Nyhetsbrev är lönsamt, kostnadseffektivt och mätbart. Genom att flytta konversationen om ditt företag till en mer personlig sfär (e-postinkorg) kan du öka din försäljning på webben, få fler besökare till din hemsida/butik eller få fler att ladda ner det material du säljer eller erbjuder.
Med ett ROI på 40 kronor per investerad krona betalar kanalen praktiskt taget för sig själv. Det finns många olika strategier du kan använda dig av när du vill vinna nya kunder genom e-postmarknadsföring. Vilken målgrupp du riktar dig mot är till stor del avgörande för hur du bör gå tillväga, men nedan följer några tips som kan appliceras på de allra flesta företag.
Använd din hemsida
Visste du att det i snitt tar 6-8 kontakter innan en potentiell kund handlar? Din hemsida är din allra viktigaste kanal när du vill vinna nya kunder genom nyhetsbrev. Att lägga upp ett prenumerationsformulär på din hemsida hjälper dig att fånga upp besökare på första besöket och inleda en relation som leder till försäljning längre fram. Sälj in ditt nyhetsbrev genom att erbjuda en rapport, handbok eller rabattkod i utbyte mot att dina besökare lämnar sin e-postadress. Glöm inte att vara tydlig med att du inte säljer vidare e-postadresserna till en tredje part!
Skaffa allierade
Hitta samarbetspartners som är relevanta för ditt företag (utan att vara konkurrenter) och fråga om de kan tänka sig att inleda ett samarbete med ditt företag. Om du exempelvis säljer inredning till badrummet kan du gå ihop med en rörmokare. Ni kan därefter skapa en kampanj ihop och marknadsföra kampanjen i varandras nyhetsbrev.
Anordna en tävling på Facebook
Om du har en Facebook-sida kan du anordna en tävling där du lottar ut ett pris som är lockande för din målgrupp. Tävlingar fungerar – framför allt om det är enkelt att medverka och inte kräver någon större motprestation. Om du har möjlighet att lägga pengar på marknadsföring kan du köpa Facebook-annonsering för några hundralappar och sprida tävlingen ytterligare. Be medverkande att fylla i sin e-postadress och berätta att du går ut med vinnaren på Facebook så att fler går in och gillar din företagssida!
Dela med dig av din expertis
Vilka nyhetsbrev engagerar dig mest? Det är förmodligen de nyhetsbrev som levererar hög kvalitet och gör mer än bara säljer. Att skapa sådana nyhetsbrev kräver mer från dig, men ger mycket bättre resultat. Identifiera ditt expertområde och dela med dig av din kunskap inom området. Skriv artiklar på din hemsida eller blogg och uppmuntra dina läsare att anmäla sig till ditt nyhetsbrev för att få ta del av fler artiklar. Dina nyhetsbrev kommer att leverera något som intresserar dina mottagare, vilket på sikt kommer leda till att fler nappar på dina erbjudanden. Den här metoden hjälper dig att nå ut till människor som inte har kännedom om ditt företag, men är intresserade av ditt branschområde.
Mun mot mun-metoden
Många företagare livnär sig på rekommendationer. Word of mouth, eller mun till mun som det heter på svenska, är den starkaste marknadsföringskanalen. Det innebär att nöjda kunder sprider ditt budskap vidare. Om du lyckas med dina nyhetsbrev kommer du att få hög word of mouth, vilket kommer att generera nya kunder. Använd ett verktyg för nyhetsbrev som tillåter dina prenumeranter att dela vidare ditt nyhetsbrev på sociala medier. Ju bättre innehåll, desto troligare är det att dina prenumeranter kommer vilja dela vidare det. Att ha uppbackning av hundratals eller tusentals prenumeranter kommer att göra mycket för din marknadsföring som småföretagare.