Senaste inläggen

"Lagerinventering for dummies"

Jag ska snart göra min första lagerinventering (någonsin!) och skulle behöva en "inventering for dummies" ;)

Hur går en lagerinventering till? Räknar man ihop inköpspriset för alla varor man har kvar i lager vid årssiftet?

Jag som handlar med bland annat tyger och stora garnrullar, ska jag räkna ut inköpspriset på v...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Inkassokrav

Jag har en kund som inte vill göra rätt för sig. Jag tänker nu skicka ett eget inkassokrav till honom. Ska man ge inkassokravet ett vanligt fakturanummer i den vanliga fakturserien, eller skapa en helt ny serie för inkasso?

Inkassoavgiften på 160 pix är det ingen moms på va? Hur räknar man ut dröjsmålsränta, och är det moms på...

Postförskott

När jag ska bokföra en vara som har skickats mot postförskott, bokför jag postförskottsavgiften tillsammans med frakten på 3520? Dum fråga, men är det även moms på postförskottsavgiften?

Starta företag utan men har ingen affärsidé..

Letat jobb länge nu men hittar inget, speciellt inte i staden jag bor i.

Och vill gärna bo kvar pga familj mm.

Starta företag är ju bra om man har en bra idé, men hur fasen kommer man på en bra idé?

Som kan resultera i pengar man kan leva på?

Känns som vad man än kommer på så har minst...

Kategori: Allmänt

Kompanjon sökes (inredning/byggnadsvård)

Hej!

Jag söker en kompanjon för en affärsidé inom detaljhandeln och inredning/byggnadsvård.

Passande bakgrund kan vara erfarenhet som snickare, målare eller annat hantverk, men med stort intresse för byggnadsvård och kanske även inredning.

Rörelsen ska drivas i Stockholmstrakten.

Är...

Kategori: Söker/eftersöker

Kontantmetoden och löner

Två frågor som hänger ihop:

Jag kan enligt skatteverket använda kontantmetoden (eller bokslutsmetoden). Och det gör jag också när det gäller leverantörsfakturor, eftersom dessa inta är särskilt många eller stora (det är ett tjänsteföretag). Däremot bokför jag kundafakturor enligt fakturametoden, för att få intäkterna på rätt period. Får m...

Bokslut och lagerinventering

1) När gör man bokslutet? Innan 31 december eller efter? Och måste alla enskilda firmor göra det, eller finns det en lägre gräns på omsättningen?

2) När gör man lagerinventeringen?

Bokföra bankavgift

Jag kommer ingenstans med bokföringen eftersom jag har fastnat på en "post"... :- Hur bokför jag egentligen en bankavgift som dras direkt från kontot? Kontot jag har är Paypal, 1940.

Ex: kunden har betalat in 100 SEK, av det drar Paypal 10 SEK direkt i avgift. Kvar på kontot blir 90 SEK.

Hjälp, någon?

Japansk stridskonst

ttp://sv.wikipedia.org/wiki/Samuraj

I slutet på denna sidan så står det "Många stora företag styrs idag

av samurajättlingar"

För några år sedan var jag på en företagsmöte och lyssnade på

en som höll föredrag just om den japanska stridskonsten och vilken

stor nytta man som företagare kan h...

Förhandling

Biblioteket erbjuder cirka 10 böcker i konsten att förhandla.

Alla 10 är viktga om man vill lyckas som egen företagare.

Allt är egentligen en förhandlingssituation, från det att frugan

tycker att man ska diska eller när kunden ringer och vill pruta

på en vara eller tjänst.

Lär dig konsten att förhan...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Försäljning!

Konsten att sälja är nog det viktigaste som finns att lära sig.

Det är viktigare än allt annat och klara man inte sin försäljning, så

finns det heller inget att bokföra.

För några år sedan fick jag en idé om att sälja övervakningskameror

till butiker och kände att jag behövde större kunskap i just...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Experthjälpen!

Nu har jag faktiskt klickat runt på olika länkar i detta forum.

Här finns det massor av bra saker att hitta för den som söker svaren.

Vad jag däremot inte förstår något av är länken "sök experthjälp"

Så här står det:

Sök experthjälp

Här kan du som behöver hjälp med ditt företag inom ett o...

Starta eget-bidrag

Vet inte om man får ta upp politiska ämnen här, men vore det inte bättre för samhället att satsa på att folk som redan har jobb, och därmed hyfsad ekonomi, startar eget i stället för att uppmuntra arbetslösa att göra det?

Då blir ju i stället ett jobb ledigt för en arbetslös, samtidigt som man får en person med förhoppningsvis...

Bokföra frakt

HEJ!

Tyckte jag va jätteduktig när jag separerade frakten jag betalt på fakturor,

och bokförde den på 3520, men sen när jag kollar resultatrapporten så var det kanske inte så smidigt, då det står under intäkter, dock med ett "-" framför.. Ska man helt enkelt räkna in det i totalen när man bokför, eller ska man...

Fjärrstyrning över internet.

Hej.

Jag har i vecka 47 nu tagit fram ett API program med CGI så att man enkelt kan programmera fjärrstyrning av system över Internet i HTML och JavaScript.

Jag använder FoxBoard / http://www.acmesystems.it/?id=4

Till den behöver du seriella kretsar som

parallax servo controller och DC-16 plus en...

Kategori: Affärsidéer

Att byta från fakturametoden till kontantmetoden?

Hej

Vet någon om man får byta mellan bokföringsmetoderna?

bolaget vi tog över använder fakturametoden men bolaget omsätter så lite och vi är vana med kontantmetoden.

Tänkte att det kanske är bra tid att byta efter bokslutet.

Inköp av dator innan företagsstart

Hej, jag ska imorgon köpa en ny laptop. Jag har för ett par veckor sen ansökt om att starta företag, men ej fått papper på det ännu.

Som jag förstår är det okej att ta allt man kommer använda i företaget på det upp till 6mån innan start, men är det något speciellt jag måste tänka på.

Jag tänkte köpa datorn...

Kategori: Inköp

Lär dig skälla!

En tanta i Norrland har problem med sin radio, hur hon än försöker ställa in den så hör hon flera kanaler samtidigt.

Hon ringer radiotjänst för att klaga mitt i natten.. :mrgreen:

http://www.strul.net/~gadus/natt_uggla.mp3

Hälsningar!

Stefan

Kategori: Off Topic

Bokföring av kontanter (kassa)

Drar till med en fråga till direkt 🙂

Då jag alltid fakturerar så har jag bara jobbat med PG konto och inte haft någon kassa och krediterat och debiterat det konto, häromdagen fick jag dock betalt i kontanter. Är det typ OK att jag bokför denna summa som insättning på mitt PG och sedan som ett eget uttag från PG't? Det blir ju...

Bokföring av i import + tullfråga

Hej,

Först och främst jättekul att ha hittat hit verkar vara ett kanonforum, har haft eget företag i ett par månader nu, kunde/kan inget om bokföring och kommer nog snart eventuellt vända mig till en firma för bokslut, men under tiden så sköter jag iaf min löpande bokföring själv. (enskild firma, ingen anställd)