Senaste inläggen

Reklamartiklar med IT-inriktning - Grossist!

Hej!

Vi på Axel & Morin IT-reklam i Halmstad säljer reklamartiklar med IT-inriktning. Vi importerar själva våra produkter från Asien, men det finns ett problem. Minimumkvantiteterna är ganska höga och därför söker vi svenska grossister som kan förse oss med lägre kvantiteter av nämnda produkter. Är du en sådan grossist eller kä...

Kategori: Söker/eftersöker

Frimärken egen insättning

Köpte 10 frimärken + några kuvert med mitt privata kort innan jag fått kortet till mitt företagskonto. Sparade givetvis kvitto på detta.

Har bokfört såhär:

2018 kredit 72,00 (egna insättningar)

6250 debet 44,00 (frimärken)

6260 debet 13,52 (emballage, kuvert m.m. - köpte några kuvert också)
...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Platt-TV avdragsgill?

Jag har enskild firma och jobbar som mediekonsult och fotograf. Nu har jag tänkt köpa dator och visningsutrustning och har stött på ett frågetecken. Är en platt lcd-tv avdragsgill som datorskärm? Har tänkt använda den i ett mobilt showcase. Den har VGA-ingång men dessutom TV-mottagare vilket gör att jag inte vet hur skatteverket kommer att reagera....

Ta över kiosk. behöver hjälp

Hej.. jag är intresserad utav att ta över en Kiosk/tobak med Atg.. jag är lite osäker på bokföring och sånt så jag behöver lite hjälp.. jag är osäker på att lämna ut mitt företag i någon annans händer.. därför vill jag helst inte använda en revisor. Jag tänkte fråga ifall det är svårt att ta hand om bokföringen själv och lära sig det? och vad jag...

ny idé

Jag har kommit på en sak som jag tror många skulle ha nytta av. Utan att säga för mycket är det ett slags hjälpmedel som potentiellt skulle kunna finnas i varje hushåll. Dock har jag noll koll på allt som gäller detta... det enda jag har är idén. Har surfat runt lite på PRV och kommit fram till att det är alldeles för dyrt för mig att skaffa patent...

Kategori: Affärsidéer

Bokföringskurs

Jag har anmät mig till en bokföringskurs! Men deb börjar inte förrens om två veckor. Så jag frågar väl er igen. Bil ersättning skatte fri hur bokför jag de vid dubbel bokföring? konto 7331 då ser man ju vad det är sedan från chekkonto 1930 till privat konto, men det står still, hur gör man ?Snälla snart börjar kursen då kanske jag snart kan hjälpa...

affärsplan generator för proffs kostnadsfritt

Här erhåller alla medlemmar av företagande.se en Professionell affärsplangenerator kostnadsfritt!

skapa ett eget privat konto på denna länk:

www.smartplan.se -> login -> skapa användare.

rekommenderas av Hogia small office, www.expowera.com, www.idebanken.se,

www.connectsverige.se
...

bok moms

Tänk om man vore bokföringskung! Jag håller på att lär mig att bokföra på datorn, där är det ju så att lagt kort ligger när man tex har bokfört en transaktion. Jag köpte böcker om bokföring, hittade ej hur jag skulle skriva in ett nytt konto= jag lade in 25% moms och tryckte på nästa trodde att jag skulle kunna gå till baka....och ändra till 6% (h...

Resebyrå

Hej, Nån som vet hur resegarantin fungerar. Finns det ett fast beolpp att betala till kammarkollegium eller beror det på hur mycket en resebyrå omsätter. Jag planerar starta en nischad resebyrå i oktober och vill gärna få hjälp med denna punkt. Att sälja flygbiljett och t ex hotellbokning som 2 separata tjänster brukar lösa detta med resegarantin,...

Kategori: Allmänt

Håller min idé?

Hejsan, Jag har en idé men jag vet dock inte om den är lönsam.

Hade tänkt ha det som ett sommarjobb till nästa sommar men tänkte börja planera redan nu..

Tänkte börja som cykelbud i en ganska liten stad som lever på handel och turister, tror ni att det kan finnas en marknad för det?

När jag menar liten så bo...

Dilemma....

Hej,

Jag och min fru har sedan ett par år sedan ett registrerat handelsbolag men har även båda två krävande/lönsamma anställningar. Anställningarna har vi 60 km enkel resa från hemmet, åt varsitt håll. Lägger man till små barn och hundar, resor i tjänsten,....etc så blir detta en ganska jobbig situation.

Dä...

Kategori: Allmänt

Frågor kring marknadsundersökning

Hallå!

Frågan:

Får jag göra en egen marknadsundersökning hur som helst eller finns det regler för sånt? Får jag skicka mail till 2000 olika företag i Sverige och ställa några frågor? Det rör sig ju inte om spamning, utan bara frivilliga frågor. Finns det någon lag gällande detta?

PS. Forumet är g...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

SPCS utskrift

Hej!

Sitter med SPCS administration och försöker få till utskrifterna på offerter, fakturor mm.

Jag har en mycket liten firma och har inget bankgiro då det inte känns nödvändigt.

Min fråga är hur jag gör för att kunna få bankkonto på utskrifterna istället för bankgiro. Det går inte att rätt av skriva in bankkontonumret...

Kategori: Inköp

Banners

Hej,

Jag behöver några banners till min hemsida.

Jag kan photoshop, men jag har ingen aning om hur man gör banners :?

Finns det något enkelt och bra program till detta, eller måste man köpa tjänsten?

Tack på förhand!

//Robaino

Kategori: E-handel

Inköp av varor från utlandet

Hej!

Jag köpte varor från China och har konterat inköpet på konton 4052/2440.

Jag fick också fakturan från DFDS(fraktbolag)och jag undrar om någon kan hjälpa mig med kontering av frakt ,tullavigfter och införselmoms .

Ska man lägga till fraktkostnader i varuinköp(konto 4051) eller man kan sk...

Hur bokför man vid postförskott m.m. vid distanshandel?

Hejsan...

Hoppas någon orkar läsa igenom det här, för jag skulle verkligen behöva lite hjälp med att få struktur på detta. (Jag har ett AB, faktureringsmetoden, månadsvis)

Jag har en nystartad webbutik där våra kunder kan välja mellan 4 olika betalningsalternativ.

- Faktura (14 dagars betalningti...

Till vilket konto ska man bokföra momsutbetalning?

Hej... jag har ett nystartat AB.

Vi bokför enligt faktureringsmetoden, månadsvis.

Är det någon som vet vilket konto man ska använda i SPCS, för att bokföra att man fått ett utbetalningsbesked på ingående moms ifrån skatteverket? Och vilket konto man ska använda när man bokför att man fått själva pengarna ifrån skattev...

Inbetalning moms

Hej undrar ett par saker.

Om jag startar en firma i okt. -06 , kan jag få mitt räkenskapsår att gå från okt. -06 till årskiftet 07/08, alltså förlänga det med 3 månader till 15 månader ? Hur går momsinbetalningen till, jag kommer inte "tjäna" mer än 1 miljon/år så jag behöver inte redovisa månad för månad, men när jag sen ska betala in. T...

Webbhotel och webbplats + lite till

Hej!

Kan någon säga mig vilka konton man bokför webbhotel och webbplats på? Dessutom undrar jag hur man bokför vinster som man delat ut i tävlingar?

Tacksam för svar

//Marcus

Säljkonsulter sökes !!

Säljare; NERASAB HANDELSBOLAG; Ospecificerad arbetsort;

Nerasab är ett It-företag som ligger i tiden och som erbjuder marknadsföring av företag på internet.

Ett kanonbra koncept att jobba med om du är en hungrig säljare som både har glöd och känsla så kan du tjäna en bra slant på det arbete du lägger ner....

Kategori: Söker/eftersöker