Senaste inläggen

Pristävlingar

Tänkte ha pristävlingar som affärsverksamhet. Behöver veta mer om skatteregler.

Är det avdragsgilt att köpa in priser från t.ex intäkter från sms-tävlingar?

Läste att vinnaren betalar vinstskatt och företaget som anordnar tävlingen betalar arb.givaravgift då priset överstiger 1200 kr.

Kan man hålla sig till att vid v...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

När blir ett projekt till ett företag?

Hej!

Jag och min väninna håller på med ett skolprojekt (sista året i gymnasiet). Vi ska skapa en webbtidning. Nu undrar jag såhär: vad får man göra utan att man behöver registrera sig som ett företag? Om man till exempel skulle ha annonsörer på sidan mot betalning, ska man vara ett företag?

Vilka är kriteri...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Inte sälja något.

Hej!

Under året som kommer nu kommer jag att satsa helhjärtat på att komma in på min drömutbildning (läkarlinjen, tar endel tid iom att jag saknar behörighet m.m. och samtidigt måste jobba kvar på mitt "vanliga" jobb vid sidan om), och vill därmed "pausa" lite i mitt företagande (som jag bara drivit vid sidan om arbetet). Har r...

Biobiljetter till kunder?

Så här några dagar före jul skulle jag gärna ge något litet till några av mina kunder, t.ex. ett par biobiljetter. Är sådana representationsgåvor avdragsgilla när jag själv inte är med på själva representationen. Kunden tar ju med sig frugan, mannen eller en kompis på bion?

Såg dessutom någonstans att gåvor i samband med högtid...

länkar till många offentliga myndigheter

Här hittar du en lista över länkar till många offentliga myndigheter som det kan vara nödvändigt att förhålla sig till när du ska starta eget.

Sverige.se

www.sverige.se

Sverige.se är den webbplats där du hittar länkar till myndigheter och annat som staten sköter om. Här finns länkar till exempel t...

Kategori: Allmänt

Två akuta bokföringsfrågor

Nu ligger jag dryga månaden efter med bokföringen och börjar känna mig vrålstressad (handlar egentligen inte om jättemånga poster, men ni vet.. jag har en månadsgräns och jag vill hålla den), så tänkte göra 20 poster nu ikväll, men två problem dyker givetvis upp: Har en utlandsbetalning på 1785,44 som, om jag omvandlar dollarkursen då + bakar in ba...

Stor gård - Privatägd - Enskilt företag

Jag och min sambo har köpt en gård med sidobyggnader / biytor.

En av dessa sidobyggnader är tänkt att husera mitt företags lager och

kontor. Kan min enskilda firma betala hyra till mig själv för ytorna.

Min sambo äger hälften av fastigheten och hon ingår ju inte i mitt

enskilda bolag (väl?). En ev. upprustnin...

Utbildnings kostnader innan start?

HEJ!

Jag har gått och funderat på att försöka mig på att börja köra själv.

Jobbar som elektriker och för att få lov att sälja den typen av tjänster

så måste man ha en sk. "Allmän behörighet". Denna läser man på

distans under 9-24 månader beroende på studietakt. Kursen kostar

40 000:- och...

Lön i handelsbolag

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med en extra inkomst som konsult i ungarna handelsbolag.

1 Ska vi snabbt som ögat registrera HB’et som arbetsgivare och betala ut lönen till mig

2 Eller låta ungarna skatta för beloppet och betala mig mellanskillnaden.

Inget av alternativen utlöser någo...

Annonsering i EU-land!

Jag har satt in en reklamannons i en tidning i ett annat EU-land. Går det bra att göra följande kontering eller är jag helt ute och cyklar nu?

:oops:

1930 BG KREDIT

5910 Annonsering DEBET

2615 Beräk. moms 25% EU KREDIT

2645 Ingå. moms utland...

Avdragsgillt?

SPCS måste väl ändå vara en programvara som är avdragsgill i mitt företag? Även om jag inte sysslar med bokföring osv i min företagsbeskrivning behöver jag ju programmet för att "bokföra" mitt företag.

Även bankkostnader är väl avdragsgilla? BankGiro, internetbank osv. Även om det ingår en privat del i internetbanken också får...

Facket undergräver förtroendet för den svenska modellen

[size=18px]Facket undergräver förtroendet för den svenska modellen[/size]

Hittills har det funnits stöd för den svenska modellen. Varken företagare eller anställda har velat ha lagstiftning istället för kollektivavtal på arbetsmarknaden. Men bland företagarna har nu tålamodet börjat tryta. Exemplen på fackföreningars maktmis...

Kategori: Nyheter

Demonstrera mot höjningen av arbetsgivaravgifterna!

Dags att börja protestera mot regeringens skattehöjningar mot småföretagare! Alliansen pratade så vackert om att det är i småföretagen

jobben skall skapas, och sänkta skatter på arbete. Vad blir tacken?

Jo, höjda arbetsgivaravgifter med 18% om man är fattig småföretagare!

Det ska finannsiera sänkt förmögenhetsskatt för...

Kategori: Allmänt

Hur bokföra avbetalning på bil till banken?

Vi har köpt en bil till företaget som vi har tagit lån på, men under vilket konto bokför jag avbetalningarna på? Kommer det att bli 2 olika konton för amorteringen och räntan eller kan jag slå ihop dem till en post? Jag använder BAS2006 som kontoplan.

Tacksam för svar.

bokföringsprogram

Vet ni något lätt och bra bokföringsprogram man kan få tag i?

Söker lån på 100.000-200.000 kr

Ska köpa en affärsverksamhet på nätet och behöver ett lån på 100.000 - 200.000kr.

Banken vill inte finansiera hela lånet. Någon som vet var man kan vända sig?

Är 22 år och har inga betalningsanmärkningar.

Kategori: Söker/eftersöker

Faktura vs. Kvitto

En liten fundering...

Mina kunder kan välja mellan postförskott eller förskottsbetalning. Jag skickar alltid med en Faktura i paketet, utskriven från SPCS.

Men detta kanske är fel eftersom kunden i fråga redan har betalat sin order?

Borde jag hellre skicka med ett Kvitto eller en Följdesedel? De...

Bokföra Postens avgifter för postbox

Hur ska jag bokföra postens avgifter för svarspost/postbox? Vilket konto ska jag lägga det på?

Finns det ett bra konto man kan lägga abonnemangskostnader för som inte är specifierade?

Tacksam för svar.

hjälp behövs

"Den som både bedriver näringsverksamhet och har anställningsinkomst behöver både F- och A-skattsedel, eftersom F-skatten inte får inte användas i en anställning. Arbetsgivaren gör då skatteavdrag och betalar arbetsgivaravgifter som vanligt. Vid sidan av detta betalar du själv in F-skatt varje månad för att täcka skatt och egenavgifter för näringsv...

Knepig fråga

Jag har tillsammans med min syster en handelsbolag som har legat vilande i över 5 år nu.

Jag har ett projekt som jag inte vill blanda in henne i, vill alltså starta en enskild firma.

Hur ska jag gå tillväga och vad behöver jag för något?

Jag jobbar vid sidan om och har FA skattesedel (t...