SPCS administration, lite hjälp

23
Det som är problemet är att för att journalföra en faktura, verifikation eller liknande så måste man skriva ut en bekräftelse på skrivaren. Detta är ganska jobbigt att till varje verifikation eller faktura så måste jag skriva ut 3 papper (inkl faktura)! Jag vill ha bort detta, hur jag göra?



Jätte tacksam för hjälp med detta!
507
1
Hör med några av våra medlemmar som jobbar med redovisnng o bokföring. De kan säkert hjälpa dig. Medlem asaasaasa kan säkert hjälpa dig.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
41
Hej, [br] [br]Jag är ingen stjärna på SPCS, men ska ändå försöka mig på att ge dig ett svar. [br] [br]Det finns två sätt att få in sina journaler från reskontra till huvudboken i SPCS. Antingen går journalerna över med automatik, eller så knappar man in dem manuellt. Oavsett vilket sätt du väljer får du ut en journal på skrivaren. Detta är en verfikation som du skall sätta in i din pärm med huvudboksverifikationer. Utan denna "bekräftelse" har du inget underlag för transaktionen. [br] [br]Jag tycker det är bra att föra över journalerna manuellt, på så sätt får man lite mer kontroll över sina huvudbokstransaktioner. Men det är som sagt en smakfråga... Om du vill föra över journalerna manuellt går du in på arkiv - företagsinställningar - bokföring och sätt därefter en markering i rutan för manuell registrering av bokföringsorder. När du vill få över ditt underlag i reskontran till huvudboken skriver du ut och godkänner journalen, för att därefter manuellt knappa in den bokföringsorder som kommer på skrivaren. (knöligt att förklara på något bra sätt) [br] [br]Du skriver att du inte vill få ut en bekräftelse i samband med att journalerna överförs till huvudboken - det är ju nödvändigt för att du skall kunna styrka din huvudbokstransaktion. [br] [br]För att komma ifrån allt för mycket papper kanske du kan föra över dina journaler en eller två gånger i månaden. Du behöver ju inte göra det efter varje kund- eller levfaktura. [br] [br]Om du skriver dina kundfakturor i något annat program än SPCS (ex Excel) kan du lägga in fakturaunderlaget i SPCS genom att välja kundreskontra - manuella fakturor. På så sätt kan du föra en kundreskontra i SPCS utan att behöva lägga upp en "riktig" faktura, då slipper du skriva ut fakturor du egentligen inte behöver. [br] [br]Vet inte om du blev mycket klokare av detta. Som sagt... är ingen expert på programmet, men har jobbat en hel del i det. [br] [br]Åsa

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.