Senaste inläggen

Rabatter och tillfälliga prissänkningar

Hej, jag undrar vilka konton jag skall använda, och hur dessa används för att bokföra försäljning av varor med rabatter.

Jag har två exempel:

1. Generell prissänkning av en vara under en begränsad tid

2. Rabattkod som ger procentuellt rabatt på varor

Jag har köpt både Enskild...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Jobbsök. Få in "företagandet" i CV på snyggt sätt.

Hej!

Jag studerar i nuläget och driver mitt företag vid sidan om. Har hittat en annons om mitt "drömjobb" (önskar att det kunde komma ut om några månader istället, men nu får jag bannemig söka ändå..!) som är VÄLDIGT relaterat till mitt företags verksamhet (annan branch, dock samma princip och innefattar "samma moment"). Iom at...

Kategori: Allmänt

Bokföringsavgiften!

Hej,

jag och en kompis har en företagsidé för en webbbyrå, vi går fortfarande på gymmnasiet och tänkte driva det på fritiden och utveckla mindre hemsidor till lokala företag osv... Dock så känns det lite jobbigt att behöva betala 1000 kr för att bara starta företaget. Finns det inget sätt vi kan slippa denna utgift med tanke på...

Hur bokföra egna utlägg för ex. tågbiljetter

Hej alla!

Nu kommer en riktig nybörjarfråga...

Jag betalar tågbiljetter med mina "privata pengar". Vill sedan föra in detta utlägg i firman (EF).

Kan man då göra så här?

5800 resekostnader debet 1152kr

1910 kassa kredit 1152kr

5800 resekostnade...

Kompanjon tömt bolaget på alla pengar

Hej!

En bekant till mig är hälftenägare i ett aktiebolag tillsammans med en kompanjon som också är hälftenägare.

Nu har hon plötsligt upptäckt att hennes kompanjon tömt bolaget på alla pengar! :evil:

Bolaget kan inte längre betala sina skulder och lär åka på ett antal betalningsanmärkningar pga detta och r...

Betalningsvillkor

Hej.

Jag har fått en faktura där betalningsvillkoren är följande:

10dagar ./. 4%, 30 dagar netto

Hur skall jag tolka detta?

MVH

Peter

Göra en flm

Jag har alltid varit intresserad av att redigera filmer, och har hållt på med det sedan fem, sex år tillbaka. Och för några dagar sedan knäckte jag och en vän ideén att göra en svensk wakeboardfilm.

Jag har ju själv tävlat och vunnit svenska wakeboardserien, och kommit tre på sm för några år sedan. Så jag känner ju istort sett...

Kategori: Affärsidéer

Betala reseesättning till privatperson

Hej!

Jag undrar hur jag kan betala ut milersättning till en privatperson som hjälpt mej på en spelning. Personen i fråga körde med egen bil 10 mil som jag vill betala ersättning för, hur gör man detta?

Tacksam för svar

/Daniel

Lite problematiskt… Hur bokföra?

Jag har innan jag startade mitt företag bedrivit ~hobbyverksamhet och sålt saker som jag nu kommer att sälja genom mitt företag (när allt kommer igång). Har registrerat en enskild firma som jag satte verksamhetens början på till datumet 06-07-20. Nu funderar jag, allt jag sålt efter 07-20, bör jag bokföra det i firman kanske?

...

Hjälp med företagsnamn

hej! mitt första inlägg här

kommer att dra igång ett byggföretag som inriktar sig på att montera kök och badrumsinredningar och behöver hjälp med företags namn

kommer att verka i malmö område

alla förslag är välkomna

Kategori: Feedback

Verifikation på egen insättning

Hej!

Jag har en enskild firma och gjort en egen insättning (och bokfört enligt instruktion av en kamrats far som pysslar med bokföring, kredit 4000 kr på konto 2922 avräkning och debet 4000 på konto 1930 checkräkningskonto.. är lite osäker på 2922.. skall inte det vara på kontot egen insättning?). Nu bör jag väl lämpligen spara...

Ni Som Har Bra engelska kunskaper snälla översätt åt mig!!!

Hej!!! Jag kontakde en person från Indien som expotera!! kan nån översätta vad han säger

"please tell me the quantity required.shipments above 500+will be 575.00,shipments below 500& above 300kgs will be 775.00 .shipments below 300kgs will be 1000.00.per 5kgs box net,gross 5.500kgs."

Tack!!! :arL:

Kategori: Företagande över gränserna

Hjälp!

Hörde på radion idag att skatteverket ska granska personer som säljer saker på blocket i vinstsyfte.

Jag har sålt saker på blocket i två år, saker som jag köpt utomlands (inom eu). Dessa har jag sålt i vinstsyfte, alltså är det ingen hobbyverksamhet. Försäljningsvärdet uppgår till 40 000 kr, en vinst har gjort på 20 000 kronor....

Bokföring av pantbrev

Fick hjälp av revisorn att bokföra vårt aktiebolags första transaktioner som bland annat gällde ett köp av en fastighet. När jag nu tittar på bokföringen ser jag att utgiften för pantbrevet är bokfört som en kostnad vilket då belastar årets resultat. Min undran är om inte utgiften för pantbrevet ska bokföras som en tillgång och istället aktiveras t...

Rätt webshop i djungeln?

Har sökt med ljus och lykta över internet efter en smidig webbshop till ett bra pris och alternativen är många, många...

Har även kollat en del gratisscript som oscommerce mfl.

Problemet med dessa är oftast att man måste kunna en del för att sätta upp shopen och jag har endast grundläggande html-kunskaper och skulle v...

Kategori: E-handel

Eniro, eller inte?

Jag har gått och funderat om man företaget bör finnas med i eniro. :wink: Vad säger ni, hur har ni gjort :?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Implementering av prisagent

Ska snart öppna en e-butik, och vill då koppla min sida till olika prisagenter. Många sidor erbjuder att installera kopplingen för ca 1000kr per sida, så jag undrar om ni vet om man kan göra det själv? :wink:

Kategori: E-handel

Fastighetsförvaltning

Jag är inresserad av att köpa, till en början, en mindre hyresfastighet och på sikt utöka med fler fastigheter. Jag har dessvärre inte möjlighet att skrapa ihop mer än till aktiekaptialet, 100.000kr, ev det dubbla utan måste låna resten. Kalkylen ser bra ut trots detta, men hur tror ni att banken ställer sig till att låna ut nästan 100%?

...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bank? (Vill komma billigt undan)

hej... vet du hur man kan fixa en billig lösning för hur man skall göra med postgiro eller bankgiro för ett företag? just nu har jag bara ett allkonto och det är gratis..

men jag kan ju iofs öppna upp ett till allkonto och sedan be kunderna göra en "överföring" istället för betalning när de betalar.... har du någon koll på detta? (kan ju...

Starta en community?

Tror ni det finns möjlighet att starta en ny stor community, ganska lik playahead.se och slå igenom? Det nya som verkar komma är att man bygger upp en sorts "nyhetsdel" på sidorna, och även skriver om nattklubbar och festställen som de flesta inom målgruppen är intresserade av.

Jag kan själv inte koda php eller liknande, utan s...

Kategori: Affärsidéer