Senaste inläggen

Bokföra inkomster i ett AB i efterhand

Jag har precis skaffat ett AB då intäkterna från min Google Adsense reklam blivit såpass stor. Jag började med reklamen i januari. Hur gör jag med intäkterna fram tills nu, de har kommit in på mitt privata bankkonto. Det rör sig om tiotusentals kronor.



Jag köpte ett gammalt AB som har funnits i ca 15 år.



In...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Köpa från privatperson

Om ett AB köper en begagnad vara från en privatperson (till lägre pris än varans nypris), hur bokförs detta?



Kan AB:t dra av momsen?



Vad använder man som verifikation?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kostnader för utbildning?

Jag har en utbildningsföretag (enskild firma) som genomför föreläsningar och utbildningar åt kunder. Nu har jag kommit in på en högskolekurs som jag har användning för i min utbildningsverksamhet. Min fråga är ! Kan jag belasta min enskilda firma för de kostnader jag får i samband med utbildningen (resor, kursavgifter, böcker mm) Om jag kan det hur...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hjälp tack

Först måste jag säga att jag är imponerad över kunskapen som detta forum besitter. Jag har en fråga angående mitt nystartade företag.

Jag har ett företag som jag startat 1 Augusti. Detta är ett väldigt säsongsbetonat företag av vilket jag inte kan jobba under vintern. Nu undrar jag om man kan, ursäkta uttrycket, "stoppa in pengar" i en pe...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Dröjesmålsränta

Vilka möjligheter finns det när det gäller att ta ut dröjesmålsränta. Har sedan tidigare hört någonting om 13% på fakturabeloppet. Har även sett att t ex comviq och andra tar 50 kr oberoende av fakturans belopp. Är det någon som kan bena ut detta för mig och förklara vilka olika sätt man kan/bör välja?



/jesper

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Sälja foton

Hej igen,



Hur ska man gå tillväga för att starta en hemsida där man säljer sina egna foton i olika storlekar. Vad innebär det med f-skattsedel och kostar det massa att vara egen företagare även de månader då det inte alls säljer bra?



Tacksam för lite hjälp

Kategori: Affärsidéer

Företagsnamn och startdatum för enskild firma

Hej



Har lite funderingar och får det inte att gå ihop, hoppas någon kan hjälpa mig.



Situationen:



Jag tänker starta en enskild firma som bisyssla bredvid min anställning. Men om jag inte namnskyddsregistrerar firman hos bolagsverket utan endast ansöker om FA-skatt och möjligtvis moms-reg...

Kategori: Allmänt

Korrigering av checkräkningskontot

Efter alldeles för lång tid har jag gjort en avstämning på företagets checkräkningskonto och märkt att en affärshändelse som inträffat för 4 månader sedan inte blivit bokförd. Min fråga är hur jag bäst ska rätta till felet och vilket datum jag ska använda mig av? Nu är den aktuella verifikationen utan moms (en räntekostnad) så att bokföra verifikat...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Annonsera gratis med bild.......

Nu kan alla annonsera gratis på annons.dk

Företagare kan annonsera ut produkter gratis, med bild.

OBS en annons/produkt, du får lägga in hur många annonser som helst.



http://www.annons.dk

Kategori: Allmänt

Vad betyder respektive frakt-/betalningsalternativ?

Hej! Nu får jag känna mig urdum, men det kan det väl vara värt med tanke på att jag har så svårt att hitta svar på frågan någon annanstanns.. 🙂



Ni som handlat med utlandet vet förmodligen bättre än mig vad resp betalnings- och fraktalternativ innebär - jag förstår inte alls.



Vad innebär dessa betalningsal...

Kategori: Företagande över gränserna

bokföra skattefri reseersättning

Hej!



Eftersom mina kunder vill ha reseersättningen specificerad på fakturan (18kr/mil skattefri), undrar jag vilket konto jag skall bokföra den på? Skall jag lägga på moms på beloppet?



Tack på förhand!

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Blått eller rött

Jag är nyfiken på hur ni andra tänker när det gäller politik i Sverige 🙂



För mig är det så självklart att det borgliga blocket kan/kommer förstärka Sveriges företag och därmed hela Sverige :!



Finns det några företagare som röstar rött?

Kategori: Allmänt

Handelsbolag och stiftelser

Hej!



Jag vet att en del HB hr en stiftelse som "bolagsman 2"? Vad fyller det för funktion? Jag har i dag en enskild firma, men skulle dock villja bolagisera den till ett Handelsbolag. Dock så vill jag inte ha någon annan bolagsman, och det är ju förstås inte möjligt när det krävs minst två st för ett handelsbolag. Jag vill helt...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Intresserad av att annonsera för 50kr per år?

Genomför en liten marknadsundersökning och skulle vilja veta hur många som skulle vara intresserade av att annonsera för 50kr/år på internet. Tanken är att företagen ska presentera sig själva och göra reklam för vad dom nu än erbjuder. Att bara lägga upp länkar på sidan kommer vara gratis.



Om det låter intressant så svara på de...

Kategori: Allmänt

Verfikationer, vad behövs.

Kära vänner 🙂



Jag bokför enl. kontantmetod, har handelsbolag.



Behöver jag mer än fakturan som verifikation på kostnader ?



Räcker det med mina skrivna kvitton som verifikation på försäljningar ?



Länka gärna till någon bra referens, då inte till någon sida som lämnar...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Första importerna från Kina och Indien

Hejsan!



Har fått mitt företag registrerat nu i dagarna och skall göra mina första två varubeställningar från två leverantörer i Kina respektive Indien. Mitt problem just nu är att jag inte förstår hur jag skall fixa allt med tulldeklaration med mera. Vad skall jag begära för uppgifter av min återförsäljare osv? När skall jag sk...

Kategori: Företagande över gränserna

Regler angående offerter

Hejsan,



Jag har lite allmänna funderingar kring vad som egentligen gäller angående att ta in offerter på ett uppdrag som ett privat företag.



Vilka skyldigheter har man som företag om man skulle lägga upp på sin hemsida att man tar emot offerter från alla som är intresserade?



För offentl...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Inköp av inventarie...

Har en enskild firma och jag tänkte nu göra ett inköp på en tft-skärm (3000kr) på företaget. Är det riktigt att jag kan dra av den här summan på företagt och därmed skriva ner vinsten så att säga? Så om jag hade gått en vinst med 5000 kr så går jag istället en vinst med 2000 kr efter inköp, och behöver därför "bara" skatta 1000 kr. Korrekt?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Önskad sedan länge!

Bra tråd!



E-handel öppnar många möjligheter för oss företagare.



Jag passar på att ställa den första frågan.



Finns det några bra och kostnadseffektiva (Läs billiga) :wink:, sätt att marknadsföra sin webb plats?

Kategori: E-handel

Bemanningsföretag?

Någon som vet vart man kan läsa om hur ett Bemanningsföretag fungerar?

Kategori: Allmänt