Senaste inläggen

F-skatte

Hej,

Jag vill starta ett export företag där det handlar om second-hand varor som ska fraktas utanför EU land. Container måste hyras, lagerlokal måste också hyras och försäkring av lokalen ska också ordnas, varor kommer att köpes in samt att en del andra varor kommer att komma från andra kunder som också kommer att betala en del...

Kategori: Affärsplanen

Passiv näringsverksamhet

Hej,

Jag funderar på att lägga ner min EF eller passivisera det.

Min fråga är hur man går till väga för att lägga företaget som passivt. Är det bara till att fylla i en preliminär självdeklaration och kryssa för att företaget är passivt? Efter att man har lagt företaget som passivt, behöver man sedan göra bokslut (fyl...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Pensionsförsäkring - privat eller inte.

Jag har haft igång min enskilda firma i snart ett halvår och känner att det är dags för att tänka på pensionen 🙁 Nu undrar jag om någon vet vad som skiljer om jag väljer att spara på min privata pensionfond eller om jag väljer en pensionsförsäkring som till exemepel länsförsäkringar erbjuder i sina "företagspaket". Jag bör väl kunna dra av båda v...

Konkurrenssituation med nuvarande arbetsgivare...

Hej

Jag jobbar med systemutveckling åt ett IT-Konsultföretag. Jag funderar på att bli egen konsult istället.

Jag vill inte säga upp mig för att sedan starta eget, utan ta det lite lugnare.

Jag vill registrera företaget först, sedan jobba på att hitta potensiella kunder och olika vägar till jobb. Därefter ta...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Sökes: Underleverantör/provisionssäljare

PACT Systems Sverige

PACT Systems är ett internationellt företag och varumärke som tillverkar och tillhandahåller proffesionella hårvårdsprodukter till frisörsalonger runt om i världen. I Sverige marknadsförs agenturen av MGA Hair Care AB och vi letar i dagsläget efter underleverantörer eller provisionsanställd personal...

Kategori: Söker/eftersöker

Länkbyte gratis dating, onlinespel för vuxna och html-skola

Har ni en sida som är färdig (håller w3c krav) och innehåller något som kan vara användbart för dessa kategorier är ni välkomna att fylla i några rader på http://www.webbgbg.se/linkexchange/ Ni ser länkar till de olika kategorierna på denna sidan.

Välkomna!!!

Hur ska jag lägga på momsen?

Hej alla!

Är en kille från Örebro som håller på och startar eget.

Kommer köpa produkter från privatpersoner och plocka ner dom i delar för att sedan sälja dom vidare som reservdelar.

Har hållt på ett tag som privatperson men det börjar bli lite väl stort.

Har dock lite frågo...

Avdrag för underskott mellan verksamheter

Hej alla snälla hjälpsamma!

Är det någon som vet om man kan dra av underskottet för hobbylantbruk mot min nystartade verksamhet (skribent)? Jag är alltså passiv delägare i en liten gård - som inte har några inkomster - och det har ackumulerats en del underskott. De första fem åren då man kan dra av mot tjänst vid nystartad verksamhet är r...

Söker grafiskt kunnig person

Hej!

Jag har en idè och för att förverkliga den så behöver jag någon som kan rita upp olika bilder som har med dator/tv-spel att göra!

Så är du en hejjare på photoshop eller nåt liknande och brinner för gaming så hör av dig så kanske vi kan komma fram till ett sammarbete!

Tack på förhan...

Verifikation för kundfodringar?

Nu blir väl någon irriterad på mig. Det här är tredje frågan på raken. Lovar att bli mer genomtänkt i mina frågor.

Jag undrar vad jag använder som verifikation om jag ska bokföra ej ännu betalda fakturor som kundfordringar. Är det fakturorna? Och vad använder jag då som verifikation när jag väl får betalt? Samma fakturor?

Avdrag för kontor

Lite mer frågor från en novis.

Jag vill dra av 2000 kronor för att jag använder en del av mitt hem till kontor. Firman har varit igång i 4,5 månader. Kan jag ändå dra av hela summan? Hur bokför jag detta - eller är det något som jag ska be min revisor sköta vid bokslutet?

Tacksam för svar. :wink:

Kundfodringar - ej betalda fakturor

Hej!

Trasslar med avslutningen av min bokföring för 2006 - för första gången.

Har jag rätt i att jag kan bokföra de fakturor som jag ej ännu fått betalt för som kundfodringar? Vilka konton berörs i övrigt då? Och hur gör jag med momsen?

Och hur gör jag när jag sedan får betalt - alltså vilka konton bokför jag då på?

Post Giro

Hejsan! Mitt namn är Teresia och jag är ny här 🙂

En liten fråga till något som jag funderat över i några dagar :?

Mitt företag har PG som kunder betalar in på, denna summa skickas dagen efter automatiskt över till mitt nordeabankkonto. Hur bokförst detta?

Ni som undrar hur mina tank...

Kontokort?

Jag tar upp en tidigare tråd då jag skulle vilja ha svar på lite fler frågor.

Om jag använder mitt eget kontokort eller Paypal för inköp från tex USA så ska transaktionen bokföras som en egen insättning läste jag i ett tidigare inlägg.

Då är mina frågor:

1. Är det ok att använda sitt privata kontokort eller...

Bokföra med spcs enskild firma ?

Hej!

Jag använder spcs enskild firma när jag bokför i mitt nystartade företag.

En sak jag inte får att gå ihop är följande.

Jag har bokfört 4 verifikationer hittils och de är som följer:

Ver. 1 Företagarens egen insättning av pengar : 2052,50

Ver. 2 Utbetalning rekla...

Amorteringar

Jag har en fundering kring amorteringar av banklån som är tagna av företaget. Får man dra av dessa från årets vinst?

Om man har enskild firma och tar lånet privat, är detta avdragsgillt?

Tack på förhand!

Amortering

Jag har en fundering kring amorteringar av banklån som är tagna av företaget. Får man dra av dessa från årets vinst?

Om man har enskild firma och tar lånet privat, är detta avdragsgillt?

Tack på förhand!

betala ut ersättning till en privatperson???

Hej,

Jag har ett lite dilemma.

Jag driver ett handelsbolag som inte är registrerat som arbetsgivare.

Kan jag betala ut ersättning till en privatperson och sedan dra av det i handelsbolaget?

Mvh,

:wink:

Micke

Allmänna villkor som bilaga till avtal

Hej

Jag kommer inom kort att leverera ett IT-baserat affärssystem till en kund. Systemet kommer att säljas som en tjänst till kunden. Leveransen består av en projektrelaterad del där en del kundanpassningar kommer göras. Löpande per år kommer sedan faktureras löpande för support, underhåll, drift av själva tjänsten.

<...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

använda kontantmetoden fast att jag skickar ut faktura?

Hej läste lite på skatteverkets hemsida att om man inte uppnår 3miljoner kronor i omsättning så kan man få upprätta en förenklat årbokslut. Och sen läser jag även att alla som får göra en förenklat årsbokslut får använda kontantmetoden.

skulle jag kunna skicka fakturor och använda mig av kontantmetoden?

att jag skrive...