Åsa Rydhard arbetar med business storytelling där hon hjälper företagare att bli synliga och positionera sig med hjälp av berättande som marknadsföringsstrategi. I hennes arbete ingår att föreläsa och leda kurser samt executive training där hon hjälper människor att vässa deras koncept och skapa en verktygslåda med affärsberättelser och presentationer.
Åsa har alltid varit nördigt intresserad av kommunikation, berättar hon. Som föreläsare och talare märkte hon att en story var oslagbar när man vill fånga människors uppmärksamhet.
- Under mina studier till en Master i Tillämpad Kulturanalys fördjupade jag mig i berättandets makt att knyta samman sociala nätverk. Vi människor är helt enkelt beroende av våra stories, det knyter oss samman och sätter oss i rörelse, säger Åsa, entusiastiskt.
Storytelling är berättande, förklarar hon. En bra berättelse gör intryck och ger dig inflytande över människor. Om du kan förpacka ditt budskap som en berättelse har du mycket större chans att få som du vill eftersom andra kommer att lyssna till dig, komma ihåg dig och berätta om dig för andra.
- Vare sig du föreläser, pitchar eller vill få din vilja fram är storytelling användbart.
Effekterna av bra storytelling
En bra effekt av storytelling är, enligt Åsa, att människor rycks med och påverkas emotionellt. Det betyder att de sätter sig in i situationen, lever med i berättelsen och engagerar sig. I förlängningen gör det att de vill skrida till handling. Om det känns ruskigt bra är det lättare att så bortse från logiska skäl för och emot. Även om såklart de måste finnas också, för att motivera det beslut som man redan fattat på ett emotionellt plan.
- En bra story som upprör eller överväldigar har också större chans att berättas vidare för andra. Se bara på alla stories som blir virala, det handlar oftast om att någon säger wow! Ibland är man upprörd, ibland imponerad, säger Åsa.
Den ultimata effekten av bra storytelling är när andra kommer och ber om dina tjänster därför att de hört talas om dig, tillägger hon.
Se även: Storytelling som marknadsföring
Vilka är vanligaste misstagen många gör när de berättar sin story?
- De vanligaste misstagen är att man är för långrandig, att man inte tänkt igenom vad man vill uppnå och vem publiken är. Och inte minst att man inte har en catchy öppning.
Ett bra exempel på hur man gör om man vill göra lyckas istället för att misslyckas, är att fundera på hur man får med sig barn på något tråkigt. Då ger du dig aldrig in i långa beskrivningar av vad du vill åstadkomma under resan, fortsätter hon. Du fokuserar till största delen på det de har att vinna på med att följa med: De kan få köpa stans godaste glass. Öppningsfrasen blir såklart ”vem vill ha glass?”
- Hade det varit en vuxen du vill få med dig så måste du såklart anpassa budskapet därefter. Det är inte så svårt egentligen, anpassa bara budskapet efter vad du vill ska hända!