Senaste inläggen

Periodiseringsfond

Hej, jag har en fråga. Jag ska starta en enskild firma nu i dagarna och har ett problem, mitt yrke är ett säsongsmässigt yrke så jag kan inte göra något under vinterhalvåret. Det medför att jag inte kommer ha några intäkter under vintern som kommer, och då tänkte jag sätta undan lite pengar i en periodiseringsfond så jag får över mer pengar, alltså...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Min arbetsplats egna kunder vill att jag börjar konsulta dom

Hej

Tack för en bra sida och mycket bra läsning.

Har hamnat på två stolar, jag jobbar idag och sen ca 10 år tillbaka på

en ISP som tekniker och support, nät, web, mail - all teknik som hör till.

Nu vill flera av våra företagskunder att jag hoppar över till dom på

k...

Kategori: Allmänt

Hur bokföra inköp med egna pengar

Ännu har jag inget kort registrerat på firman (handelsbolag) ej heller någon kassa. Jag har enbart mitt fina lilla bankkonto.

När jag köpt packmaterial etc. har jag betalat med mitt privata kort för att sedan (samma dag) föra över pengarna från företagskontot till mitt privata konto.

Detta har jag bokfört s...

Överföring mellan bankkonton

Hej

Behöver jag bokföra att jag överför pengar mellan firmans bankkonton?

Fler bokföringsfrågor!

Hallå igen. Nu har jag en masssa nya intressanta frågor! Jag hoppas att någon kan ta sig tid och hjälpa.

1. På en faktura från en leverantör fick jag fyra procents rabbat om jag betalade inom en viss tid. Jag antar att jag bokför denna faktura som vanligt, eller är det något speciellt eftersom jag har fått en viss rabatt? Sen k...

Fråga ang ""köp"" av tjänst

Hej vänner!

Jag ska trycka en katalog och behöver lite bilder till den som beskriver tjänsterna vi erbjuder.

Om jag har en vän(privatperson) som erbjuder sig att fotografera åt oss, utan betalning men att hans namn ska synas på på vår hemsida, är det ok att göra så?

Han fotar åt oss, och vi gör reklam för honom på vår...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Överbetalning.. Hur göra?

Jo, det är så att en kund "avrundat uppåt" (trodde aldrig att jag skulle bli missnöjd när jag fick mer pengar än jag begärt, men ack så fel jag hade!) och jag vet inte riktigt hur jag skall bokföra detta. Då det var en traderavinst kan jag inte "bara" lägga på summan på fakturan, ser ju lite galet ut (kan ju inte överdebitera en auktion i efterhand...

Lagar

Tänkte fråga om någon av er vet hur stora chanserna är att man kan få en lag ändrad vid en import av en vara. Nu vet jag att detta är mycket svårt att svara på men vad tror ni? Denna varan är tillåten i en del andra länder. Nu pratar jag inte om något som är farligt för sveriges befolkning utan antar att den kan missbrukas om fel person bestämmer s...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Avdrag för arbetsplats i hemmet

Hej,

har EF och har yrkat på avdrag 2000 kr för "kontor i hemmet" i deklarationen. Skall detta bokföras och i så fall hur? :?

Avtalsmall för försäljning i kommission

Hej,

tänker erbjuda några butiker att sälja min produkt i kommission, dvs be betalar först när de sålt något.

Finns det någon "mall" för ett enkelt men bra avtal att tillgå?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

hemsida om böcker

Kika gärna och åsikter tas tacksamt emot!

www.bokupplevelse.se

Kategori: Feedback

Hur hanteras införselmoms

Hej, jag importerar varor från land utanför EU och normalt sett skall allt fungera paketet förtullas och införselmoms läggs på.

Nu har jag fått ett paket där värdet på paketet är fel, och därmed också införselmomsen. Värdet på paketet är ca 1000 kr och leverantören har skrivit ca 200 kr. Jag har påpekat detta för leverantören o...

Rabatter och tillfälliga prissänkningar

Hej, jag undrar vilka konton jag skall använda, och hur dessa används för att bokföra försäljning av varor med rabatter.

Jag har två exempel:

1. Generell prissänkning av en vara under en begränsad tid

2. Rabattkod som ger procentuellt rabatt på varor

Jag har köpt både Enskild...

Jobbsök. Få in "företagandet" i CV på snyggt sätt.

Hej!

Jag studerar i nuläget och driver mitt företag vid sidan om. Har hittat en annons om mitt "drömjobb" (önskar att det kunde komma ut om några månader istället, men nu får jag bannemig söka ändå..!) som är VÄLDIGT relaterat till mitt företags verksamhet (annan branch, dock samma princip och innefattar "samma moment"). Iom at...

Kategori: Allmänt

Bokföringsavgiften!

Hej,

jag och en kompis har en företagsidé för en webbbyrå, vi går fortfarande på gymmnasiet och tänkte driva det på fritiden och utveckla mindre hemsidor till lokala företag osv... Dock så känns det lite jobbigt att behöva betala 1000 kr för att bara starta företaget. Finns det inget sätt vi kan slippa denna utgift med tanke på...

Hur bokföra egna utlägg för ex. tågbiljetter

Hej alla!

Nu kommer en riktig nybörjarfråga...

Jag betalar tågbiljetter med mina "privata pengar". Vill sedan föra in detta utlägg i firman (EF).

Kan man då göra så här?

5800 resekostnader debet 1152kr

1910 kassa kredit 1152kr

5800 resekostnade...

Kompanjon tömt bolaget på alla pengar

Hej!

En bekant till mig är hälftenägare i ett aktiebolag tillsammans med en kompanjon som också är hälftenägare.

Nu har hon plötsligt upptäckt att hennes kompanjon tömt bolaget på alla pengar! :evil:

Bolaget kan inte längre betala sina skulder och lär åka på ett antal betalningsanmärkningar pga detta och r...

Betalningsvillkor

Hej.

Jag har fått en faktura där betalningsvillkoren är följande:

10dagar ./. 4%, 30 dagar netto

Hur skall jag tolka detta?

MVH

Peter

Göra en flm

Jag har alltid varit intresserad av att redigera filmer, och har hållt på med det sedan fem, sex år tillbaka. Och för några dagar sedan knäckte jag och en vän ideén att göra en svensk wakeboardfilm.

Jag har ju själv tävlat och vunnit svenska wakeboardserien, och kommit tre på sm för några år sedan. Så jag känner ju istort sett...

Kategori: Affärsidéer

Betala reseesättning till privatperson

Hej!

Jag undrar hur jag kan betala ut milersättning till en privatperson som hjälpt mej på en spelning. Personen i fråga körde med egen bil 10 mil som jag vill betala ersättning för, hur gör man detta?

Tacksam för svar

/Daniel