Här är frågorna och svaren:
1. Alt-tag på bilder. Är det ok att använda samma som rubrik till artikeln eller bör man alltid manuellt skriva en tag som beskriver bilden? Det sparar tid att inte manuellt skriva en ALT-tag. Så kort sagt, är det värt att skriva en för varje bild?
Här gäller det att tänka på relevans och användarvänlighet. ALT-taggen är framförallt till för att:
- Upplysa de som, av en eller anledning, inte har bildvisning aktiverad i sin browser vad en bild föreställer. Detta kan t.ex. vara människor med nedsatt synförmåga och som använder skärmläsare.
- Förklara för sökmotorerna vad en bild föreställer.
Således är det fel att använda artikelns titel som ALT-tagg för bilder. Skriv en kort och koncis text som nedan.
Se även: Sammanfattning för onpage sökmotoroptimering - Undvik de vanligaste felen
2. Vi erbjuder gratis mallar man kan ladda ner. Vi har tänkt att som motprestation får man registrera sig till vårt nyhetsbrev. Finns det någon risk att om vi tillför ett extra steg så tappar vi ranking hos Google och därmed tappar en del av besökarna? Finns det något ”bästa sätt” att göra detta på eller det bör inte påverka alls?
Om jag förstår frågan rätt så är svaret entydigt ”nej”.
Relaterad läsning: Hur du får hemsidan att synas på Google
3. Är det mindre bra att ha liknande titlar på olika sidor? T ex om vi vill ranka på "Starta eget". Vår indexsida har en titel med "Starta eget" + fler ex /starta-eget/
Nej, det är relevans vi pratar om. Du ska inte behöva ändra titel till ngt delvis ovidkommande/missvisande bara för att den behandlar samma ämne. Använder du däremot "starta eget" överallt så kan det såklart bli ett problem. Just hur titlar ska utformas är i grund och botten ganska enkelt men kan även göras ganska komplext. Jag tänkte återkomma mer till dessa i en senare artikel.
4. Finns det något verktyg, sajt eller sätt där man enkelt kan hålla kolla på rankingen av några av sina viktigaste ord/fraser? Skulle vara intressant att se hur vi klättrar nu när vi jobbar med TAG-sidorna och fyller på med statisk text på dem.
Ett enkelt och billigt verktyg som jag kan rekommendera är svenska Wincher.com. Här följer du rankningen för en domän, och ett obegränsat antal keyword, för omkring 50 kronor i månaden.
5. Är det en risk att publicera material som redan finns indexerat på Google? Ska man helt undvika, är det ok ibland eller ingen risk alls och bara att köra på och publicera? Eller ska man publicera och gömma för Google på något sätt så den inte indexeras men ändå kan läsas av besökarna?
Generellt sätt är det ett absolut krav från sajter att det material som publiceras inte ska ha, ofta ens på annat språk, publicerats någon annanstans. Detta handlar delvis om ensamrätt men framförallt om s.k. duplicate content.
Om ni publicerar en text vilken tidigare publicerats på en annan sida bör ni sätta en så kallad "kanonisk länk" till denna. Översatt från SEO-nörd-språk betyder detta mer eller mindre: "Den här texten har tidigare publicerats på sajt X, men vi tycker den är så bra att vi även publicerar den själva. Vi sätter därför en kanonisk länk för att kreditera den ursprungliga källan". Läs om kanoniska länkar, rel="canonical", på Matt Cutts hemsida.
Det är dock olika från fall till fall, och ibland kan man tänka sig att istället sätta en noindex-tagg vilket helt enkelt säger åt Google att strunta i sidan. Handlar det bara om korta textstycken kan man lämna det hela därhän.
Philip tar gärna emot fler frågor om sökmotoroptimering och marknadsföring online. Maila dina funderingar till redaktionen så tar vi upp dem i kommande artiklar.