Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 19 år sedan
Nykomling
5

Hjälp! Inköp av begagnad dator, hur bokför jag det?

Hej hopp!

Jag har precis startat en enskild firma och har en dator som är köpt i våras (redan då 1 år begagnad).

Enligt reglerna jag fått från Skatteverket har jag rätt att ta in inventarier i företaget, som är köpta under företagets start-år samt föregående år (dvs hela 2006 och 2005 i detta fallet).

Jag har fått datorn värderad till 4800:- + moms.

Hur gör jag i bokföringen med denna?

Jag kan ju inte betala "pengar till mig själv" för den, så enda poängen med att föra in den (väl?) är väl att påverka resultatet i företaget negativt. Eller får jag även dra av momsen?

Ge gärna exempel (jag vore såååå tacksam!) med konto-nummer för bokföring.

Tusen tack på förhand!

Mvh / Fredrik
Engagerad medlem
206
En vara inköpt från privatperson är det aldrig moms på, så moms får du inte dra. Jag tar därmed för givet att du köpte datorn av en privatperson i våras, stämmer inte det så kan annat gälla, vidare så antar jag att du nu vill sälja datorn till företaget och du i detta fallet är då en privatperson.

Förslag på bokföring:

ett 12xx konto används, tex 1220 inventarier & maskiner eller 1251 datorer

du får som sagt inte lyfta moms så därför blir hela summan inkl. moms inköpspriset

1251 debet 6000 kr

då du "säljer" den till företaget och inte tar ut det i pengar så passar kontot

2018 egna insättningar kredit 6000 kr, men naturligtvis så kan ditt företag betala ut pengarna till dig som privatperson om företaget har pengar (vilket inte brukar finnas i uppstarten).

Du får nu göra avskrivningar årligen på den beräknade livslängden.

Alternativt säljer du datorn till företaget för 5000 kr och drar av hela summan direkt som en förbrukningsinventarie.

konto 5410 debet 5000 kr

konto 2018 (om du inte tar ut pengar nu) eller 1930 (om du för över pengar till ditt privata konto) kredit 5000 kr.

Den summa som du investerat i ditt företag genom egna insättningar har du naturligtvis rätt att ta tillbaka när det finns pengar i företaget, du kan då använda konto 2013 egna uttag som motkonto.
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.