Konto för ingående kreditfaktura?

232
Hejsan



Jag har fått en kreditfaktura från en tysk leverantör, men jag vet inte vilket konto detta skall bokas in på.. Har andra inköp och skulder som jag vill räkna av denna kreditnota från.



..Tacksam för hjälp..
M-Daniel Johansson
206
Du använder samma konto som du använder vid en vanlig försäljning fast motvänt: [br] [br]4056 (antar jag) kredit, en kreditfaktura minskar din inköpskostnad med motsvarande summa [br]2440 debet, leverantörsskulderna minskar också med motsvarande summa [br]2615 debet och 2645 kredit
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
232
[quote="Bokf. Kontrollera"]Du använder samma konto som du använder vid en vanlig försäljning fast motvänt: [br] [br]4056 (antar jag) kredit, en kreditfaktura minskar din inköpskostnad med motsvarande summa [br]2440 debet, leverantörsskulderna minskar också med motsvarande summa [br]2615 debet och 2645 kredit[/quote] [br] [br]Tackar så mycket ! [br] [br]Ja, jag kör på 4056 men jag har även funderat emellanåt på 4059. [br]Är 4059 fel med andra ord?
M-Daniel Johansson
206
Nej det behöver inte vara fel att använda 4059 det beror ju på vad du vill kunna se och utläsa i din bokföring, däremot skulle jag kunna anse att det är onödigt att ha ett eget konto för kreditfakturor, man kan lösa det bättre i reskontran... [br]Det kan bli krångligt och chansen att göra fel kanske ökar, viktigt iaf är att se till att få rätt momskod så den är kopplad till 2615 och 2645 för att inte summeringarna skall bli fel i momsrapporten. Och att aldrig använda det kontot för svenska kreditfakturor. [br] [br]Köper du varor från olika EU-länder så kanske du däremot vill kunna se hur mycket du köpt ifrån vilket land och då är det inte fel att ha olika konto för varje EU-land.
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
232
[quote="Bokf. Kontrollera"] [br]Köper du varor från olika EU-länder så kanske du däremot vill kunna se hur mycket du köpt ifrån vilket land och då är det inte fel att ha olika konto för varje EU-land.[/quote] [br] [br]Tack igen, du har en poäng där..
M-Daniel Johansson
55
Det här är den enda tråden där konto 4059 nämns. Ska importera varor från icke-eu-land och funderar på om det är ok att skriva in detta på konto 4010 eller om det är "god sed" att föra in dessa inköp på eget konto... såso just konto 4059?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.