Senaste inläggen

Utvärdera våran hemsida.

Hej.

Så här inför starten av det nya året så är jag ute och raggar lite tips på hur våran hemsida upplevs.

Vi har haft tankar på att starta upp en e-butik mot hemsidan, men skjutit det lite på framtiden. Istället har vi ändrat utseendet och upplägget.

Jag har ansvaret för hemsidan och jag är bätt...

Kategori: Feedback

Import från EU och utanför EU.

Hur bokför man rent konkret när man importerar varor från EU och utanför EU till enskild firma? Kan jag fortfarande bokföra enligt kontantmetoden?

Tack på förhand!

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Beställning utomlands, nedskrivet värde - problem!

Beställde en maskin från Kina och fick, utan att jag bad om det, nedskrivet värde på varan. Verkar vara någon form av praxis att de gör så därifrån. Fick då betala mindre moms till DHL för varan än jag egentligen skulle gjort.

Givetvis så ställer detta till problem i bokföringen.

På min internetbank har jag gjort en ö...

Faktura-bokföring enl. kontantmetoden?

Har funderat på en sak angående bokföring och kontantmetoden.

Säg att man får en faktura från ett företag. En kopia dras på fakturan och man bokför när pengarna förs över till företaget man köpt ifrån... så långt allt väl.

Men vad jag inte riktigt förstår är om man på något sätt även ska bevisa att överföringen skedde...

Faktura-bokföring enl. kontantmetoden?

Har funderat på en sak angående bokföring och kontantmetoden.

Säg att man får en faktura från ett företag. En kopia dras på fakturan och man bokför när pengarna förs över till företaget man köpt ifrån... så långt allt väl.

Men vad jag inte riktigt förstår är om man på något sätt även ska bevisa att överföringen skedde...

Hur förverkliga en idé

Hej, skriver här en följare till "ersättning till samarbetsparter". Men nu till själva idén och förverkligande av den... :wink:

Vi är igång med en idé, basen och grunden har vi klar för oss men ska utveckla utseendet och funktionen så att det funkar i verkligheten och uppfyller kriterierna. Det handlar om att ha logopedisk ku...

Kategori: Allmänt

Kvitton

Hej!

Jag tänker starta eget och importera varor från Kina, jag har en liten fråga om kvitton, jag ringde tullverket och dom sa att alla kvitton måste vara på engelska men många företag i Kina behärskar inte engelska. Hur gör ni andra när ni importerar från utlandet. Finns det något standardkvitto jag kan använda mig av. Kan jag...

Kategori: Företagande över gränserna

fakturanumrering vid årsskifte

det här känns osm en jättedum fråga, men.... ska man börja om numreringen av sina fakturor vid årsskifte? Alltså så att den första fakturan efter årsskiftet får fakturanummer 1? *första året som egenföretagare* :oops:

vad behöver jag?

Hej, startade denna hemsidan www.gamerscreed.com för 5 dagar sedan och har bara 33 medlemmar. Är det nåt fel på sajten, går den sakta, designen? Säg allt ni tycker är bra och dåligt, tack så mycket.

Kategori: Feedback

Byta momsredovisning?

Jag har en enskild firma och tänkte nu testa "Vismaspsc ensklid fima" för bokföringen men där står att jag måste betala momsen årsvis. Jag betalar in en uppskattad moms varje månad och "resten" efter deklarationen, måste jag då kontakta skatteverket för att byta?

Kom precis på att det är kanske skatten jag betalar varje månad o...

Byta momsredovisning?

Jag har en enskild firma och tänkte nu testa "Vismaspsc ensklid fima" för bokföringen men där står att jag måste betala momsen årsvis. Jag betalar in en uppskattad moms varje månad och "resten" efter deklarationen, måste jag då kontakta skatteverket för att byta?

Hinna ikapp och lägga ned.

Jag har *nästan* tagit det jobbiga beslutet att efter en rätt kort och väldigt intensiv tid som företagare lägga ned. Det har varit jättekul, men allt har vuxit alldeles för fort och nu sitter jag här med magsår och kronisk huvudvärk, och jag har helt enkelt för mycket annat jag vill göra också (kanske är inte tunga högskoleutbildningar + jobb + fö...

Inventarie fråga?!?!?

Hej!

Jag sysslar med musikproduktion och har en hel del utrustning som jag köpt privat ( under några år ) innan jag startade min firma.

Frågan är hur man bokför detta?...

Jag vill ju att utrustningen skall gå som inventarier i företaget och skall jag då skriva ett kvitto till mig själv med summa m.m eller hu...

agentur för klädmärke

Vi söker rätt person som kan bli ett i laget hos oss på MIPAform.

Vi designar och producerar brud, bal och festkläder, för närvarande säljs märket i Sverige, Finland och England.

Vi behöver Dig som känner dig redo för nya utmaningar - att ha hand om agenturen i Sverige.

Intresserad av att veta mer? Maila mi...

Kategori: Söker/eftersöker

Eget uttag för decemberintäkt, vilket räkenskapsår?

hej!

Jag har enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. Jag fakturerar min kund månadsvis, och får betalt ca 40 dagar efter att jag fakturerat. Det betyder att jag för de timmar jag arbetat i december -06 får betalt först ca 10:e februari -07. Fakturan för de arbetade timmarna i december har jag skickat till kunden 28:e de...

Hur gör jag?

Hur gör jag en affärsplan när jag funderar på att starta en enskild firma som jag inte räknar med att leva av utan bara ha vid sidan av mitt ordinarie arbete som ett intresse men ändå räknar med att göra mindre vinst. Det handlar om försäljning bla via e-butik? Jag kommer inte heller att göra några större investeringar det lilla jag satsar har jag...

Kategori: Affärsplanen

Rutin att redovisa lön?

Jag undrar viken rutin ni har när ni betalar ut lön och fyller i skattedeklarationen. Det känns som jag alltid sitter o letar i mina pärmar.

Hur gör ni konkret?

bokföring

Hej, jag är ny i området.

jag undrar bara hur jag skulle kunna bokföra detta:?

Jag ska måla en vägg för en pizzeria säger vi, de vill ha ett passande motiv. så jag köper in material för detta:

Färg 500kr

Färg 125kr

Färg 125kr

penslar 100kr

roller 100kr
...

Hur redovisar jag gåvor till välgörenhet?

Jag planera att låta fem procent av min försäljning varje månad gå till välgörenhet och jag undra nu hur jag ska föra in dessa belopp i min redovisning. Hur bokför jag dessa gåvor?

Tacksam för svar.

mvh

John

Ångest

Har nu fyllt i blanketten för att söka FA-skatt, hoppas jag har gjort rätt och förstått allting rätt.

Jag satte 0 i beräknad nettoinktäkt för det kommer kosta mig lite att starta upp och jag räknar inte med någon vinst första året. Betyder detta alltså att jag slipper behöva betala in massa skattepengar under året, dvs det räck...