När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Observera: Inlägg i forumet publiceras
omedelbart utan redaktionell
förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se.
Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent
ansvarar själv för innehållet.
Det som är problemet är att för att journalföra en faktura, verifikation eller liknande så måste man skriva ut en bekräftelse på skrivaren. Detta är ganska jobbigt att till varje verifikation eller faktura så måste jag skriva ut 3 papper (inkl faktura)! Jag vill ha bort detta, hur jag göra?
Jag är ingen stjärna på SPCS, men ska ändå försöka mig på att ge dig ett svar.
Det finns två sätt att få in sina journaler från reskontra till huvudboken i SPCS. Antingen går journalerna över med automatik, eller så knappar man in dem manuellt. Oavsett vilket sätt du väljer får du ut en journal på skrivaren. Detta är en verfikation som du skall sätta in i din pärm med huvudboksverifikationer. Utan denna "bekräftelse" har du inget underlag för transaktionen.
Jag tycker det är bra att föra över journalerna manuellt, på så sätt får man lite mer kontroll över sina huvudbokstransaktioner. Men det är som sagt en smakfråga... Om du vill föra över journalerna manuellt går du in på arkiv - företagsinställningar - bokföring och sätt därefter en markering i rutan för manuell registrering av bokföringsorder. När du vill få över ditt underlag i reskontran till huvudboken skriver du ut och godkänner journalen, för att därefter manuellt knappa in den bokföringsorder som kommer på skrivaren. (knöligt att förklara på något bra sätt)
Du skriver att du inte vill få ut en bekräftelse i samband med att journalerna överförs till huvudboken - det är ju nödvändigt för att du skall kunna styrka din huvudbokstransaktion.
För att komma ifrån allt för mycket papper kanske du kan föra över dina journaler en eller två gånger i månaden. Du behöver ju inte göra det efter varje kund- eller levfaktura.
Om du skriver dina kundfakturor i något annat program än SPCS (ex Excel) kan du lägga in fakturaunderlaget i SPCS genom att välja kundreskontra - manuella fakturor. På så sätt kan du föra en kundreskontra i SPCS utan att behöva lägga upp en "riktig" faktura, då slipper du skriva ut fakturor du egentligen inte behöver.
Vet inte om du blev mycket klokare av detta. Som sagt... är ingen expert på programmet, men har jobbat en hel del i det.
Åsa
Vill du delta i diskussionen?
Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.