Uttagsbeskattning på eget nyttjande

9
Hej

Jag håller på o starta upp en enskild firma som skall syssla med film och foto av tandemfallskärmhoppning. Jag har redan en fallskärm och kamerautrustning. Totalt värde borde ligga någonstans kring 45 kkr.

Eftersom båda två är nödvändiga för verksamheten så har jag förstått det som att båda skall tas upp som ingångsinventarier. Vad gäller sedan för privat nyttjande? Antagligen kommer fallskärmen att användas till 75% för skoj-hoppning och bara 25% för hoppning som har med verksamheten att göra.

Skall det privata nyttjandet uttagsbeskattas? Eller behövs inte det eftersom jag inte kunnat lyfta någon moms eftersom de inskaffades innan firman startades?

Om jag skall betala skatt, hur beräknas den?

Jag har läst http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2009/stallningstaganden2009/13112772209111.5.5947400c11f47f7f9dd8000908.html men blev inte mycket klokare.

Att inventarier används både av firman och privat borde vara ganska vanligt, men jag hittar ingen lättbegriplig information. Alla tips mottages tacksamt!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.