Dilemma....

22
Hej,



Jag och min fru har sedan ett par år sedan ett registrerat handelsbolag men har även båda två krävande/lönsamma anställningar. Anställningarna har vi 60 km enkel resa från hemmet, åt varsitt håll. Lägger man till små barn och hundar, resor i tjänsten,....etc så blir detta en ganska jobbig situation.



Därför har tanken med handelsbolaget varit att dra igång med e-handel från hemmet för att en av oss på sikt skall kunna släppa anställningen och kunna ägna heltid åt den egna verksamheten. Detta har dock dragit ut på tiden även om vi har haft lite business (under 40 KKR). Vi är ganska rustade kompetensmässigt då vi har yrken som IT-arkitekt resp försäljningschef.



MEN till problemet...

Min fru sprang in i väggen i April och är sjukskriven sedan dess, har bättrat sig och skall förmodligen snart börja jobba 25% hos den gamla arbetsgivaren. Detta är inte speciellt bra eftersom hon riskerar att få återfall när hon återvänder vilket gör vår "plan" än mer aktuellt/intressant.

Men antar att vi skulle riskera hennes sjukskrivning och strul med f-kassan om vi skulle börja dra in mer pengar genom bolaget.

Det är jag som lägger mest tid (all tid egentligen) på verksamheten genom implementering av e-handelssystemet och alla förberedande aktiviteter.



Vad finns det för möjligheter att skydda sig emot strul?



Några tankar jag har är:

- Skriva ett bolagsavtal mellan oss där vi äger 50% var men frun inte jobbar aktivt i bolaget.

- Jag registrerar en enskild firma på mig och kör på detta tillsvidare för att senare byta över till HB't. Detta ställer ju dock till det med alla avtal emot leverantörer, kunder, partners,...etc



Tacksam för all feedback!
/ Jocke
68
[quote="jocke4u"]Hej, [br] [br]Jag och min fru har sedan ett par år sedan ett registrerat handelsbolag men har även båda två krävande/lönsamma anställningar. Anställningarna har vi 60 km enkel resa från hemmet, åt varsitt håll. Lägger man till små barn och hundar, resor i tjänsten,....etc så blir detta en ganska jobbig situation. [br] [br]Därför har tanken med handelsbolaget varit att dra igång med e-handel från hemmet för att en av oss på sikt skall kunna släppa anställningen och kunna ägna heltid åt den egna verksamheten. Detta har dock dragit ut på tiden även om vi har haft lite business (under 40 KKR). Vi är ganska rustade kompetensmässigt då vi har yrken som IT-arkitekt resp försäljningschef. [br] [br]MEN till problemet... [br]Min fru sprang in i väggen i April och är sjukskriven sedan dess, har bättrat sig och skall förmodligen snart börja jobba 25% hos den gamla arbetsgivaren. Detta är inte speciellt bra eftersom hon riskerar att få återfall när hon återvänder vilket gör vår "plan" än mer aktuellt/intressant. [br]Men antar att vi skulle riskera hennes sjukskrivning och strul med f-kassan om vi skulle börja dra in mer pengar genom bolaget. [br]Det är jag som lägger mest tid (all tid egentligen) på verksamheten genom implementering av e-handelssystemet och alla förberedande aktiviteter. [br] [br][b]Vad finns det för möjligheter att skydda sig emot strul?[/b] [br] [br]Några tankar jag har är: [br]- Skriva ett bolagsavtal mellan oss där vi äger 50% var men frun inte jobbar aktivt i bolaget. [br]- Jag registrerar en enskild firma på mig och kör på detta tillsvidare för att senare byta över till HB't. Detta ställer ju dock till det med alla avtal emot leverantörer, kunder, partners,...etc [br] [br]Tacksam för all feedback![/quote] [br] [br]Hej Jocke! [br] [br]Ett aktiebolag skulle lösa era bekymmer. [br] [br]MVH [br] [br]Micke
"Innovators and creative geniuses cannot be reared in schools. They are the men who defy what the school has taught them." - Ludwig von Mises

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.