Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 19 år sedan
Medlem
35

Kund har betalat för lite. Hur bokföra?


Precis när man tycker att man börjar få lite kläm på det här med bokföring när det gäller försäljning så kom då en fråga upp idag.



En utav mina kunder betalade i förskott till mit pg konto. problemet är att kunden betalade in för lite pengar. I vanliga fall får jag in pengarna på kontot vartefter jag skriver en faktura som jag skickar med tillsammans med varan till kunden. Men nu när jag fått för lite pengar ska jag då vänta på de reserande pengarna och sen skriva en faktura men då blir det ju galet med två separata transaktioner för en och samma faktura i bokföringen?
Engagerad medlem
206
Gör fakturan som den skall vara, och gör en delbetalning på beloppet kunden faktiskt betalat in ( faktura 500 kr delbetalt -300 kvar att betala 200 kr) tex
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
Medlem
35
Tycker du att jag ska skicka "delbetalningsfakturan" tillsammans med varan till kund? hur gör jag sen då när kunden satt in de resterande slantarna? Gör jag då en ny faktura som jag också skickar?



DELBETALNING 1 (1:a fakturan):



Vara_______1699kr

Delbetalning 1/2____1600kr

Betalt______________1600kr

kvar att betala______99kr



DELBETALNING 2 (2:a fakturan):



Vara________1699kr

Delbetalning 2/2____99kr

Betalt______________99kr



?
Engagerad medlem
206
Ja det tycker jag, men nej du gör ingen ny faktura, du har redan ditt underlag och resterande 99 kr lägger du på 1510 även om du inte vanligtvis använder detta konto, när pengarna sedan blir inbetalda bokar du bort dom 1930 - 1510
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
Medlem
35
Tack för svar!
Medlem
35
Har nu bokfört detta på följande vis. kunden har alltså betalat in 54kr (inkl. moms) för lite till mitt konto. Ser det korrekt ut eller?



D 1920___1639

K 3010___1279,20

K 3520___75,20

D 1510___43,20

K 2610___327,80



Vidare så funderar jag på hur det fungerar med momsen när kunden satt in resterande 54kr på mitt konto för om jag då skall boka bort kundfodringen 1510 så bokar jag moms en gång till liksom och då har ju jag redovisat moms två gånger?
Flitig skribent
589
2
Ändra till de här siffrorna, eftersom du ska lägga HELA summan kunden är skyldig dig på konto 1510 (alltså beloppet inklusive moms). Totalsumman för försäljningen inklusive moms är alltså 1.693 kr, om jag har förstått det rätt?:



K 3010___1279,20

K 3520___75,20

K 2610___338,6

D 1920___1639

D 1510___54,00



Ändrade lite på ordningen mellan kontona, för att jag tycker det blir tydligare så.



På det här sättet bokför du hela momsen nu. När du sedan får betalt för de ytterligare 54 kr som kunden är skyldig bokför du helt enkelt:



D 1920___54,00

K 1510___54,00
Medlem
35
Tack Jorgen!



Det stämmer att totalsumman inkl. moms på försäljningen är 1693kr.

nu förstår jag (tack vare din smarta ordning på konteringen) att jag bokför hela momsen på detta sätt och därför finns ju ingen anledning att dra in momsen i konteringen när jag bokar bort kundfodringen!
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.