Vi har alltid fått ta i lite extra för att locka fram medarbetares kreativa potential, i alla fall i en del organisationer. Det kan vara att vi provocerar kring ”självklarheterna” i verksamheten. Bygger ni exempelvis er affärsidé på att flyga folk till varmare breddgrader kan vi helt sonika ta bort flygplanen i er resursbas och fråga hur ni nu ska tjäna pengar?

Förvånansvärt ofta hittar man helt Nya erbjudanden och sätt att förädla sin affärsmodell. Bara man ler när man petar på det ”heligaste” i företaget så brukar det avlöpa utan några större slagsmål.

Nu har vi dock mött vår överman i att vara extrem. Dr. Nakamats använder ”nära döden upplevelser” för att hitta de nya idéerna och lösningarna. Ovan har ni hela spektaklet på film.

OBS: Don´t try this at home!

Se även: 3 vanliga misstag när man arbetar med Innovation

Yoshiro Nakamatsu (Yoshiro Nakamatsu Nakamatsu Yoshiro?, även känd som Dr NakaMats är en japansk uppfinnare som har blivit kändis för hans uppfinningar. Dr Nakamats uppfann bland annat floppy-disken, karaoken, en penna för undervattensbruk, en självförsvarsperuk och en kondom med inbyggda magneter för ökad känsla. Totalt har han patent på över 3000 andra uppfinningar, tre gånger fler än uppfinnargeniet Thomas Edison, glödlampans fader (Han hade "bara" 1093 patent). 2005 fick Dr NakaMats IgNobel-priset för att ha "funnit att effekten av maten kommer efter tre dagar, och att det japanska köket är bättre än det kinesiska och det franska." Källa: DN.se och WikiPedia

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.