Senaste inläggen

Garantier m.m. vid import?

Hur fungerar det med garantier, returer osv när man ska importera exempelvis en moped från japan? Kan ju bli lite krångligt o dyrt om man måste skicka den ändå dit?



Vad finns det för lösningar på sådana här problem?

Kategori: Företagande över gränserna

Nytt fildelningsmål i dag

Nu verkar de sätta fart ordenligt med dessa mål.



Dagen efter pilotdomen inleds nu ett nytt fildelningsmål. Det är en 27-årig Sollentunabo som ska inför skranket.

Den andra vågen av fildelningsmål gäller Den tredje vågen. Det är namnet på den film som 27-åringen ska ha delat ut på internet för ganska exakt ett år sedan...

Kategori: Off Topic

Skyldighet att redovisa bokföring?

Jag är aktieägare och styrelseledamot i ett AB. Vi är tre stycken som har startat bolaget. Nu är det så att styrelseordförande skött allt med bokföringen och jag har hittat lite skumma fakturor. Jag har begärt att få se bokföringen men styrelseordförande har totalt ignorerat mig. Jag har även begärt styrelsemöte och att få en balansräkning men även...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföring av annonsintäkter och provision

Hur ska man bokföra annonsintäkter?



Samt provision på sålda produkter?



Några förslag?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Företagsmässan

Några härifrån som gick på företagsmässan i Älvsjö?

Kategori: Allmänt

Ny dator - tips!

Tänkte jag skulle köpa mig en ny bärbar dator om ett tag.

Ge mig lite tips på någon bra och hyffsat billig dator.



Tack!

Kategori: Inköp

Förenklad faktura?

Läste i senaste skattenyheterna att man från och med 1 januari ska kunna använda sig av en förenklad faktura på belopp under 2000 kr inkl moms. Någon som känner till detta? Ovh vet mer vad det innebär?



Sen stod det lite om ändrade skatteregler för främst småföretag from 1 januari 2006. Bla sänkta soc avgifter för vissa samt änd...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Detaljhandel för skönhetsprodukter

Efter att ha varit i turkiet, har jag märkt att efterfrågan för skönhetsprodukter är stort...Därför fick jag iden att öppna butik för just sånt,,typ som en kicks butik. Är det någon som kan hjälpa mig hur jag ska gå tillväga för att kunna få tag på produkter. Hur går företag som kicks tillväga?...Ska man ringa runt till olika produktföretagen eller...

Kategori: Affärsidéer

I'm in serious need of help, people!

Det är så att jag ska starta eget företag och håller på med all det här pappersarbetet innan. Men läste lite i forumet och såg att nån hade skrivit att man behöver lägga ut kapital ur egen ficka. Problemet är bara att jag har inget och lägga ut. Är 21år och har inte precis nån stort sparkonto.



Snälla hjälp mig.


...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Djurgården vann SM-guld, vann det bästa laget? RÖSTA!

Tänkte vi kunde ha en liten kul omröstning!

Kategori: Off Topic

Gratis annonsering på Berunda

Nu får alla småföretagare gratis annonsering på Berunda. Annonsformatet är 160x160 pixlar och reklamen kommer ligga i högerspalten. Jag vill inte ha några animeringar, utan bara rena tydliga budskap.



Eftersom jag vill använda riktiga länkar (som gör att er sida visas högre i sökmotorer) kommer jag inte kunna kontrollera antal k...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

bankgiro och sånt till websidor

hej...

jag säljer och gör hemsidor till både privat och företag, men jag har frågor kring betalning och lite regler, mina frågor är



1.måste man registera sitt företag för att sälja websidor till andra företag?



2.vart kan man registera sitt företag?



3.Hur är betalningen via plu...

Kategori: Allmänt

Business plan

En del potentiella leverantörer har börjat fråga mig om att få se en affärsplan. Visserligen tror jag man skall vara försiktig med företagshemligheter och inte berätta allt, men ändå. Jag beslutade mig hastigt och lustig för att försöka knåpa ihop en, om inte annat för min egen skull. Tror det är det bästa jag gjort på länge. Tvingar en att tänka i...

Kategori: Affärsplanen

har alla här en egen webbshop?

verkar som att nästan alla som är på olika sorters företagsforum är just personer som använder sig av olika webbshoppar? / designa hemsidor..., är det verkligen så lönsamt som det verkar? =S

Kategori: Allmänt

Svenskar beskattas hårdast - USA bara 25,4%

Trodde inte Usa hade så låg skatt.



Sverige är fortfarande det land av de 30 medlemsländerna i den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD som tar ut mest skatt i förhållande till sin bruttionationalprodukt (BNP).

I fjol motsvarade det svenska skatteuttaget 50,7 procent av BNP, jämfört med 50,6 procent 2003, enligt OEC...

Kategori: Off Topic

Flytta bolag utomlands

Jag och en kollega tänker starta upp ett gym på Irland. Kan man starta ett aktiebolag i Sverige och driva det utomlands? Det verkar ju rimligare att sköta allt på Irland men för vår egen del skulle det kännas betydligt tryggare med svensk bank, revisor etc.

Några förslag? Dock verkar företagsklimatet gynsammare på Irland.

Åsikt...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Digitalkamera

Hej! Har funderingar på att köpa en digitalkamera men är osäker på vad jag ska välja.. Har bestämt mig för antingen en Ixus 55 eller Ixus 750...Det som skiljer dom åt i stort sett är att Ixus 55 har 5megapixel och den andra har 7megapixel...



Kategori: Allmänt

När bör man byta från KB till AB?

startade ett kommanditbolag i våras och tjänat in en hel del pengar och har funderingar på att byta bolagsform till aktiebolag och undrar när det börjar löna sig att ha ett AB istället för ett KB, risken för konkurs är så gott som obefintlig...

men bör man ha en omsättning som överstiger 1 eller 2 miljoner eller börjar det löna sig at...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

registera sitt företag

vart kan man registera sitt företag och hur mkt kostar det?

Kategori: Allmänt

Gåva till kund

Hej!



Jag köpt en humidor som jag tänkt ge till en kund för långt och gott samarbete. Jag undrar om det går att sätta den på företaget som icke avdrasgilld gåva och betala 28% bolagsskatt istället för att ta ut pengarna privat ur företaget och skatta 50% för eget uttag.



Gåvan kommer inte ges i samband med n...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer