SV: Underskott i firman - Överskott på konto

149
Hur mycket pengar du har i företaget spelar ingen roll för vinsten, eller förlustens skull. Du skattar bara för resultatet och inte för likviditeten.

Självklart måste du bokföra när du tar ut pengar ur företaget.
K 19XX Bankkonto
D 2013 Eget Uttag
130
1
Jag kanske är otydlig. Säg att jag köper en dator för 20 000 kr och betalar från mitt privata lönekonto då jag har mitt VISA-kort kopplat dit. Jag bokför den i firman som en utgift och dra av hela beloppet direkt (under 23600 kr).[br][br]Då kan det väl inte bli ett eget uttag från företaget när jag för över pengar från företagskontot till lönekontot för att täcka upp utgiften? Eller?[br][br]Utgiften är ju bokförd i firman men pengarna tagna från mina redan skattade lönepengar.
-------------
REKO heter egentligen André och driver REKO Webdesign

- Prisvärda hemsidor för företag och privatpersoner
- Personligt bemötande genom hela projektet
- Alltid fast pris
- Inga månadskostnader eller abonnemang

http://www.rekowebdesign.se
149
Nej, då blir det egen insättning. Använd K 2018.
632
3
[quote author=acanjo link=topic=6355.msg30365#msg30365 date=1262702448][br]Jag kanske är otydlig. Säg att jag köper en dator för 20 000 kr och betalar från mitt privata lönekonto då jag har mitt VISA-kort kopplat dit. Jag bokför den i firman som en utgift och dra av hela beloppet direkt (under 23600 kr).[br][br]Då kan det väl inte bli ett eget uttag från företaget när jag för över pengar från företagskontot till lönekontot för att täcka upp utgiften? Eller?[br][br]Utgiften är ju bokförd i firman men pengarna tagna från mina redan skattade lönepengar.[br][/quote][br][br][br][quote author=dave.hugo link=topic=6355.msg30366#msg30366 date=1262703341][br]Nej, då blir det egen insättning. Använd K 2018.[br][/quote][br][br]Nej, det blir inte egen insättning eftersom han bara "täcker" kostnaden som han själv beskriver det. Bäst av allt är dock att först bokföra det som en egen insättning vid köpet, och sen bokföra det som eget uttag när du för över pengarna till ditt lönekonto. Man ska alltid sträva efter att få med alla transaktioner som görs, för att det ska vara lättare att följa bokföringen.
130
1
Just det, jag "täcker ju upp" kostnaden med firmans pengar.[br][br]Alltså, för att gå till toppen av frågan, då jag har minus i resultatet men plus på företagskontot betyder det ju i praktiken att jag betalat med mina "privata" pengar och alltså kan täcka upp de utgifterna med pengar från firmakontot, eller?[br]
-------------
REKO heter egentligen André och driver REKO Webdesign

- Prisvärda hemsidor för företag och privatpersoner
- Personligt bemötande genom hela projektet
- Alltid fast pris
- Inga månadskostnader eller abonnemang

http://www.rekowebdesign.se
1324
2
det är ju så du får bokföra köpet [br][br]2018  k 23600[br]2641  d 4720:- [br]5410  d 18880:-[br][br]i.o.m det har ju bolagets "skuld" till dig ökat [br][br]när du sedan tar ut pengarna [br][br]19XX k[br]2013 d [br][br]det enda konto ovan som sedan påverkar företagets vinst (=skatt) är ju  5410 . allt det andra påverkar ju bara balansen. [br][br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.