Vi tillbringar alldeles för mycket tid vid konferensborden och för lite tid på fältet. En fråga jag ofta ställer till folk i ledningsgrupper är om de ofta är ute i verkligheten och träffar kunder, samåker eller gör ”store check” tillsammans med säljarna. Svaret är alltid detsamma. – Nej, hinner inte men borde göra det oftare.
Tänk om en tränare, t ex i fotboll, bara satt inne och filade på taktik och aldrig var ute och såg hur den fungerade i praktiken. En säljare är stolt och vill gärna bli bekräftad och det blir dem bäst ute på fältet, direkt på plats. De gillar också att få visa upp vad de presterat samtidigt som de vill ha konstruktiv kritik.
Jag vet att det finns väldigt många säljare som är enastående, men alla företag har några som inte håller måttet. Genom att samåka utvecklar man både säljaren och företaget. Man får också en omvärldsanalys helt gratis och kunderna uppskattar besöken. Det skapar en ”top of mind” position.
Säljare är bara en kostnad, hör jag ibland. Det är ju sant om bara man betalar dyra pengar för utbildningar och föreläsningar men struntar i att bygga en relation. Det grundläggande för säljarens resultat ligger i relationen som ni på huvudkontoret har med säljarna på fältet.
80 % av all försäljning är relation, inte bara med kunden, utan också internt. Detta glöms ofta bort.
Så ta nu fram er planering för året och stryk 50 % av alla redan bokade internmöte och åk i stället ut på fältet. Det kommer att vara er bästa investering under detta år, utan tvekan!