Privat klädesförsäljning!

4
Halloj! Har en idé att öppna ett "företag" vilket skulle gå ut på att inhandla kläder från t.ex peak performence, JL och andra "kändare" märken utan momsen (då jag driver ett företag) och sedan säljer jag kläderna till privatpersoner genom min site eller på egenhand. Det jag då snackar om är att jag vill beställa hem ett inte allt för stort parti säg t.ex Tiger t-shirts och säljer dom med en till en början liten vinst för mig själv men som skulle konkurera med t.ex MQ eller andra affärer som säljer samma t-shirt fast till högre pris. Aja till frågorna nu.... Hur får jag tillstånd om att inhandla kläder från t.ex peak utan att behöva betala moms? och skattar man på varorna man säljer till privatpersonerna? (ca hur många % per sålt kläderplagg) Ursäkta eventuella stavfel och tack på förhand! 🙂
ffärer på G ;) ;) ;)
34
Om vi börjar med momsen: [br]Om du handlar produkter från ett annat företag i Sverige betalar du alltid moms på de varor du köper in. Du lägger också alltid på moms på de varor du säljer. Men du får sedan dra av den moms du betalade vid inköpet av varorna (ingående moms) från den moms du fick när du sålde varorna (utgående moms). Det som blir kvar ska du betala in till skatteverket. [br] [br]Ex: Du köper in en tröja för 100 kr exl. moms och betalar leverantören 125 kr (inkl. moms). Sedan säljer du tröjan för 250 kr (inkl. moms) vilket är 200 kr exl. moms. [br]Den moms du ska betala till staten är 50 (utgående moms) - 25 (ingående moms) = 25 [br] [br]Handlar du från ett annat eu-land behöver du inte betala någon ingående moms men du måste ändå betala alla utgående moms. Skulle du köpt en tröja för 100 kr från tyskland och sålt den i sverige för 250 kr hade du behövt betala in 50 kr till skatteverket. [br] [br]Handlar du från ett icke eu-land behöver du betala både ingående moms och tull. [br] [br] [br]Sen ska du skatta för en eventuell vinst. Du kan räkna med att du får ca 50% av eventuell vinst i plånboken. Om du inte har några omkostnader (t.ex. hyra, porto etc.) kan du alltså räkna med att få ut ca 50 kr för varje tröja du säljer (om vi använder ovanstående priser). [br] [br]Mvh [br]Jakob Naredi
ar något nytt på gång...
4
Okej tack för svaret uppskattar det verkligen! Om jag skulle köpa ett parti säg mp3 spelare utan märke ifrån en fabrik i kina skulle jag då få ta in det i Sverige? Och skulle det tillkomma några avgifter eller skatter eller dylikt?! [br]Har många planer på G förstår ni ;P
ffärer på G ;) ;) ;)
34
Alltid bra med många planer! [br]Personligen tror jag att det är allt för mågna som importerar just mp3-spelare efter det blev kännt att en viss Jens blev rik på det. Jag har bl.a. en kontakt som kunde sälja spelare till ett mycket bra pris, men det var ingen som köpte. [br]Vad jag menar med det är inte att du inte ska satsa! Det gäller att alltid tänka igenom det hela ett par gånger innan. [br] [br]Vem ska köpa? [br]Hur ska köparen få reda på att dina produkter finns? [br]Varför ska köparen välja just din produkt framför andras? [br]När ska du sälja? Finns det en efterfrågan då? [br] [br]Du måste även fundera på hur du gör med ev. returer och trasiga produkter. [br] [br]Till svaret på din fråga... [br]Köper du från ett land som inte är med i eu tillkommer tullavgifter. Det bästa är att höra med tullverket hur mycket. [br]Sen får du som alltid sköta momshanteringen och betala vinstskatt. [br] [br]Andra avgifter som förmodligen tillkommer är fraktkostnader och marknadsföringskostnader.
ar något nytt på gång...
4
Okej! Tack än en gång :P ! Jag funderar på att köpa in riktigt billiga flash mp3 spelare och konkurera ut andra företag genom att ha så låga priser som möjligt! En till idé är juh att öppna en bar i centrala Uppsala och sälja billig öl. Hur är det med försäljningen av billig öl, får man konkurera med priserna hur som helst och är det svårt att få tillstånd från myndigheter osv att få tillstånd att dra en verksamhet där jag säljer alkohol!?
ffärer på G ;) ;) ;)
23
Hej, det är ju grymt att du har många planer på gång! [br] [br]Och kan du sätta några av dem i verket utan för mycket egen kapitalinsats så är det ju bra så lär du dig på vägen tills den där klockrena iden dyker upp och du får igång något som du kan leva på! [br] [br]Att få licens för att sälja märkes kläder som tex Tiger är nog väldigt svårt, butiker måste ingå i kedjor eller betala en ganska hög licensavgift för att få sälja de finare märkena! Skulle du importera kopior från kina och sälja i Sverige så kan det stå dig dyrt om folk från tex tiger eller någon butik som säljer tiger skulle få reda på det! [br] [br]Men har du kontakter i Asien så finns det väldigt mycket "olicensierade" kläder, alltså "white label" kläder som du kan lägga ditt eget märke på, alternativt sälja som de är! [br] [br]Att få utskänkningstillstånd (sälja öl) är nog rätt svårt om du inte har någon utbildning från resturangvärlden eller har jobbat tidigare i bar och avlagt diplom osv!
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!
232
Ett vanligt fel man gör är att skjuta från höften... [br] [br]Koncentrera, ta fokus, sikta & skjut... Då träffar du rätt till slut...
M-Daniel Johansson
2
Jag har för mig att det ligger en lagstadgad gräns på att du ska ha minst 25% påslag när det gäller alkoholhaltiga drycker. Det går du inte runt på utan måste troligen ha mycket mer. Sedan måste du gå en kurs som kommunen annordnar. Vet ej kostnad. Alla dina anställda måste också gå den om de ska vara ansvariga en kväll. [br] [br]Alkohollagstiftningen är riktigt jobbig och det är många ställen som konsekvent bryter mot den. Du får t.ex. inte skriva "Stor Stark 35:-" på en skylt och ställa utanför, du får inte heller ha sådan reklam i fönstret. Du får inte ha happy hour, du får inte sälja till paketpris, säg en öl + pizza 80 kr, utan att också erbjuda pizzan utan öl. Du får definitivt inte sälja alkohol utan att ha ett kök och lagad mat. [br] [br]Huruvida du verkligen åker dit beror på hur "hård" den som kontrollerar dig är. Men jag gissar att krogar som specialicerar sig på billig öl kontrolleras oftare. [br] [br]Ledsen att hacka ned på just denna idé. Vet själv hur trist det är, men här känner jag att jag har lite att komma med. I alla fall när det gäller lagstiftningen, sedan går det säkert att driva en framgångsrik krog om du lägger ned jobbet som krävs. [br] [br] :D [br] [br]BTW: Kul att se folk från Uppsala! [br] :P
hristoffer Nilsson
EntreprenörWannabe

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.