Senaste inläggen

CRM

Hej,

Någon som har ett tips på ett bra CRM program? Helst som ligger online.

MVH

Robaino

Kategori: Inköp

Hjälp med företagsnamn

Hej

Jag hade tänkt att starta en e-butik med inriktning på hemelektronik och vissa elektroniska skönhetsprodukter. Kruxet är bara att jag inte kommer på något bra namn till sidan&företaget :o . Finns det några knep eller är det någon som har några tips? :wink:

Tack på förhand!

Kategori: Feedback

Avskrivning av segelbåt

Om man har ett AB, är det tillåtet att köpa en segelbåt för uthyrning, sedan skriva av den på 5 år, så att den till slut får värdet 0 kr, och då sälja den till sig själv privat för ett lågt pris?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Generalagent?

Hej är ny här på Företagande.se, måste tacka för alla bra råd&tips som finns här. Jag har tänkt att öppna en e-butik med inriktning mot hemelektronik-skönhet&hälsa. Hur köper jag in dessa varor? Är det genom generalagent, och i sådana fall hur får jag reda på dem? :|

Kategori: Allmänt

Bokföra första inköp samt egen insättning (SPCS).

Hejsan!

Har nyss startat en EF och bokför med kontantmetoden. Jag skall nu göra mitt första inköp, från Kina, och har lite funderingar ang. hur jag löser det med bokföringen kring detta.

Jag har tänkt såhär:

Debet konto 4010 (Inköpspris, inkluderas fraktkostnad där?)
<...

Prissättning av annonser

Hej!

Mitt nystartade företag kommer att trycka upp en mindre katalog/broschyr där våra tjänster kommer att beskrivas.

Nu har vi tänkt göra annonsplatser i broschyren och sälja till företag.

Våra tjänster riktar sig mot idrottsklubbar, och broschyren kommer att skickas ut till ca 500-100 föreningar. Företagen som vi hop...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Avdragsrätt för ingående moms

Jag har ett AB.

Om jag i huvudsak säljer en annonsplats på min webbsida till Tyskland, och får betalt via faktura, där ingen moms är medtagen på fakturan pga att VAT-nummer används, får mitt AB då lov att dra av ingående moms vid köp av datorutrustning mm?

Hjälp sökes, har precis startat eget!

Hej!

Jag och min man har precis registrerat vårt företag, ett handelsbolag. Vi kommer fortfarande att ha kvar våra ord jobb och försöka dra igång vårt företag undertiden. Jag antar att det blir en FA-skattsedel vi ska fylla i... Men sen då, vad är nästa steg?

Känner mig "smått" förvirrad, och skulle egentligen behöva...

Studentlägenheter

Jag funderar på att ta över en fastighet med 40 studentlägenheter i. Har aldrig tidigare sysslat med denna typ av företag, utan har haft företag i dagligvaruhandeln. 40 studentlägenheter där fullt uthyrt genererar cirka 950,000 kr i hyresintäkter och enligt förra ägaren ca 500,000 i driftskostnader.

Priset är 3 miljoner kronor....

Kategori: Affärsidéer

Bokföra inkomster i ett AB i efterhand

Jag har precis skaffat ett AB då intäkterna från min Google Adsense reklam blivit såpass stor. Jag började med reklamen i januari. Hur gör jag med intäkterna fram tills nu, de har kommit in på mitt privata bankkonto. Det rör sig om tiotusentals kronor.

Jag köpte ett gammalt AB som har funnits i ca 15 år.

In...

Köpa från privatperson

Om ett AB köper en begagnad vara från en privatperson (till lägre pris än varans nypris), hur bokförs detta?

Kan AB:t dra av momsen?

Vad använder man som verifikation?

Kostnader för utbildning?

Jag har en utbildningsföretag (enskild firma) som genomför föreläsningar och utbildningar åt kunder. Nu har jag kommit in på en högskolekurs som jag har användning för i min utbildningsverksamhet. Min fråga är ! Kan jag belasta min enskilda firma för de kostnader jag får i samband med utbildningen (resor, kursavgifter, böcker mm) Om jag kan det hur...

Hjälp tack

Först måste jag säga att jag är imponerad över kunskapen som detta forum besitter. Jag har en fråga angående mitt nystartade företag.

Jag har ett företag som jag startat 1 Augusti. Detta är ett väldigt säsongsbetonat företag av vilket jag inte kan jobba under vintern. Nu undrar jag om man kan, ursäkta uttrycket, "stoppa in pengar" i en pe...

Dröjesmålsränta

Vilka möjligheter finns det när det gäller att ta ut dröjesmålsränta. Har sedan tidigare hört någonting om 13% på fakturabeloppet. Har även sett att t ex comviq och andra tar 50 kr oberoende av fakturans belopp. Är det någon som kan bena ut detta för mig och förklara vilka olika sätt man kan/bör välja?

/jesper

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Sälja foton

Hej igen,

Hur ska man gå tillväga för att starta en hemsida där man säljer sina egna foton i olika storlekar. Vad innebär det med f-skattsedel och kostar det massa att vara egen företagare även de månader då det inte alls säljer bra?

Tacksam för lite hjälp

Kategori: Affärsidéer

Företagsnamn och startdatum för enskild firma

Hej

Har lite funderingar och får det inte att gå ihop, hoppas någon kan hjälpa mig.

Situationen:

Jag tänker starta en enskild firma som bisyssla bredvid min anställning. Men om jag inte namnskyddsregistrerar firman hos bolagsverket utan endast ansöker om FA-skatt och möjligtvis moms-reg...

Korrigering av checkräkningskontot

Efter alldeles för lång tid har jag gjort en avstämning på företagets checkräkningskonto och märkt att en affärshändelse som inträffat för 4 månader sedan inte blivit bokförd. Min fråga är hur jag bäst ska rätta till felet och vilket datum jag ska använda mig av? Nu är den aktuella verifikationen utan moms (en räntekostnad) så att bokföra verifikat...

Annonsera gratis med bild.......

Nu kan alla annonsera gratis på annons.dk

Företagare kan annonsera ut produkter gratis, med bild.

OBS en annons/produkt, du får lägga in hur många annonser som helst.

http://www.annons.dk

Vad betyder respektive frakt-/betalningsalternativ?

Hej! Nu får jag känna mig urdum, men det kan det väl vara värt med tanke på att jag har så svårt att hitta svar på frågan någon annanstanns.. 🙂

Ni som handlat med utlandet vet förmodligen bättre än mig vad resp betalnings- och fraktalternativ innebär - jag förstår inte alls.

Vad innebär dessa betalningsal...

Kategori: Företagande över gränserna

bokföra skattefri reseersättning

Hej!

Eftersom mina kunder vill ha reseersättningen specificerad på fakturan (18kr/mil skattefri), undrar jag vilket konto jag skall bokföra den på? Skall jag lägga på moms på beloppet?

Tack på förhand!