Forskningen säger att, hjärnan har ett mål: Överlevnad. Vilket gör så att den utvärderar allt med en enkel ekvation, kommer detta hjälpa eller skada mig? (Det gäller både fysiskt och känslomässigt.)
Ekvationen ska hjälpa oss att förutsäga vad som kan hända. Vilket förhoppningsvis gör så att vi få reda på vad som händer, innan det händer. Det kan få oss att undvika skada och/eller överleva. Hint, det är här Storytelling eller enbart berätta berättelser kommer in.
För även om det glänsande röda bären såg läckra ut på stenåldern, kom vi ihåg berättelsen om vår neandertalare granne som ätit dem. Hur han legat en hel natt och skrikit av magsmärta, för att dagen efter att nöja sig med ett par skalbaggar i stället.
”Genom berättelser får vi uppleva svåra problem och situationer utan att genomleva de själva. Vi kan lära oss utan att skada oss.”
Men berättelser handlar inte bara om att undvika smärta. Det hjälper oss även att navigera i sociala strukturer (vi får en förståelse för vad människor gillar/ogillar/är drivna av och det är underhållande.) Berättelser kan förstärka våra grundläggande fysiologiska, psykologiska och sociala behov. Som är tex mat, sex, trygghet, kärlek, självhävdelse, självförverkligande och tillhörighet.
Storytelling tips och exempel
I stunden kanske du tänker “Men Tomas, jag vill inte skriva?!”. Det handlar inte om ord utan ditt budskap. Ditt budskap som kan vara i text/video eller ljud. Ett budskap som jag anser ska vara specifikt men som även ska visas på rätt ställe.
Ett budskap som borde vara utformat att
1. Skapa en nyfikenhet, som de röda bären gjorde för neandertalare-grannen
2. Skapa en form av värde för den potentiella kunden, ett värde som ger dem något annat än ont i magen.
3. Skapa tillit, auktoritet och “goodwill”
1. Skapa nyfikenhet
Vad det var som fick vår granne att stoppa de röda bären i munnen från början var?
Nyfikenhet.
För att skapa en nyfikenhet hos din potentiella kund är det en fördel om du är specifik. Mer specifikt än “Han heter Jens, 35 år gammal, bor i Stockholm, jobbar som programmerare och på helgerna spelar han golf”
Mer specifik? Ja det jag pratar om är hur Jens psykologiska landskap ut.
Vad driver honom? Vad är han rädda för? Vad vill han egentligen uppnå? Varför vill han uppnå de? Vad är hans “resa” för att uppnå detta? Har han provat något innan? Har han misslyckats? Varför? Kan du berätta hur du överkom utmaningen Jens tro sig vilja? Eller har du hjälpte en annan av dina kunder att överkomma den?
Gör din berättelse specifik
Utan en specifik fysisk och psykologisk berättelse kommer Jens inte känna något. Han kommer inte bli nyfiken. Han kommer inte känna igen sig. Han kommer inte förstå att du kan hjälpa honom. Han kommer inte agera eftersom han inte ser “bären” för de smälter in i resten av skogen.
Missa inte: Ett av det bästa tipsen jag någonsin fått som företagare
2. Skapa värde
Kan du dela med dig av något till honom som är värdefullt, som han kan implementera direkt och som kommer att hjälpa honom? Hjälpa honom ta ett steg i “rätt” riktning?
Varför ska du göra det kanske du tänker? När du gör det här använder du det äldsta “tricket” i försäljning. Du visar att du faktiskt kan hjälpa honom på riktigt.
Och du vet själv att, när du blir hjälp, vill man oftast hjälpa tillbaka.
3. Skapa tillit, auktoritet och “goodwill”
Genom att du hjälper Jens utan att försöka “sälja något” direkt skapar du tillit, auktoritet och “goodwill”.
Välj rätt ställe
Bara för att du skapar ett bra budskap betyder det inte att Jens kommer att se det.
Tro det eller ej, men Jens kanske inte klickar vidare på annonser via sociala medier. Han kanske inte ens spenderar sin tid där?
OMG!? Vad säger du Tomas? Inte klickar vidare? Inte spenderar sin tid där? Facebook annonser är ju “The shit”? Google ads?! Instagram? Hallå?!
Det beror helt på dina kunder.
Dina kunder kanske enbart använder Facebook messenger-appen?
“Men Tomas, det går ju att annonsera där?”
Det går att annonsera på massa ställen men vet du vad? De flesta funkar inte.
Varför det inte funkar är för att vi antingen har fel budskap eller valt fel ställe.
Dina kunder kanske är tjänstemän och hänger på Linkedin? Varför ska du annonsera på Facebook då?
Det kanske får dig att tänka “aha Linkedin?!” Sen anlitar du någon eller försöker själv att annonsera där, utan något vidare resultat. För du/byrån/personen du anlitar inte förstår budskapet eller plattformen.
Relaterad läsning: Hur du skapar Facebookannonser som ger 30 x pengarna tillbaka
Dina kunder kanske är 35 + och du spenderar din tid på Tik tok för det är vad man “ska?”
Dina kunder kanske läser bloggar och tittar på vloggar? Inte Snapchat, Facebook eller Tik tok.
Dina kunder kanske prenumererar på en exklusiv inredningstidning?
En inredningstidning som skulle kunna ge hundra gånger bättre resultat än sociala medier och Google. Om dina potentiella kunder köper denna tidning, varför skulle du då lägga ned pengar på dessa sociala medier eller Google? Det är bortkastat.
“Storytelling” eller “konsten i att berätta” hjälper dig med rätt budskap, som är en del av ekvationen.
Hur mycket skulle det vara värt att placera rätt budskap på rätt ställe?
Lyssnar du hellre än att läsa? Se inlägget här:
Källa: Wired for story, Lisa Cron