Julfest till personalen
jag vill bjuda min personal på julbord, men vad jag förstår får man bara dra av 90 kr + moms? Det finns ju inga så billiga julbord. Är det något jag missat?
Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
Sinnenas Teater skrev:Prata med krögaren, så kanske han kan skriva exempelvis 10 julbord a`90: - och lokalhyra 2500: - :o
Bokf. Kontrollera skrev:
den summa som finns på 6072 skall i deklarationen tas med som en ej avdragsgill kostnad och ökar resultatet, det innebär att företaget står för (betalar) kostnaden men får betala skatt och ev. egenavgifter eller bolagsskatt på summan beroende på företagsform.
Redkon skrev:
Och detta är alltså skattemässigt en av de stora skillnaderna mellan ett AB och en enskild firma. Om ett AB representerar för 1000 kr som ej är avdragsgilla så "kostar" det 1280 (1000 för representationen och 280 kr i skatt på 1000-lappen).
Om en enskild firma betalar samma 1000-lapp för representation så blir "kostnaden" ca 2000 (skatt och egenavgifter på 1000 kr för ägaren privat). I praktiken bjuder du alltså med dina egna skattade pengar, inte med företagets.
Jorgen skrev:Sinnenas Teater skrev:Prata med krögaren, så kanske han kan skriva exempelvis 10 julbord a`90: - och lokalhyra 2500: - :o
Vilket inte kommer att göra någon skillnad om Skatteverket kollar upp det.
Bokf. Kontrollera skrev:
Däremot anser jag inte att skillnaden är så stor mellan enskild firma och AB.
28 % på 1000 kr är mycket riktigt 280 kr.
Egenavgifter och skatt på 1000 kr blir dock ca 490 Kr (då är ej grundavdrag medräknat)
Redkon skrev:Bokf. Kontrollera skrev:
Däremot anser jag inte att skillnaden är så stor mellan enskild firma och AB.
28 % på 1000 kr är mycket riktigt 280 kr.
Egenavgifter och skatt på 1000 kr blir dock ca 490 Kr (då är ej grundavdrag medräknat)
Nja, nu tänker du inte klart över vad som faktiskt händer.
Ex 1 Ett AB med ett resultat på 2000 kr använder 1000 av detta för ej avdragsgill representation. När året är slut så deklarerar man en vinst i bolaget på 1000 kr från resultatet (2000-1000) + 1000 kr i ej avdragsgilla kostnader = 2000 = 560 kr i skatt. Eftersom 1000 av de 2000 gått till representationen så betalas skatten från den kvarvarande 1000-lappen och kvar i företaget finns 440 kr.
Ex 2 En enskild firma med ett resultat på 2000 kr använder 1000 av detta för ej avdragsgill representation. När året är slut så deklarerar man en vinst på 1000 kr från resultatet (2000-1000) + 1000 kr i ej avdragsgilla kostnader = 2000. Schablonavdraget på 75% ger vinst på 1500 och om man räknar både skatt och soc till 30% ger det 915 kr i skatter. Eftersom 1000 av de 2000 gått till representationen så betalas skatten från den kvarvarande 1000-lappen och kvar i företaget finns 85 kr.
Vad hade nu hänt om jag hoppat över representationen och istället gett mig själv den 1000-lappen i lön. I AB hade kostnaden för bolaget blivit 1888 kr vilket sänkt resultatet till 112 kr, och efter bolagskatt på 31 kr hade bolaget haft 81 kr kvar.
I den enskilda firman hade inte något förändrats alls!! Att ha ej avdragsgilla kostnader i en enskild firma är alltså samma sak som att bjuda ur den egna plånboken.