När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hejsan!
[br]
[br]Jag startade själv EF inom reklam/design i Januari 06 och var precis som du JÄTTEnervös inför allt med bokföring osv. Men det var inte alls så svårt som man kan tro. Jag tycker du skall kolla i ditt nätverk om du har någon med revisorskunskap som du kan "bolla tankar med". Jag har en kille + detta forum och det har än så länge räckt för mig. Har du några mer precisa frågor. Ställ dem här så kommer du garanterat få bra svar. Det finns även en [u]hel del[/u] gamla trådar att läsa igenom där folk i samma sitts som du ställt de flesta frågorna.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
Ok då kör jag på här =)...
[br]
[br]Har läst lite om[b] F-Skatt [/b]och [b]FA-skatt[/b]. Vad är skillnaden?
[br]
[br]Hur betalar man in skatt?
[br]
[br]Sen förstår jag absolut ingenting om [b]moms[/b]!
[br]
[br]Om jag exempelvis har ett företag som har en kund eller två..sen avslutas arbetet med dessa kunder och jag har inget arbete på kanske en månad tills det dyker upp nåt nytt? Vad händer då? Vad gör jag då?([i]tänker om företaget har en trög start med lite kunder i början[/i])
Du kan ju till att börja med kolla om du har rätt till "starta eget bidrag". Vet inte riktigt vilka kriterier som gäller där, men du skall höra med Arbetsförmedlingen ang. det. Sen kan jag rekomendera dig att ta kontakt med tex nyföretagarcentrum för ett möte. De hjälper dig fylla i ansökan om F-skatt osv. Även bygga upp en enklare budget för första året. www.nyforetagarcentrum.se
[br]
[br]Dina frågor:
[br][b]F-skatt / FA-skatt.[/b]
[br]F-skatt innebär att du inte "kan" bli anställd på annat sätt än mot faktura.
[br]
[br]FA-skatt innebär att du både kan driva din firma/företag men samtidigt vara anställd i "vanlig" ordning. Då betalar din arbetsgivare A-skatten medans du får hålla ordning på din F-skatt o betala den. (vanligt om man har firman som bi-syssla)
[br]
[br]Du betalar in skatten till ditt konto hos skatteverket. Du får all information ang. det när du får din plan för preliminärskatt för första året.
[br]
[br][b]Moms[/b] är i Sverige 25% när du säljer en tjänst. När du t.ex skickar en faktura lägger du på 25% moms på totalbeloppet och får sedan betala in den summan till skatteverket 1 och en halv månad senare (12e varje månad då du förhoppningsvis fått pengarna från kunden). När du däremot får en faktura/gör ett inköp får du dra av 25% (om det nu inte är någon annan momssatts (inte så vanligt, mat/tidningar bla är 6% tror jag). Du deklarerar din skatt en gång i månaden (vanligast för mindre firmor) och då får du en blankett "skattedekl." hemskickad som skall fyllas i
[br]- total inkomst netto
[br]- utgående moms
[br]- ingående moms
[br]
[br]Sen kvittas momsen mot varann och du får ant betala in eller få tillbaka pengar. Det beror på om du skickat mycket fakturor eller bara fått fakturor / gjort inköp.
[br]
[br][b]Om du nu inte har någon inkomst en månad[/b] får du se till att ha pengar i företaget ändå så du kan betala in din prelskatt och ev. instående moms. Det kommer du inte ifrån. Du kan däremot begära uppskov från skatt de 3 första månaderna. De gjorde jag och då hann man bygga upp ett mindre kapital för att ha råd med skatt osv när det väl började rulla...
[br]
[br]
[br]
[br]Rör säkert till det mer för dig. Men som sagt, jag rekomenderar att du sätter dig ner, bokar ett möte med någon som verkligen kan det här. Det mesta klarnar när allt börjar rulla igång. Läs, låna böcker, läs läs läs.
Inte för att göra reklam för någon, men jag kan verkligen rekomendera dig att köpa Björn L:s bok "ENSKILD FIRMA" eller liknande. Just den boken har i alla fall jag vänt mig mot när jag sökt information som jag inte hittat någon annanstans. Sen kommer ju det här med bokföringsfrågor dyka upp. Det är inte heller så svårt som det låter, men det är inte lätt heller och det finns böcker som svarar på mycket bokföringsfrågor.
[br]
[br]Det finns en kille här i forumet som säljer böcker för just egna företagare (har jag fått för mig). Han har en en webbplats, sök på google så hittar du säkert.
Tack så mycket detta var mycket värdefull information!
[br]
[br]Jag är fundersam över hur jag ska göra allt. Jag börjar med att registrera namnet. Sen vet jag inte.
[br]
[br]Just nu har jag inga kunder. Jag har en potentiell kund men tror inte detta räcker. Det är nog bäst om jag har det säkert med att jag ska ha någon tjänst att utföra under en längre period innan jag gör allting eller?
[br]
[br]Hur gjorde du när du började? Du sysslar ju med grafik, rätt nära mitt spår med webdesign och webbutveckling. Man erbjuder en tjänst som eventuellt måste underhållas också...
[br]
[br]Jag vill helst börja med företaget som en bisyssla så att jag inte är helt beroende av det ekonomiskt. Man får väl inte F-skattesedel om man inte har tillräckligt många arbetsgivare heller om jag läst på rätt? Man måste kunna kallas "näringsverksamhet"...
jag är medlem i ett nätverk av egna företagare och vi delar på alla uppdrag vi får in till nätverket, så jag var säker på att ha jobb i alla fall första halvåret där igenom. Så jag hade det ju väldigt bra på så vis. Att vara HELT själv utan KLARA kunder är nog svårt om du inte har pengar till vääääärsta marknadsföringen av dig själv.
[br]
[br]Sen finns det en hemsida... hmm... www.foretagsregistrering.se där du ansöker om F(FA)-skatt och registrerar till företag "på samma gång". Där körde jag i alla fall, sen är det bara att chansa :=) Går det så går det, går det inte så, ja..... ordnar det sig alltid ändå.
Tack igen för infon!
[br]
[br]Har satt mig ner med en första version av min affärsplan. Rätt bra grej att göra, man tänker faktist till...
[br]
[br]Har bokat möte hos nyföretagarcentrum...Hoppas det går för mig där!
[br]
[br]Wish me luck!
[quote="Toniosite"]Tack igen för infon!
[br]
[br]Har satt mig ner med en första version av min affärsplan. Rätt bra grej att göra, man tänker faktist till...
[br]
[br]Har bokat möte hos nyföretagarcentrum...Hoppas det går för mig där!
[br]
[br]Wish me luck![/quote]
[br]
[br]Hej,
[br]
[br]Självklart önskar vi dig lycka till :grin:
[br]
[br]MVH
[br]
[br]Micke
"Innovators and creative geniuses cannot be reared in schools. They are the men who defy what the school has taught them." - Ludwig von Mises
Nyföretagarcentrum, det är inte kommunens va? Kolla kommunens Näringslivskontor också. Det finns säkert något lokalt bra nätverk också. På vissa håll kan man bli adept i ALMIs mentorprogram gratis. Satsa på att träffa andra företagare en del.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.