När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Vi säger att jag skall göra en hemsida med startsida och 2 undersidor.
Det kommer att ligga på min portal till oktober 2007 sedan får kunden skriva över den på sig för vad den faktiska kostnaden som Loopia tar 200kr nu tror jag och då ingår 1 år också i det priset.
Pris för att kunden får ligga på min portal och hemsidetillverkning säger vi att jag tar 4900Kr+ moms men jag vill ta ut ett förskott på 700Kr + moms för att täcka ev kundförlust.
Hur skriver jag en korrekt bekräftelse/delfaktura?
varför kör du inte över fakturan med en gång? Summan i sig är inga pengar om det handlar om en kommersiell verksameht.
[br]
[br]Men som svar på din fråga är att du lägger upp samma artikel 2 ggr, med olika fakturadagar samt belopp.
[br]
[br]Lägg till texten att "Fakturan baseras på överenskommelse 2006-10-xx"
[br] och så bifogar du ett skriftlig underlag som styrker detta.
[br]
[br]Räcker gott med ett mail där en förklaring samt acceptans finns med.
[quote="xt nordic"]varför kör du inte över fakturan med en gång? Summan i sig är inga pengar om det handlar om en kommersiell verksameht.
[br]
[br]Jag skulle själv inte betala hela fakturan innan hemsidan är klar
Varför fakturerar du inte hela summan EFTER hemsidan är klar då?
[br]
[br]Förskottsbetalning med så små belopp känns omständigt, och skapar bara mer administrativt jobb för dig.
[quote="Brolin"] Förskottsbetalning med så små belopp känns omständigt, och skapar bara mer administrativt jobb för dig.[/quote]
[br]
[br]När jag har sålt till privatpersoner hade jag tidigare problem med avhopp; att folk helt plötsligt hade gått upp i rök när deras beställda vara var klar eller att de inte löste ut den från posten. En gång när jag höll på att jaga en kund för att få henne att lösa ut sin beställda vara från posten sade hon till mig "Jag kan ju bara ändå påstå att jag inte var nöjd, så slipper jag ifrån köpet."
[br]
[br]Efter det började jag med att låta okända kunder betala handpenning, och sen dess har jag inte haft några såna problem. Visst har det hänt att kunder har hamnat i ekonomisk knipa och inte kunnat betala på en gång, men då har vi gjort upp att de fått göra delbetalningar och jag har levererat deras beställning när allt var betalt.
[br]
[br]Folk är helt klart mer motiverade att fullfölja sin beställning efter att de har lagt en handpenning.
Jo då, jag känner igen problemen... Men många företag drar sig för att förskottsbetala, och även en del privatpersoner. Det kan ju faktiskt gå åt andra hållet också - att man förlorar kunden för att man envisas med förskottsbetalning.
Ja, det gäller att vara flexibel. Hör med kunden om vad som anses lämpligast och betona att du inte vill ta risken med kundbortfall.
[br]
[br]- En gemensam lösnig är den bästa lösningen -
M-Daniel Johansson
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.