Senaste inläggen

överskrider preldekl.

HEJSAN!

När jag reggade mitt företag i Januari i år skrev jag att jag trodde jag kunde jobba ihop 150 000 netto under första året. Detta har jag nu spräckt och för att slippa restskatt vid deklarationen skall man väl kunna skicka in en ändring till skatteverket eller hur? Innebär detta då att prellskatten höjs något? Rimligen b...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Butik?

Vill så gärna öppna en butik i södra norrland med barnkläder, mammakläder och kläder i större storlekar men har ingen vana från denna branch och skulle därför önska att det fanns någon som kunde ställa upp som mentor för mej.

Har du lite tid över och vet en del om branchen kanske du kan hjölpa mej?

Ha det gott :roll:...

Kategori: Affärsidéer

Räntefri kredit

Jag driver sedan ett par månader en butik, efter att tidigare ha fått bra tips i detta forum.

Då jag säljer kapitalvaror, med priser från ca 8000 kr och uppåt, inser jag att någon form av "räntefri" kredit behövs som betalningsalternativ.

Är det någon som känner till och vill rekommendera något seriöst och...

Kategori: Allmänt

Vill vill vill starta eget

Vill starta en pub o disco. Vad ska jag tänka på????

Örnsköldsviksföretagare???

Söker efter Entreprenörer i Örnsköldsvik som skulle kunna tänka sig att (idéellt) komma och prata med gymnasieelver om livet som företagare.

Arbetar som lärare på Entreprenörsprogrammet och eventuellt kan det vara en bra kontaktyta för er som företagare då mina elever förhoppningsvis kommer att starta företag i framtiden.

För många idéer.

Jag är en riktig idésprutare! Har aldeles för många idéer för att kunna göra någonting av dem.

Vad ska man göra av dem allihop? Kan man sälja dem på något sätt? Känns så himla onödigt att ha kommit upp med alla dessa idéer utan att de blir till verklighet någonstans. 🙁

Importör, hur går man tillväga?

Hej o hå, nu ska det gå...:wink:

Jag är helt grön men har precis skickat in min registrering till bolagsverket. Min företagsidé är att ta in produkter inom ridsportsutrustning till Sverige som inte redan finns här, alternativt hitta det som finns fast billigare.

När man har hittat det man vill köpa in, hu...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Olika företagsformer

Har precis startat upp i Sverige, och undrar i den förbindelsen lite vad ni därute har att säga om de olika företagsformerna.

Mitt privata åsikt kan ju vara lite på kanten med tanke att vi i startaföretag håller just på med att registrera englelska LTD och tillhörande filialer i Sverige, dvs så kallade AB utan 100 000 i aktieka...

Kategori: Företagande över gränserna

Periodiseringsfond

Hej, jag har en fråga. Jag ska starta en enskild firma nu i dagarna och har ett problem, mitt yrke är ett säsongsmässigt yrke så jag kan inte göra något under vinterhalvåret. Det medför att jag inte kommer ha några intäkter under vintern som kommer, och då tänkte jag sätta undan lite pengar i en periodiseringsfond så jag får över mer pengar, alltså...

Min arbetsplats egna kunder vill att jag börjar konsulta dom

Hej

Tack för en bra sida och mycket bra läsning.

Har hamnat på två stolar, jag jobbar idag och sen ca 10 år tillbaka på

en ISP som tekniker och support, nät, web, mail - all teknik som hör till.

Nu vill flera av våra företagskunder att jag hoppar över till dom på

k...

Hur bokföra inköp med egna pengar

Ännu har jag inget kort registrerat på firman (handelsbolag) ej heller någon kassa. Jag har enbart mitt fina lilla bankkonto.

När jag köpt packmaterial etc. har jag betalat med mitt privata kort för att sedan (samma dag) föra över pengarna från företagskontot till mitt privata konto.

Detta har jag bokfört s...

Överföring mellan bankkonton

Hej

Behöver jag bokföra att jag överför pengar mellan firmans bankkonton?

Fler bokföringsfrågor!

Hallå igen. Nu har jag en masssa nya intressanta frågor! Jag hoppas att någon kan ta sig tid och hjälpa.

1. På en faktura från en leverantör fick jag fyra procents rabbat om jag betalade inom en viss tid. Jag antar att jag bokför denna faktura som vanligt, eller är det något speciellt eftersom jag har fått en viss rabatt? Sen k...

Fråga ang ""köp"" av tjänst

Hej vänner!

Jag ska trycka en katalog och behöver lite bilder till den som beskriver tjänsterna vi erbjuder.

Om jag har en vän(privatperson) som erbjuder sig att fotografera åt oss, utan betalning men att hans namn ska synas på på vår hemsida, är det ok att göra så?

Han fotar åt oss, och vi gör reklam för honom på vår...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Överbetalning.. Hur göra?

Jo, det är så att en kund "avrundat uppåt" (trodde aldrig att jag skulle bli missnöjd när jag fick mer pengar än jag begärt, men ack så fel jag hade!) och jag vet inte riktigt hur jag skall bokföra detta. Då det var en traderavinst kan jag inte "bara" lägga på summan på fakturan, ser ju lite galet ut (kan ju inte överdebitera en auktion i efterhand...

Lagar

Tänkte fråga om någon av er vet hur stora chanserna är att man kan få en lag ändrad vid en import av en vara. Nu vet jag att detta är mycket svårt att svara på men vad tror ni? Denna varan är tillåten i en del andra länder. Nu pratar jag inte om något som är farligt för sveriges befolkning utan antar att den kan missbrukas om fel person bestämmer s...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Avdrag för arbetsplats i hemmet

Hej,

har EF och har yrkat på avdrag 2000 kr för "kontor i hemmet" i deklarationen. Skall detta bokföras och i så fall hur? :?

Avtalsmall för försäljning i kommission

Hej,

tänker erbjuda några butiker att sälja min produkt i kommission, dvs be betalar först när de sålt något.

Finns det någon "mall" för ett enkelt men bra avtal att tillgå?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

hemsida om böcker

Kika gärna och åsikter tas tacksamt emot!

www.bokupplevelse.se

Kategori: Feedback

Hur hanteras införselmoms

Hej, jag importerar varor från land utanför EU och normalt sett skall allt fungera paketet förtullas och införselmoms läggs på.

Nu har jag fått ett paket där värdet på paketet är fel, och därmed också införselmomsen. Värdet på paketet är ca 1000 kr och leverantören har skrivit ca 200 kr. Jag har påpekat detta för leverantören o...