A-kassa. Anställd OCH egen företagare.

1
Bakgrund:

Jag jobbar 100 % på ett 1-års vikariat. Vid sidan om driver jag min reklamfirma. Snart går mitt vikariat som anställd ut och jag börjar fundera på vad som händer om jag blir arbetslös. Vilken inkomst kommer A-kasse ersättningen att baseras på? Hur mycket får man tjäna på sin enskilda firma innan A-kasse ersättningen börjar beräknas på den verksamheten?



Någon som har råkat ut för detta? Jag har försökt få svar från A-kassan, men fått otydliga svar.



TACK på förhand!

Maria Karlsson

ARCTICA Reklam
RCTICA Reklam
206
Jag kan inte svara på alla dina frågor men: [br] [br] [br][quote]Du som har haft ett extraarbete jämsides med heltidsarbete kan under vissa förutsättningar få extraarbetet godkänt som bisyssla. [br]En bisyssla är ett extraarbete som inte påverkar ersättningsnivån på arbetslöshetsersättningen. [br] [br]För att få bisysslan godkänd gäller följande: [br] [br] * Du skall ha utfört extraarbetet jämsides med heltidsarbete i minst sex månader före arbetslösheten. [br] * Den genomsnittliga inkomsten från extraarbetet får inte överstiga 1920 kronor per vecka. [br] * Extraarbetet får inte hindra dig att ta ett lämpligt heltidsarbete.[/quote]
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
2
Är det någon som kan svara hur jag går vidare!!![br]Har ett Bed & Brekafast som bisysla & har det som AB & jobbar fulltid ute.[br]Blev arbetslös den 27/4 & A-kassan bara vill ha in fler & fler papper.[br]Varav deras handlingstid är inte nådiga[br][b]Är det någon idé att gå vidare???[/b][br]Känns att man bara blir överkörd.[br]Är det någon som har orkat kämpa mot A-kassan & vunnit?[br]Tack & lov har jag fått jobb igen, men skulle vilja få rätsida hur jag ska kunna gå vidare & om det är bättre att gå ur A-kassan & spara pengarna...[br]Tacksam för svar[br]Mats
1165
Du får kanske berätta mera om vad de är för papper de vill ha, och vad de hakar upp sig på.
2
Hej![br]Bifogar det A-kassan skrev...[br]”kassan måste be dig att på nytt skicka in blanketten "arbetsintyg för företagare" där du under punkt 3 fyller i arbetad tid avseende allt arbete som du utför på gården. [br]Eftersom du äger och driver ett aktiebolag kan man inte särskilja arbete som du utför som fritidsintresse eller som arbete i företaget. Alla timmar som du lägger ner på din verksamhet ska anges även om du avlönas eller ej. Att du inte tagit ut någon lön förändrar inte att du utför verksamhet i företaget. [br]Kassan vill också påminna dig om att du skicka in en redogörelse där du redogör för verksamheten i ......... aktikebolag. Bland annat vill vi att du redogör för din roll som VD i företaget. Vilket ansvar du har för företagets verksamhet? Vem är det som utför din dagliga verksamheten? [br]Kassan behöver dessa uppgifter för att konstatera att du ska betraktas som arbetslös oaktat att du är ensam ägare av ett aktiebolag som bland annat driver ett bed & breakfast.”[br][br]Frågorna förstår jag, men hur jag ska få till ett brev ... Vet ja inte. För man jobbar med företaget så ofta man kan när man är ledig. Varav min fråga är då, hur många timmar kan man ta upp per månad för att det ska få kallas bisyssla?[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.