Senaste inläggen

Hjälp med företagsnamn

hej! mitt första inlägg här



kommer att dra igång ett byggföretag som inriktar sig på att montera kök och badrumsinredningar och behöver hjälp med företags namn



kommer att verka i malmö område



alla förslag är välkomna

Kategori: Feedback

Verifikation på egen insättning

Hej!



Jag har en enskild firma och gjort en egen insättning (och bokfört enligt instruktion av en kamrats far som pysslar med bokföring, kredit 4000 kr på konto 2922 avräkning och debet 4000 på konto 1930 checkräkningskonto.. är lite osäker på 2922.. skall inte det vara på kontot egen insättning?). Nu bör jag väl lämpligen spara...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Ni Som Har Bra engelska kunskaper snälla översätt åt mig!!!

Hej!!! Jag kontakde en person från Indien som expotera!! kan nån översätta vad han säger



"please tell me the quantity required.shipments above 500+will be 575.00,shipments below 500& above 300kgs will be 775.00 .shipments below 300kgs will be 1000.00.per 5kgs box net,gross 5.500kgs."



Tack!!! :arL:

Kategori: Företagande över gränserna

Hjälp!

Hörde på radion idag att skatteverket ska granska personer som säljer saker på blocket i vinstsyfte.



Jag har sålt saker på blocket i två år, saker som jag köpt utomlands (inom eu). Dessa har jag sålt i vinstsyfte, alltså är det ingen hobbyverksamhet. Försäljningsvärdet uppgår till 40 000 kr, en vinst har gjort på 20 000 kronor....

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföring av pantbrev

Fick hjälp av revisorn att bokföra vårt aktiebolags första transaktioner som bland annat gällde ett köp av en fastighet. När jag nu tittar på bokföringen ser jag att utgiften för pantbrevet är bokfört som en kostnad vilket då belastar årets resultat. Min undran är om inte utgiften för pantbrevet ska bokföras som en tillgång och istället aktiveras t...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Rätt webshop i djungeln?

Har sökt med ljus och lykta över internet efter en smidig webbshop till ett bra pris och alternativen är många, många...



Har även kollat en del gratisscript som oscommerce mfl.

Problemet med dessa är oftast att man måste kunna en del för att sätta upp shopen och jag har endast grundläggande html-kunskaper och skulle v...

Kategori: E-handel

Eniro, eller inte?

Jag har gått och funderat om man företaget bör finnas med i eniro. :wink: Vad säger ni, hur har ni gjort :?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Implementering av prisagent

Ska snart öppna en e-butik, och vill då koppla min sida till olika prisagenter. Många sidor erbjuder att installera kopplingen för ca 1000kr per sida, så jag undrar om ni vet om man kan göra det själv? :wink:

Kategori: E-handel

Fastighetsförvaltning

Jag är inresserad av att köpa, till en början, en mindre hyresfastighet och på sikt utöka med fler fastigheter. Jag har dessvärre inte möjlighet att skrapa ihop mer än till aktiekaptialet, 100.000kr, ev det dubbla utan måste låna resten. Kalkylen ser bra ut trots detta, men hur tror ni att banken ställer sig till att låna ut nästan 100%?

...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bank? (Vill komma billigt undan)

hej... vet du hur man kan fixa en billig lösning för hur man skall göra med postgiro eller bankgiro för ett företag? just nu har jag bara ett allkonto och det är gratis..

men jag kan ju iofs öppna upp ett till allkonto och sedan be kunderna göra en "överföring" istället för betalning när de betalar.... har du någon koll på detta? (kan ju...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Starta en community?

Tror ni det finns möjlighet att starta en ny stor community, ganska lik playahead.se och slå igenom? Det nya som verkar komma är att man bygger upp en sorts "nyhetsdel" på sidorna, och även skriver om nattklubbar och festställen som de flesta inom målgruppen är intresserade av.



Jag kan själv inte koda php eller liknande, utan s...

Kategori: Affärsidéer

CRM

Hej,



Någon som har ett tips på ett bra CRM program? Helst som ligger online.



MVH



Robaino

Kategori: Inköp

Hjälp med företagsnamn

Hej



Jag hade tänkt att starta en e-butik med inriktning på hemelektronik och vissa elektroniska skönhetsprodukter. Kruxet är bara att jag inte kommer på något bra namn till sidan&företaget :o . Finns det några knep eller är det någon som har några tips? :wink:



Tack på förhand!

Kategori: Feedback

Avskrivning av segelbåt

Om man har ett AB, är det tillåtet att köpa en segelbåt för uthyrning, sedan skriva av den på 5 år, så att den till slut får värdet 0 kr, och då sälja den till sig själv privat för ett lågt pris?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Generalagent?

Hej är ny här på Företagande.se, måste tacka för alla bra råd&tips som finns här. Jag har tänkt att öppna en e-butik med inriktning mot hemelektronik-skönhet&hälsa. Hur köper jag in dessa varor? Är det genom generalagent, och i sådana fall hur får jag reda på dem? :|

Kategori: Allmänt

Bokföra första inköp samt egen insättning (SPCS).

Hejsan!



Har nyss startat en EF och bokför med kontantmetoden. Jag skall nu göra mitt första inköp, från Kina, och har lite funderingar ang. hur jag löser det med bokföringen kring detta.



Jag har tänkt såhär:

Debet konto 4010 (Inköpspris, inkluderas fraktkostnad där?)
<...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Prissättning av annonser

Hej!

Mitt nystartade företag kommer att trycka upp en mindre katalog/broschyr där våra tjänster kommer att beskrivas.

Nu har vi tänkt göra annonsplatser i broschyren och sälja till företag.

Våra tjänster riktar sig mot idrottsklubbar, och broschyren kommer att skickas ut till ca 500-100 föreningar. Företagen som vi hop...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Avdragsrätt för ingående moms

Jag har ett AB.

Om jag i huvudsak säljer en annonsplats på min webbsida till Tyskland, och får betalt via faktura, där ingen moms är medtagen på fakturan pga att VAT-nummer används, får mitt AB då lov att dra av ingående moms vid köp av datorutrustning mm?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hjälp sökes, har precis startat eget!

Hej!

Jag och min man har precis registrerat vårt företag, ett handelsbolag. Vi kommer fortfarande att ha kvar våra ord jobb och försöka dra igång vårt företag undertiden. Jag antar att det blir en FA-skattsedel vi ska fylla i... Men sen då, vad är nästa steg?



Känner mig "smått" förvirrad, och skulle egentligen behöva...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Studentlägenheter

Jag funderar på att ta över en fastighet med 40 studentlägenheter i. Har aldrig tidigare sysslat med denna typ av företag, utan har haft företag i dagligvaruhandeln. 40 studentlägenheter där fullt uthyrt genererar cirka 950,000 kr i hyresintäkter och enligt förra ägaren ca 500,000 i driftskostnader.



Priset är 3 miljoner kronor....

Kategori: Affärsidéer