Bokföring av faktura
Jag har en rätt grundläggande fråga.
När jag bokför en faktura (en inkommande) , MÅSTE den då bokföras det datum då fakturan är utställd (dvs fakturadatum) eller kan jag bokföra den det datum jag betalar den?
Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
peffen skrev:Du bokför det datum som är när du betalar fakturan.
När du däremot skickar en faktura bokför du beloppet på kundfodringar
samma datum som som står på fakturan (fakturadatum).
Love skrev:Hejsan.
Jag har en rätt grundläggande fråga.
När jag bokför en faktura (en inkommande) , MÅSTE den då bokföras det datum då fakturan är utställd (dvs fakturadatum) eller kan jag bokföra den det datum jag betalar den?
Love skrev:På mitt f-skattebevis står det "bokslutsmetoden", dvs kontantmetoden om jag fattat det hela rätt?
På vilket sätt ska jag göra då?
Redkon skrev:
Nej Peffen, nu blandar du två olika metoder.
Endera bokför du enligt kontantmetoden och då bokförs både inkommande och utgående fakturor när de betalas eller när du får betalt.
Alternativt bokför du enligt fakturametoden och då bokförs både leverantörer och kundfordringar på det datum de är utställda.
Oavsett vilken metod du egentligen ska bokföra efter så är ditt system att göra det till din nackdel.
Karin i Västergötland skrev:Peffen, var lugn.........
....Nu har du alltså eventuellt ibland dragit av momsen (ingående moms) en månad senare än nödvändigt. Det är bara till nackdel för dig själv = Skatteverket kommer inte att klaga. Så du måste inte göra om din bokföring.
Karin i Västergötland skrev:Peffen, var lugn.........
....Nu har du alltså eventuellt ibland dragit av momsen (ingående moms) en månad senare än nödvändigt. Det är bara till nackdel för dig själv = Skatteverket kommer inte att klaga. Så du måste inte göra om din bokföring.
Sten_UNICELL skrev:
Om Du bara "haft 2 fakturor" - då måste det nästan vara något fel??? Eller har jag fel???
Redkon skrev:
Du använder konto 2440 leverantörer. Alltså
5010 hyra i debet
2640 ingående moms i debet
2440 hela fakturan i kredit
När du sedan betalar
2440 i debet
19** i kredit