Senaste inläggen

Digitalkamera

Hej! Har funderingar på att köpa en digitalkamera men är osäker på vad jag ska välja.. Har bestämt mig för antingen en Ixus 55 eller Ixus 750...Det som skiljer dom åt i stort sett är att Ixus 55 har 5megapixel och den andra har 7megapixel...



Kategori: Allmänt

När bör man byta från KB till AB?

startade ett kommanditbolag i våras och tjänat in en hel del pengar och har funderingar på att byta bolagsform till aktiebolag och undrar när det börjar löna sig att ha ett AB istället för ett KB, risken för konkurs är så gott som obefintlig...

men bör man ha en omsättning som överstiger 1 eller 2 miljoner eller börjar det löna sig at...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

registera sitt företag

vart kan man registera sitt företag och hur mkt kostar det?

Kategori: Allmänt

Gåva till kund

Hej!



Jag köpt en humidor som jag tänkt ge till en kund för långt och gott samarbete. Jag undrar om det går att sätta den på företaget som icke avdrasgilld gåva och betala 28% bolagsskatt istället för att ta ut pengarna privat ur företaget och skatta 50% för eget uttag.



Gåvan kommer inte ges i samband med n...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Ebay som extraknäck

Någon här som använder sig av denna affärside?



Amerikanerna testar allt fler sätt att leva den amerikanska drömmen. En av de nyaste varianterna är att dryga ut hushållskassan eller rent av försörja sig helt och hållet via e-handelssajten Ebay, en trend som nu ökar kraftigt.

För tillfället har 724.000 amerikaner Ebay s...

Kategori: Affärsidéer

Piratjägare belönas med 250.000

Ingen dålig belöning!!



Feta belöningar är programvaruföretagens nya metod för att få stopp på piratkopierarna. Den som anmäler ett företag som använder sig av olagligt kopierad mjukvara kan få 250.000 kronor i tipspengar.

"Tipsa om piratkopiering och tjäna upp till 250.000 kr!" Det är budskapet i tidningsannonser från...

Kategori: Inköp

backup av forumet

Hur långt tillbaka gällde backupen. En massa intressant info har försvunnit. Synd. Alla wangsells inlägg försvann :cry:

Kategori: Off Topic

Hur ska en Affärsidé se ut?

Denna tråd försvann när vi återställde backupen efter hackningen av sidan. Men tråden var intressant och jag klistrar därför in delarna av den som jag tyckte var viktiga.

Kategori: Affärsidéer

TVi

Hittade ett utmärkt verktyg till datorn. Nu är min samling för en problemfri helg komplett, snusdosa, kaffekoppen, sexpack och det nyaste tillskottet TVi. 8)

http://www.romanware.net/?dir=windows/tvi





(Tänk om det vore s...

Kategori: Off Topic

Dra av SL-kort?

Jag åker kommunalt till en av mina "fasta" kunder, några gånger i veckan. Får jag dra av köpet av SL-kort (840 kr/mån i tilläggszon), eller hur fungerar det? Vilket konto bokför jag det på i så fall?



Tack å så på förhand! 🙂

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur ska man vara som säljare tycker ni?

Ska man vara väldigt framåt o säljande eller lite mera normal men ändå kunnig?



Själv tycker jag bara säljare som babblar på en massa är jobbiga.

Kategori: Allmänt

Kreditfaktura?

Ska man ha en egen fakturanummerserie om man ska göra en kreditfaktura?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföring av domänköp

Registrerade nyligen en .se-domän som jag tänkte använda när jag lägger upp en sajt för min verksamhet - vilket konto ska jag använda när jag bokför det köpet?

Har läst mig till att det är olika konton beroende på om man ska använda domänen i företaget eller om man registrerar åt kund/har för avsikt att sälja vidare osv.


Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur mycket kostar det att köpa någons webbsida?

Jag är lite nyfiken på vad webbsidor har sålts för under senaste tiden. Utifrån detta kan man ju se ungefär vad man kan tänkas hamna om man vill köpa upp en webbsida. Så man har nån riktlinje och något att jämföra med.



Några tips?



Eller är alla överenskommelser hemliga?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hur bokföra utrustning?

Hur bokför jag en digitalkamera med tillbehör för sammanlagt 5 600 kr?

Får jag dra av hela summan på en gång eller ska det räknas av på tre år?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hjälp ang fakturera endast en kund.

Hejsan.



Jag har fått chansen på ett extraknäck, men snubben vill inte anställa, utan att jag skaffar f-skattsedel och fakturera honom timmarna. Jobbet är att hjälpa till med webbutveckling, han har för många arbeten och vill lägga över lite till någon annan.



Men hur ser skatteverket på detta, de ser väl det...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vad händer om ...

... man betalat ut lön till ngn och man INTE betalar in skatt för denne? Om företagaren lämnar till Skatteverket att denne dragit skatt 0 kronor för den anställde, vem blir betalningsskyldig, den anställde eller företagaren?



:evil:

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Skillnaden mellan Kostnad Sålda Varor (KSV) och Utgift för..

hej, jag behöver hjälp med en grej.. vad är det för skillnad på



KSV och Utgift för sålda varor. skulle jätte gärna vilja ha nogranna svar

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Gratis revisor?

Det ringde precis någon telefonförsäljare till mig som kunde ge mig ett erbjudande om gratis revisor under en viss period. Någon annan som fått samtal om detta och vet vad det innebär?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Försäkring och bokföring

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer