När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej, jag har fått förfrågan att ta över en kiosk i stockholm, men har ingen erfarenhet sedan tidigare i att driva eget, dock har jag läst företagsekonomi sedan tidigare.
Jag har inget eget kapital så det måste bli lån.
Min fråga är var ska man börja?
Finns det nån bra guide för detta över hur en affärsöverlåtelse går till och hur undviker jag att gå på en blåsning?
Tacksam för introducerande tips och funderingar samt synpunkter!
:o
ps. detta är mitt första steg i denna riktining, hav överseende med min novisitet!
Jag söker med efter information eller en guide om hur man gör en affärsöverlåtelse men de företag som jag ringt har varit hjälpsamma.. not :nono[br]De har kanske en del att göra nu med tanke på hur det ser ut. Alla vill sälja men ingen vill köpa för att alla yngre ska starta sitt eget :vissla[br][br]Finns det några här inne som vet mer?
Jag håller på för fulla muggar att jaga tag i information och artiklar om hur man agerar vid en affärsöverlåtelse, hur man värderar företag och internetsajter, säljer/köper företag, etc.[br][br]Många vill läsa om detta och förhoppningsvis så är det på gång inom någon vecka eller två![br][br]Mvh Patrik
Det låter läskigt tycker jag. Varför vill ägaren bli av med kiosken? Antagligen inte för att den generarar alldeles för mycket pengar - i sådant fall skulle han/hon snarare fundera på ett kliv tillbaka in i en renodlad ägarposition.[br][br]Sen kommer nästa fråga: går det att generera vinst? Tillåter läget detta? Vad har de närboende för attityd till den lilla kiosken? Vad kan du tillföra för att förändra detta, som den förre ägaren inte kunde/hade?[br][br]Be att få se resultat- och balansräkningar för några år tillbaka.[br][br]Sista steget är vad som kallas för "due diligence", d v s en fullständig utvärdering av företaget. Givet din situation blir du nog tvungen att göra detta själv efter bästa förmåga (annars finns det företag som har detta som affärsidé), så en kurs kanske inte är helt fel...?[br][br]Men som sagt, det finns en anledning till att han/hon vill sälja, och denna anledning behöver inte alls vara den som uppges...
Foe har helt rätt, kolla balans- och resultaträkningar några år bakåt i tiden.[br][br]Det är däremot ett ganska trubbigt sätt att värdera företag. Det finns företag som ägnar hela dagarna till att vädera företag utifrån andra premisser också.[br][br]Det kan ju finnas flera anledningar till varför kioskägaren vill sälja, men att du inte fått reda på anledningen:[br][br]-- Har dåligt kundunderlag[br]-- Åkt på revision och skattetillägg p g a brister i bokföringen[br]-- Har skulder och betalningsanmärkningar (kanske rentav näringsförbud)[br]-- Kanske blivit utsatt för rån (!)[br][br] :blink Om ägaren har skulder, så passa dig så att du inte får ta över dem... (AB)[br][br]Ingen av oss på forumet vill låta negativa, utan det sker i omtanke om dig så att du inte drar på dig en massa bekymmer i onödan.[br][br] :nicka Lycka till!
Här kommer en artikel om ämnet och fler är på gång![br][br]Hur man gör en [b][url=http://www.foretagande.se/Starta-eget-och-Driva-eget-foretag/Att-gora-en-affarsoverlatelse-steg-for-steg.html]affärsöverlåtelse[/url][/b][br][br]Mvh Patrik
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.