Senaste inläggen

Antal dagar på fakturan?

Vad kör Ni? 10,15 eller 30?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Riksbanken sänker räntan - vad anser ni om det?

Riksbanken sänkte sin viktigaste styrränta, reporäntan, med 0,50 procentenheter till 1,50 procent vid måndagens möte.



Senast reporäntan ändrades var den 1 april 2004, rapporterar TT.



Riksbanken skriver ned den svenska BNP-prognosen kraftigt för i år. För 2005 väntas BNP-tillväxten bli 1,9 procent, året dä...

Kategori: Off Topic

Kamprad fortfarande världens rikaste

Ikeagrundaren Ingvar Kamprad är fortfarande världens rikaste. Med en förmögenhet på 380 miljarder kronor överträffar han med god marginal Microsoftgrundaren Bill Gates.

I fjol blev det globalt rabalder när tidningen Veckans Affärer publicerade beräkningar som visade att Ingvar Kamprad var världens rikaste, före den "traditionelle" ettan B...

Kategori: Off Topic

Kostnad för att låta annan sköta bokföring?

Någon här som har några erfarenheter om vad det kostar att låta en bokföringsbyrå ta hand om bokföringen?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur går man tillväga?

Hur går man tillväga om man har en bra idé som man vill utveckla?



Vad är viktigt att änka på?

Kategori: Allmänt

Betala till privatperson, typ. Hmm.

Hej alla, fint forum är det här! Det finns många intressanta frågor att läsa igenom. Nu till min fråga.



Jag har nyligen (i januari i år) registrerat enskild firma och arbetar i webbranchen (som alla andra :wink🙂. Mitt arbete utför jag från en kamrats lägenhet som även har beställt Internet för min skull. Vi har kommit överens...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Persson bekräftar nya Ams-åtgärder

Regeringen utökar satsningarna mot arbetslösheten och kommer i höstbudgeten att presentera nya åtgärder för att få fler människor i arbete.

Det sa statsminister Göran Persson till journalister efter onsdagens partiledardebatt i riksdagen.

Han bekräftar därmed de löften som hörts från både finansminister Pär Nuder och arbetslivs...

Kategori: Allmänt

E - handel

Tänkte bara fråga om det är någon som har erfarenhet eller tankar om att helt enkelt driva en e-shop/webbutik vad ni nu vill kalla det. Går i tankar av att starta en nämligen 🙂 råd/tips/tankar allt är av intresse...

Kategori: Inköp

Michael Jackson friad på alla punkter!

Vad tycker Ni om detta?

Kategori: Off Topic

hämta varor ifrån hemlandet

hej....



ursprungligen är jag ifrån Kurdistan i Irak ... Nu bor jag i Sverige, jag studerar i gymnaiset och läser entreprenörs programmet...min fråga är jag håller på öppna en egen företag med att hämta själv Playsation, Xbox, nitendo och andra brännda spel till de....jag undrar om det är laglig att hämta de? och sälja de vidar...

Kategori: Företagande över gränserna

Hur bokföra egen preliminärskatt och moms?

Hej,



har "sagt upp" min revisor och sitter nu här och kom på att det nog inte va såååå smart :oops:



Har lite frågor om hur man bokför sin egna preliminärskatt som betalas varje månad. (mot vilka konton i BAS2004)

Jag betalar den varje månad (eller kommer att göra) från mitt PG.


...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Företagare kräver sjukpengar i retur

Ganska intressant läsning tycker jag!



Över 300 företagare kräver i brev till finansminister Pär Nuder att få tillbaka överskottet i sjukförsäkringen. Bland upprorsmakarna finns Ann-Kristin Nyman, som äger företaget Rättviksbagarn.

Det är tankesmedjan Den nya välfärden som skickat brev till sina 18.000 medlemsföretag,...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Starta eget bidrag vid arbetslöshet?

Finns det någon här som har koll på vilka regler som gäller för att få det?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Privat dator till företaget?

Är det ok att använda sin privata dator i sitt företag? Kan man dra nytta eller tjäna något på det?

Kategori: Inköp

Bidrag vid start av företag?

Någon som har bra koll på det här med bidrag vid start av företag. Vad finns de för alternativ? Eller finns det något annat ställe än banken att låna hos?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hormonsprejen alla säljare vill ha

Lite kul läsning:



Hormonet oxytocin gör oss villiga att lämna över pengar till en investerare och får oss att lita på människor. Nu finns den som sprej.



Glöm myten om att Homo Oeconomicus - den ekonomiska människan - bara är självisk och girig.



"Det typiska för människan är att hon f...

Kategori: Allmänt

Konkurserna ökar

Antalet företagskonkurser fortsatte att öka för andra månaden i rad, enligt siffror från Upplysningscentralen (UC).

I maj blev konkurserna elva procent fler, jämfört med maj i fjol, och uppgick till 565 stycken. Under april och maj har antalet ökat med drygt 100 jämfört med samma månader förra året.



Men hittills i å...

Kategori: Allmänt

Tänker du betala ut ersättning till en privatperson?

Tänkte detta kunde vara bra att veta:



Behöver du hjälp med något, t.ex. städning, ett snickerijobb, ett målningsjobb eller liknande kan du alltid anlita en företagare med

F-skattsedel. Men du kan också anlita en privatperson.



Då du anlitar en person som har A-skattsedel gäller särskilda regler fö...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Längre arbetstid ny trend i Europa

Av: Peter Ceder, Svenskt Näringsliv

De senaste 20 åren har bjudit på kortare arbetstid och längre semester. Men i takt med att den globala konkurrensen hårdnar höjs allt fler röster i Europa för längre arbetstid.



”Nya tider för Europa” var rubriken när Svenskt Näringsliv bjöd in till ett seminarium där sex föredrag...

Kategori: Allmänt

importera mp3 från Kina ?

hej....

Vi är 3 st killar som ska importera mp3 från kina ...och frågan är:

är det tull ?

och har de nån hemsida eller hur ska man kontakta de för att se priser osv

jag vill ha reda på priser och hur de ser ut!???

Kategori: Företagande över gränserna