Senaste inläggen

Registrera företag för en hobbyverksamhet?

Jag har en fundering. Jag har tänkt gå en utbildning i nagelskulptering mest för att kunna fixa mina egna naglar. Men eftersom jag har en stor umgängeskrets så hade jag eventuellt tänkt göra naglar på vänner och bekanta som hobbyverksamhet. Nu undrar jag hur jag går till väga om jag skall starta eget? Detta är inget jag har tänkt leva på utan vill...

Kategori: Affärsidéer

Äga bilen privar eller i enskilda firman

Bil dilema. Min svärfar har en lätt lastbil med två säten som vi i dag lånar (grattis) Det är en ford galaxy disel -98 Gått 27500 mil ganska sliten.

Jag får köpa den för 20 000kr ( med moms) (Den är nog värd 80 000 kr)

Vad är smartast att köpa den privat och låta mig själv använda den i enskildafirman och...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Manykyr

Är det någon som vet vad det krävs i Sverige för att man ska kunna utöva manykyr service på laglig sätt?

Tack så mycket.

I mitt hemland (Brasilien) Krävs det ingenting

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Företagserfarenhet till filmmanus

Hej,

Jag är manusförfattare som håller på med ett större projekt åt en producent. Jag håller på med research till det manuset, och behöver lite hjälp av någon som har jobbat i något större företag eller åtminstone känner till hur det är, helst inom inköp och ekonomi.

Frågor som du bör ha kunskap om: Hur är...

Kategori: Söker/eftersöker

Fel på skattedeklaration

Hej alla, länge sedan sist.

Jag skattedeklarerar via nätet och det har funkat bra hittills.

Men nu när jag skulle göra det så kommer det upp en ruta som säger: "Omsättningen stämmer inte mot den utgående momsen."

"Är detta korrekt?"

Åsså får jag välja [OK] [Cancel]

Vad kan tänk...

Bokföra feldebitering?

Banken debiterade en avgift för mitt visa (kopplat till företagskontot) som inte alls skulle debiteras egentligen, så det är justerat. Men; nu till saken - måste jag bokföra denna feldebitering? Isåfall: Hur gör jag?

06-08-29 PRIS BANKKORT VI -20,00

06-08-29 Justering av avg 20,00

Massjustering av konto

Har under bokföringsåret lagt en mängd renoveringskostnader under fel konto och skall nu flytta dessa till 5170 (reparation av byggnad). I SPCS som jag använder går det att stryka en verifikation och ändra den. Är det så jag bör göra detta på varje felaktig verifikation? Känns som man borde kunna ta fram kontosaldot på de felaktiga verifikationerna...

Massjustering av konto

Har under bokföringsåret lagt en mängd renoveringskostnader under fel konto och skall nu flytta dessa till 5170 (reparation av byggnad). I SPCS som jag använder går det att stryka en verifikation och ändra den. Är det så jag bör göra detta på varje felaktig verifikation? Känns som man borde kunna ta fram kontosaldot på de felaktiga verifikationerna...

webbutik, digitala produkter, internationellt , hur ??

Hej!

Om man :

1. har en webbsida på engelska

2. säljer digitala produkter internationellt

3. använder utländska betalsystem såsom PayPal, 2co, StormPay, osv

4. bor i Sverige och är svensk medborgare

vilket slags företag kan man då registrera och hur skall m...

Internationell webbutik, digitala produkter, frågor

Hej!

Om man :

1. har en websida på engelska

2. säljer digitala produkter på denna sida til internationella kunder

3. använder utländska betalsystem såsom PayPal, 2CO, osv

4. bor i Sverige och är svensk medborgare

vilket slags företag skall man då registrera och hur sk...

Hur utforma kvitto?

Hur utformar man ett kvitto när man säljer en vara från sitt företag?

Vilka uppgifter ska ingå?

Redovisa i efterskott?

Hej! Jag står i startgroparna att starta eget företag som personlig coach. Avser att göra detta i okt/nov. Nu undrar jag, är det möjligt att sälja tjänster och ta betalt innan företaget är startat och sedan redovisa detta i efterhand om man sparar kvitton m.m? Det var en person som sa det till mig men jag vill kolla upp så det stämmer.

Professionell affärsplangenerator kostnadsfritt

Här erhåller alla medlemmar av företagande.se en Professionell affärsplangenerator kostnadsfritt!

skapa ett eget privat konto på denna länk:

www.smartplan.se -> login -> skapa användare.

rekommenderas av Hogia small office, www.expowera.com, www.idebanken.se,

www.connectsverige.se
...

Kategori: Affärsplanen

Avskrivningar

Jag har en fråga.

Hörde någonstans att man får lyfta upp investeringar man gjort upp till ett år innan företaget grundades in i bokföringen.

1. Är det ett år som denna gräns är och i så fall finns det någon kostadsgräns. Eftersom jag filmredigerar så tänkte jag dra av datorn eftersom jag köpte denna till just filmredigering e...

Sälja medicinska apparater - behövs det en licens??

Hejsan

Jag håller på att utveckla en affärside som går ut på att importera en viss typ av medicinska apparater från utlandet och sälja dem till privata personer här.

De här apparaterna finns inte i Sverige än, och inte är speciellt populära i deras hemland än heller, men appraterna har mycket potential.

Potentialen inn...

Kategori: Affärsidéer

Kan man avtala bort ansvar vad gäller leverans?

Hej, jag har ett dilemma som jag försöker hitta en lösning på:

Jag driver en webshop som säljer billiga sötvattenspärlor och håller låg frakt, brevporto. Nu har det försvunnit brev i postgången och jag som näringsidkare är skyldig enlig konsumentköplagen att ansvara för varan fram till den är överlämnad.

De...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Egenanställd vs egen företagare

Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av det här med att vara egenanställd (hyr din arbetsgivare) ?

Vilka fördelar/nackdelar har man gentemot att ha f-skatt?

Verkar ju vara bra om man bara vill fakturera några enstaka tjänster eller om man vill prova sin verksamhet men skulle man kunna köra med det...

Verkstad avdrag?

Jag behöver en verkstad till min nystartade enskilda firma. Skall därför bygga det hemma på tomten. Garaget blir ca 130m2 i bottenplan och en inredd övervåning med snedtak. Av bottenplan så kommer 100m2 att nyttjas bara av firman, är det rimmligt att man bara får dra av 2000kr per år för de?

Garaget hade ju ej byggts, om det inte hade be...

Söker PHP Kodare, erbjuder 500kr

Jag söker en Programmerare som också har kunskaper inom Mysql.

Jag har inte så mycket pengar att röra mig med, men det jag vill ha fixat skall inte vara allt för svårt för en skicklig programmerare.

500kr har jag att erbjuda, och det är efter att jobbet är utfört. (priset kan nog diskuteras).

Söker programmerare, erbjuder 500kr

Jag söker en Programmerare som också har kunskaper inom Mysql.

Jag har inte så mycket pengar att röra mig med, men det jag vill ha fixat skall inte vara allt för svårt för en skicklig programmerare.

500kr har jag att erbjuda, och det är efter att jobbet är utfört. (priset kan nog diskuteras).