Senaste inläggen

När produkter ej levereras trots betalning

Hej,

Jag driver EF och beställde en del varor till firman hos en webshop i Sverige, betalning gjordes omedelbart. Efter två månader har ännu inget levererats. Jag har varit i kontakt med firman ett par gånger och denne lovar hela tiden att varorna finns på lagret och ska skickas snart.

Eftersom det varit tomma...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Vilken företagsförsäkring bör jag välja?

Hej!

Jag har nyligen startat en egen firma med fokus på strategiskt arbete med miljöfrågor och framförallt riktat mot kommunala, regionala och statliga verksamheter. Jobbar därför framförallt med att göra utredningar och ta fram strategiska styrdokument.

Jag håller nu på att titta på olika företagsförsäkringar och har...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

HJÄLP! Brainstorming till inredningsföretagsnamn

Hejsan!

Jag har startat ett företag som initialt kommer att syssla med hantverk inom inredning och möbler. Målgruppen är främst kvinnor 25-40år i städer, inredningsintresserade självklart.

Jag har suttit och försökt klura på namn men har kört helt fast.

Vad jag vill att företaget ska förmedla är enkelhet...

Kategori: Feedback

Mer egen tid - kurs för folk som värderar sin tid

Hej!

Testade för en hel del år sedan att i mina föreläsningar kring konflikthantering nischa in mig på hantering av besvärliga kunder. Det blev väldigt lyckat. Mitt huvudämne är dock personlig effektivitet/utveckling, där jag jobbat med grupper som har kommit från olika typer av befattningar i näringslivet. Tänker nu prova att nischa...

KANELBULLE! Feedback please:)

Vad tycker du? Var specifik i din feedback tack:

www.kophemsida.com

R

Varning företagsköp Diteccenter Mr Robinson Viared Borås

Vill varna er som ev tänkt att köpa denna verksamhet. Ägaren Claes Johansson är ej seriös.
Jag var spekulant på denna verksamhet och erlade handpenning men fick först efter det veta att inget avtal fanns mellan Mr robinson och företagets största kund som Claes tidigare påstått.
Endast ett hyresavtal fanns. Claes ville sköta affären sj...

Kostnadsreduceringskonsult

Starta en konsultfirma som har fokus på att få ner kostnader i företag. Samarbeta med olika leverantörer och förhandla åt kunden. Börja med en genomgång i företaget för att se vad kostnaderna ligger. De flesta har säkert dålig koll och kan direkt spara många tusenlappar. Ta en % eller timarvode.

Kategori: Gratis affärsidéer

Festfixare

Utan att bli den nya Bindefeldt så finns här säkert mycket att göra i storstäderna. Som professionell festfixare kan du skapa speciella teman, bjuda in gäster, ta in spännande artister. Passar t ex perfekt till kalas där celebranten fyller jämt.

Kategori: Gratis affärsidéer

Investerare sökes

Hej

Vi är två killar som går i starta eget-tankar men har ännu ingen kunskap eller erfarenhet kring detta. Vi vill dock lära oss allt som krävs och vill satsa på något som vi kan växa med.

Min idé är att starta enskild firma för återförsäljning. Jag vill sälja verktygsmaskiner och verktygstillbehör från etablerade till...

Kategori: Affärsplanen

Uttagsbeskattning på eget nyttjande

Hej

Jag håller på o starta upp en enskild firma som skall syssla med film och foto av tandemfallskärmhoppning. Jag har redan en fallskärm och kamerautrustning. Totalt värde borde ligga någonstans kring 45 kkr.

Eftersom båda två är nödvändiga för verksamheten så har jag förstått det som att båda skall tas upp som ingångsinventarier. Va...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Periodisera inkomster under året

Jag har ett konsultuppdrag där jag inte fakturerar månadsvis. Det gör att mina månadsvisa resultatrapporter blir lite missvisande. Vad kan jag göra för att rätta till det?

Jag hittade denhär artikeln. Den nämner bara årsb...

Dagsavslut & bokföring

Hej! Jag är lite förvirrad över hur jag ska göra med bokföringen av försäljningen.. Eller snarare när..

Kommer ha en liten närlivsbutik. På kvällen vid dagsavsluten/rapporteringen kommer jag ha dels kontanter i kassan, dels försäljning via betalkort. Korttransaktionerna är ju mitt konto tillhanda påföljande bankdag i regel, me...

Försäljning av inventarie. (Sista minuten-fråga.)

Hej, jag har googlat efter svar på min fråga men hittar inte exempel som är tillräckligt precisa.

Saken är att jag har sålt ett inventarie av mindre värde och jag har inte gjort avskrivning på det vilken man kanske annars ofta gör. (Exemplen jag funnit har alltid handlat om fall där man har ackumulerade avskrivningar). Skulle någon...

Panik! Missat inkomma med NE-blankett... vad göra?

Hej!
För att göra en lång historia kort så har jag missat skicka in NE-blankett för mitt första förlängda räkenskapsår. Har pratat med skatteverket och det är OK att jag skickar in i efterhand, dvs. så fort som möjligt.

Nedanför framgår mina affärshändelser
Behöver hjälp med att fylla i NE-blanketten på rätt sätt...

Bokföra inköp av kaffe

Hur bokför man inköpa av kaffe i enskild firma?

Vilka konton används?

Bokföring förskott

Tjena,

Jag är nybliven företagare med enskild firma. Jag arrangerar klubbar och fester för företag i Sverige. Nyligen ordnade jag ett arrangemang där jag behövde ta ut ett förskott från min kund i kontanter. Detta har jag naturligtvis kvitto på. Men jag vet inte riktigt hur detta ska bokföras.

Spontant tänker jag att...

Bokföra uttag från kapitalförsäkring

Är det någon på detta forum som vet hur man bokför uttag från en kapitalförsäkring som ökat i värde? Skall jag i första hand bokföra en intäkt eller i första hand minska bokfört värde?

Till exempel: Antag att jag sätter in 10 000 kr och har en värdeökning på 10%. Om jag sedan väljer att ta ut 1100 kr. Skall jag då
a. Minska bo...

Balanserad vinst/förlust och Eget kapital ?

Jag gjorde mitt första årsbokslut detta årsskiftet, och känner att jag kan ha missat något.

Min nya årsperiod i bokföringen så står det (summorna är påhittade exempel):

Bankkonto: 5 000

Balanserad vinst/förlust: -20 000

Eget kapital: 15 000

Ska dessa stå där...

Inventarier - Avskrivningsunderlag

Hej.

När man räknar på Huvudregeln 30%, vad ska då med på första raden "Ingående värde"?
Är det bara summan av kontona 12xx eller ska den även minskas med Överavskrivningarna på konto 2150?

:blink

Glad Påsk!

Släpar med momsen och skatten en månad

Hejsan har en fråga hur jag löser ett problem. Är relativt nystartad ca 4 år och betalar moms och skatt varje månad.
Nu blev det så att jag blev sjuk och hamnade på sjukhus och kunde inte arbeta på en månad. Blev då att jag har blivit bak med skatten och momsen en månad som jag släpar. Hur löser man det på ett smidigt vis utan och blanda in...