Att fokusera på long tail SEO är en bra strategi. Long tail sökord är sökord eller sökfraser som är mer specifika – och oftast längre – än vanliga sökord. Long tail sökord får mindre söktrafik, men brukar konvertera mer, eftersom de är mer specifika. De låter dig gradvis få mer trafik och att hittas av nya och motiverade målgrupper.
Här kommer jag att förklara vad long tail sökord är, visa dig hur du kan använda dem och varför du bör satsa på det.
Vad är long tail sökord?
Long tail sökord är mer specifika och mindre vanliga än andra sökord. De fokuserar mer på en nisch. Uttrycket long tail sökord kommer från boken The Long Tail av Chris Anderson. I den här boken visar Chris Anderson att det finns en marknad för nästan varje produkt. I vissa fall är denna marknad väldigt liten. Storheten på internet gör dock att din nischprodukt, eller din nischblogg blir lönsam trots allt.
Se även: Tips för din lokala SEO strategi
Ett huvudtema
De flesta bloggar har ett huvudämne – fotbollsbloggar brukar handla om resultat och spelarköp; matbloggar handlar om att äta, restauranger och recept.
Huvudämnet eller temat för din blogg eller webbplats är det första sökordet (eller sökfrasen) du vill att folk ska använda för att hitta dig. Föreställ dig att ha en matblogg om hemlagad italiensk mat. Du skulle då vilja hittas på ett sökord som [hemlagad italiensk mat]. Det skulle i stort sett vara nummer ett.
Skriv om många tailämnen
Du kan dock inte optimera alla blogginlägg på samma sätt [hemlagad italiensk mat], även om alla dina blogginlägg kommer att handla om hemlagad italiensk mat. Istället borde du skriva ett stort antal blogginlägg om alla typer av long tailvarianter. I exemplet med matbloggen kan du skriva om alla slags läckra saker: hemlagad italiensk pasta, hemlagad italiensk sallad, hemlagad italiensk paj. Dessa kan vara dina huvudkategorier.
Dina blogginlägg kan till och med vara mer long tail. Du kan skriva om: hemlagad italiensk spaghetti bolognese, hemlagad italiensk lasagne, hemlagad italiensk penne carbonara och så vidare. Du hittar alla dessa sökord om du har gjort din sökordsanalys rätt.
Länka från svans till huvud / tail to head!
Om du optimerar ditt blogginlägg för olika long longtailämnen, borde du länka från dessa blogginlägg till dina kategorisidor, och från dessa kategorisidor till dina viktigaste sidor: dina pillar pages. Kom ihåg: länka alltid från svansen till huvudet! På så sätt visar du Google hur din webbplatsstruktur ser ut och vilken av dina sidor som är viktigast. Se till att dina viktigaste sidor rankar högt i Google!
Varför fokusera på long tail sökord?
Det är mycket lättare att ranka sökord med long tail än för vanligare sökord, eftersom färre webbplatser konkurrerar om dem. Ju längre (och mer specifika) söktermer är desto lättare är det att ranka just den termen. Att fokusera på en grupp long tail sökord kommer till slut att resultera i en hel del trafik.
En annan fördel med att fokusera på long tail sökord är att de besökare som hittar din webbplats med dem är mer benägna att köpa din tjänst eller produkt.
Marknadens konkurrenskraft
Vissa marknader är mycket konkurrenskraftiga, med stora företag som dominerar sökresultaten. Dessa företag har en mycket stor budget att spendera på marknadsföring och specifikt SEO. Du kommer inte att kunna konkurrera med en liten budget på en marknad som tex resebranschen med hjälp av söktermer som semester Thailand. Du har större chans att ranka för äventyrs semester i norra Thailand.
Missa inte: 4 tips som ger stora resultat för ditt företag på Google
Du bör kunna definiera vad som gör att din produkt eller hemsida sticker ut från marknaden. Du borde kunna hitta din nisch. Och du borde använda ditt det för att börja ranka!
Nästa steg
När du har gjort din sökordsanalys och du vet vilka sökord du vill ranka för, måste du börja skapa innehåll.