Det är så att jag och min sambo funderar på att dra igång ett småföretag som säljer design (i första hand tavlor) via en webshop.
Våra produkter kommer, i varje fall till en början, enbart tillverkas av oss själva. Vår "usp" handlar om att man som kund dels ska kunna skräddarsy sin konst, genom att välja från ett antal motiv och sedan fritt välja den färg, textur, typ av underlag med mera som tavlan ska innehålla. Sedan skapar vi tavlorna efter den valda beställningen.
Man ska också i en avdelning i webshopen (i ett sk "provrum")kunna ladda upp en bild av den vägg/rum man har tänkt att ha tavlan/tavlorna i, "hänga upp" den/de på väggen och därigenom kunna välja den färg och form som man tycker passar bäst in i omgivningen. Man ska då också kunna se hur olika tavlor passar tillsammans.
Varje tavla säljs som original (inte tryck) och varje motiv används bara ett begränsat antal ggr. Vi har ytterligare några trick i rockärmen, speciellt när det gäller formen och produktionen av tavlorna, samt målgrupp och framtoning, men nu undrar jag främst över de funktioner som gäller själva webshopen.
1. Vad tycker ni om tanken att sälja/handla tavlor över nätet generellt?
2. Vad tycker ni om tanken att man själv kan skräddarsy sin konst/styra hur slutprodukten ska se ut? Värt att betala extra för?
3. Vad tycker ni om idén med "provrummet"? (och vem skulle man kunna vända sig till för att skapa en sån funktion, känner inte att jag har tillräckliga kunskaper själv? Vad kan det kosta?)
4. Kan man ta patent på en sådan här typ av koncept?
Får erkänna att jag har 0 erfarenhet av att starta eller driva företag. Tanken på att faktiskt få tummen ur och göra det skrämmer mig en aning. Samtidigt är det något jag känner att jag brinner för. Har köpt boken Rivstart och plöjer den just nu, men alla tankar, funderingar, tips och råd är mycket välkomna. Liksom peppningar ;)