Senaste inläggen

Importera kläder - lönsamt?

Jag tycker det verkar vara så att många importerar kläder o säljer. Är det så bra marginaler på det eller vad är det som gör det så eftertraktat? Eller kan det bero på något annat?

Kategori: Företagande över gränserna

Import av ridsportsartiklar, ridkläder

Är intresserad av att importera ridsportsartiklar. I första hand ridkläder (ridbyxor, ridkavajer, skjortor, ridstrumpor m.m). Gärna direkt från fabrik. Är det någon som har några tips/kontakter? Hör gärna av er!

Kategori: Söker/eftersöker

Alkoholreklam

Någon som vet hur det ligger till med annonsering av alkoholprodukter på en hemsida som ligger på en svensk server. Lagligt?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Svenska Spel får ordna poker på nätet

Vad anser Ni om det?

Kategori: Off Topic

Webshopar - julförsäljning - ökning?

Ni som säljer via webshopar har Ni börjat märka av några ökningar av försäljningen så här inför jul?

Läste någon artikel häromdagen att näthandel kommer ta ytterliggare en bit av kakan i år.

Kategori: Inköp

Gåva till kunder

Kan man exempelvis under december månad vill ge de kunder som handlar en liten gåva som är värd 20 kr. Hur kan man bokföra det? Är det avdragsgillt?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Moms på reseersättning

Är det moms på reseersättning då jag fakturerar denna??

Bokföringsprogram

Vilket bokföringsprogram använder ni? Vilket tycker ni är bäst för en småföretagare?

Kategori: Allmänt

Likviditet efter investering/inventarie

Hey! en liten logiskt liten fråga som jag kom att tänka på!

Säg att jag har 100 000 på mitt bankgiro, som är min likviditet.

Jag investerar i en dyr maskin som kostar 40 000 kr!

I butiken betalar jag hela summan, och det dras på mitt konto, där ligger nu bara 60 000 kr.

Jag delar upp kostnaden på...

ej beviljad f/a-skatt

Hej!

Jag har en liten fundering ang. start av enskild firma alt. HB/KB.

Jag vill driva min firma på sidan om min vanliga (heltids)anställning som musiklärare. Företaget skall i huvudsak ha två verksamhetsområden:

1. Konsertverksamhet (live-framträdande)

2. Utbildning (semina...

SPCS

Hej

Jag har nyligen installerat SPCS på min dator, men när jag ska skriva ut kommer det upp en vit skylt där jag kan välja mellan 2 altenativ : "Stäng" och "Ingronera"( eller hur det stavas)

jag har försökt installera om SPCS felra gånger men vill inte fungera.

Snälla vad kan jag göra?

Kategori: Allmänt

vill du starta eget på hund och kattfoder?

hejsan,

en god bekant av mig flyttade från holland till sverige i somras. nu är han inte så duktig på svenska än men han har iaf fått till att ta hem ensamrätten till ett djurfoder för hunder och katter som heter greenheart premiums. nu söker han återförsälare till fodret.

lite fakta om fodret: vår hund och våra katt...

Kategori: Affärsidéer

Telefonkostnader?

Hur gör man med telefonkostnader om man har ett litet handelsbolag?

Säg att man har en privat mobil som man ringer med i företaget för en femtiolapp i månaden. Kan man ta upp det som en kostnad? Hur ska det bokföras i så fall?

Faktura problem....

Hej !!

Jag gjorde i maj 2005 ett jobb för en kund för 9000:- + moms

Pga ett litet slarv så glömde jag bort att fakturera och skickade fakturan först i mitten av juli, på denna faktura glömde jag skriva på

att " dröjsmåls ränta deb. enl räntelagen osv... "

Varjefall fakturan f...

Moms fråga vid inköp från annat EG land

Undrar hur man bokför ett inköp ifrån t ex England då man ej betalar moms på de inköpen inom EG?Är helt ny på det här....

Inventarier

Hej har ett nystartat Akteibolag och håller på att starta upp en klädesbutik.

tycker det är svårt nu i början att bokföra vad som är inventarier alt förbrukningsinventarier.

Har några exempel som jag skulle vilja ha hjälp med:

1. Skrivare 4000 kr

2. Butiksinredning 14.000 kr

...

Handelsbolag - värdepappersportfölj

Hej

Jag börjar så smått förstå att det inte är lönsamt rent skattetekniskt att köpa och sälja värdepapper i ett registrerat handelsbolag :cry:

Men jag kan ändå inte släppa tanken eftersom jag tycker att ett registrerat handelsbolag med eget org. nr är en bra "plattform" med ett klart regelverk.

Frilansande återförsäljare

hejsan,

vi ska snart bli huvudimportör för en viss klädesmärke. nu funderar vi att bearbeta svenska marknaden genom att binda återförsäljare. dessa kan var folk som säljer kläderna i sin egen verksamhet ihop med något annat (t.ex turistföretag säljer kläder till sina kunder, brodyrverkstäder som säljer kläderna) eller folk som kör runt i...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Förskottsbetalning vid årsskiftet

Hej,

Har fått en ny kund som jag skall utföra ett arbete till med start i december 2005 och som skall vara avslutat i mars 2006.

Kunden vill att jag skall förskottsdebitera merparten av detta jobb redan nu i december. Detta innebär ju att jag får en stor intäkt i december (d.v.s. 2005) men mina kostnader för detta "projekt" i hu...

Starta eget.

Hejsan,

Jag är 15år (fyller 16 i Februari) och hade tänkt att börja sälja en produkt. Jag kommer att köra hem produkten till personen som köper den (Inom ett bestämt område).

Produkten kommer jag inte att tillverka själv utan att beställa hem från RFSU.

Hur gör man detta lagligt? Måste...