Senaste inläggen

O-trassel-bank?

Har någon tips på den bank som trasslar minst för småföretagare?



Har f.n. Föreningssparbanken, och de skickar separata avier för

- årsavgift kontot (bankgiro+Internet-betalning), 1 gång per år

- avgifter för PG-betalningar, 1 gång per år (tror jag, de anger inte perioden)

- kreditavgift checkräknin...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

enskild firmai sverige, men bosatt utomlands?

Efter kontakt med skatteverket har jag fattat att jag fâr starta enskild firma i Sverige även om jag(under 1 eller kanske 2 âr till) är bosatt utomlands. Men hur???? Här förvärvsarbetar jag och I Sverige blir jag min egen.



Jag räknar inte med att göra vinst de första âren, dâ investeringarna kommer att slâ ut dom.....men jag mâ...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Marknadsplan?

Vad anser Ni är de viktigaste delarna i en marknadsplan?

Kategori: Affärsplanen

Körersättning

Jag har en enskildfirma och ska köra ett antal mil för företaget. Jag har aldrig tagit ut körersättning inna så nu undrar jag lite hur jag ska göra? Hur får jag ett "kvitto", finns det någon mall man kan fylla i? Hur mycket kan jag ta ut?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

eget kapital- hjälp mig, hur bokföra?

Bokför åt min sambo som har enskild firma. Företaget har haft en del kostnader som jag bokfört "kassa" kredit. Denna kassa- skulle jag fyllt den med pengar från "egen insättning" (debet) innan jag började använda "kassa"kontot?



Företaget går inte med vinst ännu, så då kan man ju inte ta några "egna uttag", hur ska jag bokföra...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bomb på fridhemsplan i Stockholm

Läste på aftonbladet nu att de misstänker en bomb i centrala Stockholm.



Otäckt. Hoppas det bara är falskt alarm.

Kategori: Off Topic

Import licens??

Nån som vet om man måste ha någon form av tillstånd/licens för att ta in kläder från tex USA. Finns ett stort företag som säljer Märkeskläder(Alla produkter är garanterat original märken som handlats in från tillverkarna efter att de fått in avbeställningar från andra företag eller att de helt enkelt har tillverkat mer än vad som behövts). Får man...

Kategori: Företagande över gränserna

Knapp brosch

Hejsan. Vi i skolan är med i förbundet Ung Företagsamhet www.ungforetagsamhet.se där vi ska lära oss driva ett företag under ca 25 veckor. Nu är det så att en av grupperna vill ha hjälp med att hitta någon sort av grossist som säljer knapp broscher. Knapp broscher som finns att be...

Kategori: Allmänt

Driva webhandel i Sverige eller utomlands?

Funderar på att starta webshop för att sälja icke fysiska prylar, dvs såna som kan levereras via mail eller liknande. Jag har redan ett AB i Sverige.



Funderar lite på om det är smartare att starta ett sådant bolag i något annat land. Vinst med det skulle bli att det går hålla priser utan svenskt momspålägg.


Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vad kostar ert bankgiro per år?

Är lite nyfiken på vad Ni betalar i avgift för Ert bankgiro ?

Kategori: Allmänt

Hjälp med dator!

Har lite problem med min bärbara dator. Det är så att fläkten går igång redan några minuter efter man startat den oberoende om du bara skriver i word eller om du spelar ett stort spel. Har prövat att formatera datorn osv.



Vad kan vara fel? Vad kan man göra?



Ny fläkt som gäller eller?

Kategori: Inköp

Våldsamheter i Frankrike?

Är ju hemskt med alla dessa våldsamheter i Frankrike som pågår just nu. Nu har inte jag satt in mig så mycket i vad det hela handlar om. Vad sysslar dem med? Någon som är mer insatt än mig o kan förklara?

Kategori: Off Topic

Överta en godisbutik

Hej!

Jag funderar på att överta en godisbutik som är till salu i en stad jag en gång bott i.

Är det någon som vet om det är "extra tufft" att driva en godisbutik? Hur är marginalerna tex? Vad bör jag tänka på när(om) jag förhandlar?

Tips och speciellt åsikter från insatta i branchen får gärna höra av sig!

Kategori: Affärsidéer

Egen ide!

Vi är två chiks som i denna omedvetna stad om mode vill öppna en liten flashigare butik för mödrar och barn lite stilmedvetna 2000tals shop. Vi undrar hur man kan gå tillväga? Just för tillfället finns bara en affär med tredjedelen barnkläder(blommor och bamse) och en damaffär för kvinnor över femtio vi som är födda efter 70 saknar en liten mer erf...

Kategori: Affärsidéer

Import från Tyskland.

Hej hej,



Jag har hört att man kan köpa varor containervis i Tyska hamnar, från t.ex. asien. Det ska tydligen finnas förmedlare där som man gör upp affären med direkt.



Någon som har hört talas om det här och kanske vet lite mera?



Mvh.

Kategori: Företagande över gränserna

Vilken kontoplan kör ni?

Hej, jag hittade detta forum och bums blev jag medlem då det är perfekt att kunna samspråka om allt runt företagande....kanonbra.



Jag har en liiite äldre version av SPCS bokföringsprogram och har försiktigt rullat igång bokföringen. I den fanns bara kontoplan -96 (kanske heter den BAS 96)....i detta forum har jag sett att det f...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kan man få 100% finans för sin affärsidé ?

Hej,

Jag undrar, om man har en fungerande logiskt affärsidé, men dåligt med start budget, Kan man få söka finans till 100% för att kunna starta företaget , eller måste man ha någonting i handen först ?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

inställningar i outlook express?

Tänkte jag skulle börja använda outlook express mailen och koppla mina andra mailadresser dit. Går det? Hur går man?



Om jag exempelvis har en domän där jag har adressen [email protected]



Kan jag koppla så att jag får alla dem mailen till outlook? Ovh även skicka mail från outlook så att det står [email protected]...

Kategori: Off Topic

Bissysla och (Alfa)-kassa?

Hej,

Jag har en närmast obefintlig enskildfirma som jag i snart 2 år haft vid sidan om högskolestudier (5år). Tanken var att jag skulle kunna göra lite mindre uppdrag vid sidan om studierna och så sätt förbereda mig mot arbetslivet. Nu slutade jag skolan i sommras och blev således arbetslös och då jag inte kan försörja mig på min firma än...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

import ifrån USA

Hej !

Jag tänkte importera lite skateboards från USA. Har aldrig importerat något innan. Någon som har några erfarenheter ? Vad bör man tänka på ? vad ska man akta sig för ?



tack

Kategori: Företagande över gränserna