Vad säger lagen om lönespecifikation?
Det finns inget inom arbetsrätten som reglerar rätten till att få en lönespecifikation av arbetsgivaren. Arbetsgivaren är alltså inte skyldig enligt lag att ge arbetstagaren en lönespecifikation. Dock kan det finnas bestämmelser inom vissa kollektivavtal som gör att det finns en sådan skyldighet.
De flesta seriösa företag brukar dock månadsvis skicka ett lönebesked via post eller mejl.
En lönespecifikation kan även användas av arbetstagaren om arbetsgivaren av någon anledning inte skulle betala in skatt för arbetstagaren, i det fallet fungera lönebeskedet som ett bevis på utebliven inbetalning av arbetsgivaren.
Vad ska stå med i lönespecifikationen?
Inte heller här finns några bestämmelser men som arbetsgivare brukar man ange bruttolön före skatt, avdragen skatt, nettolön samt eventuella förmåner, semesterdagar, traktamente, övertid och frånvaro. Personuppgifter så som personnummer och anställningsnummer är med lämplig information samt skattetabell, bankkonto, löneperiod och utbetalningsdatum.
Tips gällande denna mall
Tänk på att lägga till ett minustecken före skatt och eventuellt före andra summor som skall dras av. Annars blir inte uträkningen korrekt.
Tänk även på att ladda ner mallen och öppna den i Adobe Reader, Acrobat eller liknande program. Att köra den direkt i webbläsaren (t ex Google Chrome) kan göra att uträkningarna slår fel då alla webbläsare inte stödjer uträkningsscriptet.
Lönebeskedsmallen är helt gratis.
Resurser för lön och personal:
10 tips för en smartare lönesättning
8 tips hur du utför ett lönesamtal på bästa sätt
Notis: När du vill spara lönebeskedsmallen för att ladda upp eller mejla till någon kan du vanligtvis göra det med program i din dator som hanteras vid skriv-ut-funktionen. Om det inte fungerar så rekommenderar vi att du laddar ner något av följande gratisprogram: CutePDF-Writer eller PDF-creato. En ny skrivare kommer att synas när du installerat och väljer att skriva ut genom att trycka på knappen "skriv ut" i mallen. Nu kan du spara filen som en PDF på din hårddisk. Originalfilen sparar du på din dator tills nästa gång du ska använda den så sparas alla uppgifter i den för snabbare hantering.
Efter att ha använt denna mall länge har den plötsligt slutat fungera korrekt efter att vi uppdaterade datorn till Windows 10. Vad kan vi göra för att det ska fungera korrekt igen?
Med vänlig hälsning Ann-Charlott
Se till att den fortfarande öppnar med rätt program. Det kan vara så att inställningarna gör att datorn nu väljer ett annat program eller tom en webbläsare. Då blir det problem och den fungerar inte som den ska 🙂
Lönebeskedsmallen plussar på skatten istället för att dra av den från bruttolönen.
Hälsningar
Jag hoppas det löser ditt problem. Se mer...
Arbetsgivaravgift kommer vi inte lägga till i dagsläget då det inte ses som seriöst av alla, även om det i många fall skulle vara bra. Men då går vi in på politik 🙂
ROT-avdrag på fakturamallen? Ska se vad vi kan göra där. Tillsvidare går det annars att skriva "kostnad efter ROT-avdrag".
hur kan jag ersätta den på nån annan text ex övesutjämning .
Samma sak jag vill ha Rotavdrag på fakturan .