Betala in skatt

64
Måste skicka in den skatt jag mottaget för några få tjänster jag gjort detta år. Hur går jag tillväga? Jag har fått de där inbetalningskorten till skatteverket, men ska jag bara skicka in allt i en klumpsumma?



Något annat jag bör tänka på?
88
Om det handlar om att betala in mer än eventuell preliminärskatt enligt prelskatteinbetalning från SKV så bör du kontakta dem och meddela att du gör en extra inbetalning till skattekontot. Gör du inte det så kommer pengarna tillbaka som en bumerang. [br] [br]Så var det senast jag behövde göra (oplanerade) inbetalningar till skattekontot ;)
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
64
Alltså jag har ju fått in en del momspengar på fakturor som jag ska betala tillbaka till skatteverket. Detta ska väl göras innan nyår, om man nu har bokslut då. Eller?
26
Vad som ska göras när hittar du i skatteverkets kalender: [br]https://www.skatteverket.se/skatter/kalender/kalender_foretagare_05.html
64
hmm, så jag skulle allltså betalat in det jag fick in i moms i sommars för ett tag sen... det var ju inte bra. Men antar att jag kan skicka in allt i en klumpsumma, så så får det bli.
488
Kolla på pappret du fick från Skatteverket när du momsregistrerade dig. Där står det om du ska redovisa din moms i Skattedeklaration (=varje månad) eller i Inkomstdeklaration (= den vanliga deklarationen 2 maj 2006), eller kanske någon annan variant (vill minnas att handelsbolag kan ha momsdeklaration i början av året, eller minns jag fel?).
720
[quote="Karin i Västergötland"]....vill minnas att handelsbolag kan ha momsdeklaration i början av året, eller minns jag fel?[/quote] [br] [br]Både ja och nej. Det är annorlunda regler för årsvis moms när det gäller HB/KB än för övriga bolag. Det beror på att ett HB inte är ett skattesubjekt och därför inte ska betala någon skatt, alltså kan man inte betala momsen som en del av F-skatten som för övriga med årsvis redovisning. Trots detta så är det rimligt att små HB:en också ska he en möjlighet att slippa den månadsvis redovisningen. Kompromissen här har blivt att gränsen för Hb är betydligt lägre än för övriga (200.000 i omsättning), att inte momsen är föremål för F-skattedebiteringen utan istället betalas genom en vanlig redovisning i februari som då avser hela perioden jan-dec 2005.
64
Jag har en enskild firma, och redovisning ska ske i Inkomstdeklaration står det. Så det är den vanliga deklarationen 2 maj, frågan är dock när de drar pengarna. Är det i samma veva då?
149
[quote="Per"]Jag har en enskild firma, och redovisning ska ske i Inkomstdeklaration står det. Så det är den vanliga deklarationen 2 maj, frågan är dock när de drar pengarna. Är det i samma veva då?[/quote] [br] [br]Då kommer de att dra pengarna i december.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.