Specificera moms på fakura till företag?

64
Snabb fråga: På en faktura, ska man specificera momsen om fakturan går till ett företag? Hur ska det isf se ut?
507
1
Ja du ska specifisera momsen. Det vanligaste är väl att man summerar kostnaden för varorna och sen räknar du på momsen och specifiserar den under: [br] [br]Varor 1000 kr [br] [br]Moms 250 kr [br] [br]Totalt att betala: 1250 kr
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
64
Men, dom ska väll bara sätta in 1000 kr? Kostnaden är exklusive moms.
507
1
Du har väl ett företag eller? Och ska fakturera et annat. Eller har jag fattat fel. [br] [br]De ska betala 1250 kr till dig. Momsen betalar du ju in till skatteverket sedan. [br] [br]Samma sak om du köper något av ett annat företag så för du ju betala momsen. [br] [br]/Daniel
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
64
Jo jag har företag. Är inte så haj på det här, ska jag betala in momsen då och sen får jag tillbaka den?
72
1
Du skall skriva en faktura inklusive moms, precis på samma sätt som till en privatperson. Företaget som betalar fakturan får sedan tillbaka momsen, eller rättare sagt kan dra av inkommande moms från utgående moms. Förmodligen säljer dom något också. [br]Du redovisar momsen antingen den 12 varje månad eller en gång per år vid deklarationen beroende på hur du kommit överens med skatteverket.
64
Okej, och av de 1250 kr som exemplet var innan så betalar jag in 250 kr till skatteverket. Isf förstår jag :)
507
1
[quote="Per"]Okej, och av de 1250 kr som exemplet var innan så betalar jag in 250 kr till skatteverket. Isf förstår jag :)[/quote] [br] [br]Det är ju så att om du exempelvis redovisar din moms varje månad så tar du din ingående moms(momsen på dina varor du köper till företager) - utgående moms(moms du lägger på dina fakturor). Skillnaden där emellan är vad du är skyldig eller har rätt att få från skatteverket. Om din utgående moms överstiger din ingående moms blir du skyldig Skatteverket överskottet. [br] [br]Så i ovanstående exempel så stämmer det att du ska betala in 250 kr. [br] [br]Är du me? [br] [br]Hoppas jag förklarat rätt nu...någon bokföringsexpert får gärna bekräfta.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
41
Fin förklaring ovan! [br] [br]Åsa
30
Du måste även ange vilken momssats du använder (25% i detta fall). [br] [br]Det finns tydliga regler för vad en faktura måste innehålla i momslagen ([url]http://lagen.nu/1994:200[/url]): [br] [br][quote]1. datum för utfärdandet, [br]2. ett löpnummer baserat på en eller flera serier, som ensamt identifierar fakturan, [br]3. säljarens registreringsnummer till mervärdesskatt under vilket varorna eller tjänsterna har omsatts, [br]4. kundens registreringsnummer till mervärdesskatt under vilket han förvärvat varorna eller tjänsterna, om han är skattskyldig för förvärvet av varorna eller tjänsterna eller det är fråga om en gemenskapsintern varuförsäljning enligt 3 kap. 30 a eller 30 b §, [br]5. säljaren och köparens namn och adress, [br]6. de omsatta varornas mängd och art eller de omsatta tjänsternas omfattning och art, [br]7. datum då omsättningen av varorna eller tjänsterna utförts eller slutförts eller det datum då sådan förskotts- eller a conto-betalning som avses i 3 § erlagts, om ett sådant datum kan fastställas och det skiljer sig från datumet för fakturans utfärdande, [br]8. beskattningsunderlaget för varje skattesats eller undantag, enhetspriset exklusive skatt enligt denna lag, samt eventuell prisnedsättning eller rabatt om dessa inte är inkluderade i enhetspriset, [br]9. tillämpad mervärdesskattesats, [br]10. det mervärdesskattebelopp som skall betalas, såvida inte en särskild ordning tillämpas för vilken denna lag utesluter en sådan uppgift.[/quote] [br] [br]Vad gäller redovisningen och inbealningen av momsen och andra skatter till Skatteverket är det viktigt att du har koll på det. Bara genom att redovisa momsen i fel period kan innebära att du måste betala skattetillägg. Jag skulle kontakta Skatterket eller en redovisningskonsult.
ww.ekonomikonsulter.se - Lär dig starta eget företag! Starta-eget-skola, ekonomiskola och bokhandel. Hitta ekonomikonsulter med avancerad sökfunktion.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.