Lokal SEO handlar om hur du optimerar din webbplats för att ranka bättre för en lokal målgrupp. En webbplats ger dig möjlighet att rikta in hela (online) världen. Men om målgruppen för din verksamhet faktiskt finns i eller nära staden du har ditt kontor eller butik, måste du åtminstone rikta en del av din SEO till den lokala målgruppen. Du måste optimera för ditt stadsnamn, optimera dina adressuppgifter. Kortfattat: du måste optimera så att människor vet var du befinner dig och kan hitta dig offline (om det behövs). I det här inlägget ger jag tips som du kan använda för att skapa din egen lokala SEO content-strategi.
Lokal SEO är för lokala företag
När du siktar på att ranka för lokala sökresultat, vill att folk i ett visst grannskap, en by eller en stad ska hitta och besöka din webbplats. Då är ditt mål oftast inte att sälja direkt via din webbplats. I stället uppmanar din webbplats förmodligen folk att komma till din butik eller att anlita dig för dina färdigheter. Webbplatser som fokuserar på en lokal målgrupp skiljer sig från de som fokuserar på en nationell eller global målgrupp. I de flesta fall, när besökare är intresserade av dina tjänster, har du ett ansikte mot ansikte möte med dem. Och dina konkurrenter är de andra lokala företagarna i din specifika nisch.
Se även: 4 enkla tips som kommer att få stora resultat för ditt företag på Google
Sökordsanalys
Vilka lokala frågor använder din målgrupp när de söker efter din typ av verksamhet? För de flesta lokala sökningarna kommer folk faktiskt att använda namnet på staden eller byn när man söker efter något i. De skriver till exempel [Frisör Malmö] eller [Hudterapeut Malmö]. Men även om de inte använder en lokal term i sökfrågan, kommer Google troligen att känna igen sin fråga som en lokal sökintent. Söker jag efter tandläkare i min hemstad Malmö får jag liknande (men inte identiska) resultat som om jag söker [tandläkare Malmö]. Google kommer att ge sökresultat baserat på din plats, om de känner igen en fråga som en lokal sökintent.
Sökordsanalyser kan vara svåra. Men eftersom du som lokal entreprenör regelbundet träffar din målgrupp har du stor fördel. Fråga dem om deras sökbeteende! Fråga dina favoritkunder vad de sökte efter när de först besökte din webbplats. Eller vad de skulle söka efter om de skulle leta efter din typ av verksamhet. Det är värdefull information.
Skriv "lokala" rubriker
Se till att biten av din webbsida som Google visar i sökresultaten (title tag) är optimerad för lokal SEO. Du vill göra det så att Google vet att du fokuserar på en lokal målgrupp, men du vill också göra det eftersom din målgrupp kommer att känna igen dig som ett lokalt företag.
Din målgrupp söker efter frisören i närheten eller bageriet runt hörnet. De klickar på de resultat som indikerar att de ligger i deras närhet.
Gör ett fantastiskt första intryck
När du har övertygat folk att klicka på ditt företag i sökresultaten måste du övertyga dem om att stanna kvar på din webbplats (och inte klicka bort). En hög bounce rate (avvisningsnivå) resulterar så småningom i lägre rankningar, så du vill göra ett fantastiskt första intryck. När du är terapeut, läkare, frisör eller snickare måste du i princip sälja dig själv. Folk vill veta vem de har att göra med. En bra bild är nyckeln till ett starkt första intryck. Din webbplats ska spegla ditt företag. Om du har en klinik eller en fysisk butik, se till att du publicerar några högkvalitativa optimerade foton av ditt företag - och kanske dina anställda - på din hemsida. Videor är också ett bra sätt att presentera ditt företag för målgruppen.
Skriv om din verksamhet!
För att ranka i de lokala sökresultaten, måste du skriva innehåll som är relaterat till ditt lokala företag. En blogg är en bra innehållsstrategi, även för lokal SEO. Skriv om vad du vet! Om du är snickare kan du skriva om dina projekt. Om du är tandläkare kan du skriva om de vanligaste problemen med tänderna. Om du är en blomsterhandlare, skriv om dina vackra buketter! Skriv om dina kunder också! Om folk är exceptionellt nöjda, kan de säkert tänka sig lämna en recension på din webbplats. Men kanske deras historia kan också berättas i ett blogginlägg. Att skriva om lokala händelser är också en bra content-strategi för lokal SEO.
Facebook ska definitivt vara en del av din lokala SEO content-strategi. Vi samverkar mest med människor vi ser i det verkliga livet. Om du har ett lokalt företag kan du dra nytta av detta.
Relaterad läsning: 4 tips hur du sänker dina Facebook annonskostnader
Annonsering på Facebook kan också vara riktigt lönsam. Du kan begränsa dina annonser till en specifik (lokal) målgrupp. Det kan vara en bra metod, eftersom kostnader för lokala annonser på Facebook inte är mycket höga.