Senaste inläggen

Dropshipping från kina - Moms

Jag har lite funderingar på hur drop shipping från Kina går till.

T.ex. Om jag säljer en vara för 150kr till en kund i Sverige, jag betalar 100kr till Kina som sedan skickar varan till kunden i Sverige från Kina. (Jag är ett svenskt företag)

Det är ju kunden som blir ansvarig att betala momsen för de 100kr via tullen.<...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

bokföringsorder

Hej, jag skulle behöva lite hjälp. Jag ska upprätta en bokföringsorder utifrån dessa uppgiter:
Totalt uppgår kundfordringar till 500 000 kr. Av dessa har ett företag försatts i konkurs en månad före bokslutsdagen, enligt besked från konkursförvaltare beräknas ingen betalning kunna ske. Ett annat företag har meddelat att de har stora ekonomis...

Driva företag, moms skatt egenavgifter mm.

Hej.

Är ny här och trivs redan.

Jag är bara nyfiken på hur man driver en enskild firma. Och vill se om jag har fått grepp på det ekonomiska. Här är tanken att jag ska anställa en med bidrag = dubbel arbetsgivaravgift. Och ska själv jobba kvar på mitt jobb med A-skatt. Nedan är fantasibelopp och bara exempel.

Positiv räntefördelning, villkor?

Hej, jag har kört Visma Enskild Firma några år och jag har missat fältet för positiv räntefördelning och ser nu att jag ansamlat mig ca 160kkr där efter några år. Vad jag förstått kan man nyttja denna summa för att minska ner sin skatt. Det hade jag behövt för inkomståret 2011.

Men frågan är, vad är det för villkor att utnyttja detta...

Periodisera inkomster under året

Jag har ett konsultuppdrag där jag inte fakturerar månadsvis. Det gör att mina månadsvisa resultatrapporter blir lite missvisande. Vad kan jag göra för att rätta till det?

Jag hittade denhär artikeln. Den nämner bara årsb...

Bokfört resultat diffar 1 krona mot förenkl. bokslut online

Har gjort eget bokslut ett par år nu men detta var nytt...

Kör Bla Start, där jag i bokslutet kommer fram till resultat X kr. När jag fört in nyckeltalen från bokföringen i skatteverkets förenklat bokslut online, ger denna ett resultat X - 1 kr. Mycket enerverande, då jag räknar ihop nyckeltalen så stämmer skatteverkets uträkning (gi...

Restaurang

Måste man bokföra inköp av sprit, vin, öl på separata konton eller kan man ta det på 4010?

Momsrapport: Glömt bokföra bort lite ingående moms

Har missat att boka bort 64,80 kr av ingående moms på okt-dec momsrapport 2011 pga en faktura som var tvungen att bli bokförd den perioden, men som betalades 2012.

Följden har blivit att ingående moms tillhörande fakturan legat kvar och påverkat "moms och särskilda punktskatter" under 2011/2012 (påverkat balansrapport). NE 2013 blir...

Nybygge - hur bokföra alla enskilda kvitton

Hej, mitt företag håller på att bygga ett hus och jag undrar hur jag ska bokföra alla enskilda kvitton. Det är allt från markarbete, inhyrning av personal och småsaker som verktyg, handskar, tape osv. Kan jag sätta allt på ett tillgångskonto för nybyggnation eller blir vissa saker tex förbrukningsmaterial? Jag tänker att det kanske finns en tapebit...

Skoj med Momsbilagan ...

Egen firma - Bokslut - Momsbilagan - Rutorna 35 och 36 (Försäljning som är undantagen från moms).

Ska man här ta siffrorna från kontona Försäljning av varor utanför EU (konto 3055) och Försäljning av varor EU momsfri(3058), eller ska man, för motsvarande konton, lägga till Kundfordringar vid årets slut och dra i från Kundfordringar v...

Bokföra förskott varuinköp från EU

Hej!
Hur bokför jag varuinköp från eu näringsidkare (ingen moms på inköpet). Jag betalar i förskott. Vad jag läst mig till skall momsen redovisas i perioden jag får varorna.

Exempel varuinköp 10000 kr

Betalning:
1930 Kredit 10000
1480 Debet 10000

Varuleverans:
1480 Kredit 1000...

Ny på bokföring

Hej!
Jag är ny på det här med bokföring och tänkte därför höra om jag är på rätt spår. Nedan beskriver jag några affärshändelser. Företaget hyr ut ljud och ljusanläggningar

1 Jag gör en egen insättning på 18 000:- + inventarier till ett värde av 70 000:- som jag nu äger privat

2. Företaget hyr ut en ljudanläg...

Borde jag jobba hos en sån redovisningsbyrå?

Jag är utbildad inom redovisning och revision. Jag har mycket erfarenhet inom branschen men inte här i Sverige utan i mitt hemland. Jag har dock praktiserat på en redovisningsbyrå här i Sverige i några månader och har chans att bli anställda. Min brors tjej tycker att det är bra att ha fot i arbetsmarknad men jag inte känner bra på grund att jag hi...

Nora Systems AB söker en Dansktalande Customer Developer till S

nora systems AB
nora systems är en världsledande producent av gummigolv och golvbeläggningssystem. Med mer än 1,100 anställda över hela världen utvecklar, tillverkar och marknadsför högkvalitativa golvsystem under nora ® varumärke. Företagets mål är att med gedigen tysk produktkvalitet och innovationsförmåga stödja arkitekter, planerare, byg...

Kategori: Söker/eftersöker

Bitcoin - framtidens sätt att betala

Jag tänkte passa på och starta en tråd om bitcoins som vi kan använda för diskutera alla issues kring hur man tar emot betalningar och liknande med denna nya valuta.

Bitcoins är en otroligt innovativt sätt att handla som är helt dicentraliserad - dvs ingen enskild enhet styr valutan. Systemet är hyfsat säker och omsätter i dagsläget...

Kategori: Allmänt

Erbjuder kompetens inom sälj/marknadsföring utan lön

Har 8 års erfarenhet av B2B försäljning samt en 2 årig utbildning inom försäljning och marknadsföring och jag är villig att arbeta gratis.

Jag letar efter intresanta små nystartade företag/projekt där jag kan bidra med min kompetens.
Jag begär inte och kan inte ta emot någon lön utan eventuella ersättning får i så fall diskute...

Screentryck/Klädtryck

Hej!

Jag har ett par frågor. Det är så att jag tänkt starta ett eget klädmärke där jag kommer att köpa in plagg och trycka på. Jag har varit i kontakt med olika tryckerier och fått olika prisförslag. Jag hade tänkt trycka i mindre upplagor per tryck. Min fråga är därför, är det billigare att själv köpa in en tryckmaskin och lära sig...

Söker en samarbetspartner/delägare till kändissajt

Hej!

Jag söker en driftig och målmedveten samarbetspartner som har ett genuint intresse för dagens sociala medier (ex. Facebook).

Jag vill starta och driva en nyhetssajt med inriktning på kändisar, bloggkändisar och mode (se ex. http://www.posh24.se/).
Och till denna nyhetssajt ska även ett exklusivt bloggnätverk ingå (se ex...

Söker sammarbetspartner.

Har byggt upp lite kapital och funderar på sadla om och starta eget.
Har funderat på investera i en Lodge/BB/motel/restaurang etc för att sedan driva den, ev.utomlands.
Har du kompetens inom relaterat område och intresserad av något liknande?

Kan eventuellt vara intresserad gå in som investerare/delägare i andra intressanta projekt med...

Sy upp shorts i Indien/Kina

Hej alla företagare!

Jag går sista året på gymnasiet och har börjat med mitt projektarbete där vi fritt vår välja vad vi skall göra (enda kravet är att vi kopplar till programmålen).

Jag har valt att sy upp en kollektion shorts, där jag utgår ifrån mitt eget mönster. Jag letar efter en fabrik som är villig att sy upp ca 100-200 short...

Kategori: Företagande över gränserna