Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 19 år sedan
Nykomling
9

Lön i handelsbolag

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med en extra inkomst som konsult i ungarna handelsbolag.

1 Ska vi snabbt som ögat registrera HB’et som arbetsgivare och betala ut lönen till mig

2 Eller låta ungarna skatta för beloppet och betala mig mellanskillnaden.

Inget av alternativen utlöser någon statlig skatt.

Tack på förhand!
Barnen gör ett egetutag och ger dig pengar... klart ;) inte helt rätt men men...

//Henkan
Nykomling
9
superhenkan skrev:
Barnen gör ett egetutag och ger dig pengar... klart ;) inte helt rätt men men...

//Henkan

Haha :grin: Hade det bara varit så väl! Men nu är det så att kunden är fakturerad med moms, och bokförd enligt konstens alla regler och lagar, snyggt och prydligt insatt i nummer ordning i verfikationspärmen. Visst det var jag som gjorde jobbet och när skattefar har fått sitt så är resten mitt.

Jag tänkte att det kanske var någon skattefördel (rabatt på arbetsgivareavgiften för företag som nyanställer, typ) om jag gick in som tim/projektanställd.

Men det är väl för mycket strul för ett par tusenlappar, egentligen. Tack för svaret i alla fall. God Jul
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.