Senaste inläggen

Avdrag för kontor

Lite mer frågor från en novis.

Jag vill dra av 2000 kronor för att jag använder en del av mitt hem till kontor. Firman har varit igång i 4,5 månader. Kan jag ändå dra av hela summan? Hur bokför jag detta - eller är det något som jag ska be min revisor sköta vid bokslutet?

Tacksam för svar. :wink:

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kundfodringar - ej betalda fakturor

Hej!

Trasslar med avslutningen av min bokföring för 2006 - för första gången.

Har jag rätt i att jag kan bokföra de fakturor som jag ej ännu fått betalt för som kundfodringar? Vilka konton berörs i övrigt då? Och hur gör jag med momsen?

Och hur gör jag när jag sedan får betalt - alltså vilka konton bokför jag då på?

Post Giro

Hejsan! Mitt namn är Teresia och jag är ny här 🙂

En liten fråga till något som jag funderat över i några dagar :?

Mitt företag har PG som kunder betalar in på, denna summa skickas dagen efter automatiskt över till mitt nordeabankkonto. Hur bokförst detta?

Ni som undrar hur mina tank...

Kontokort?

Jag tar upp en tidigare tråd då jag skulle vilja ha svar på lite fler frågor.

Om jag använder mitt eget kontokort eller Paypal för inköp från tex USA så ska transaktionen bokföras som en egen insättning läste jag i ett tidigare inlägg.

Då är mina frågor:

1. Är det ok att använda sitt privata kontokort eller...

Bokföra med spcs enskild firma ?

Hej!

Jag använder spcs enskild firma när jag bokför i mitt nystartade företag.

En sak jag inte får att gå ihop är följande.

Jag har bokfört 4 verifikationer hittils och de är som följer:

Ver. 1 Företagarens egen insättning av pengar : 2052,50

Ver. 2 Utbetalning rekla...

Amorteringar

Jag har en fundering kring amorteringar av banklån som är tagna av företaget. Får man dra av dessa från årets vinst?

Om man har enskild firma och tar lånet privat, är detta avdragsgillt?

Tack på förhand!

Amortering

Jag har en fundering kring amorteringar av banklån som är tagna av företaget. Får man dra av dessa från årets vinst?

Om man har enskild firma och tar lånet privat, är detta avdragsgillt?

Tack på förhand!

betala ut ersättning till en privatperson???

Hej,

Jag har ett lite dilemma.

Jag driver ett handelsbolag som inte är registrerat som arbetsgivare.

Kan jag betala ut ersättning till en privatperson och sedan dra av det i handelsbolaget?

Mvh,

:wink:

Micke

Allmänna villkor som bilaga till avtal

Hej

Jag kommer inom kort att leverera ett IT-baserat affärssystem till en kund. Systemet kommer att säljas som en tjänst till kunden. Leveransen består av en projektrelaterad del där en del kundanpassningar kommer göras. Löpande per år kommer sedan faktureras löpande för support, underhåll, drift av själva tjänsten.

<...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

använda kontantmetoden fast att jag skickar ut faktura?

Hej läste lite på skatteverkets hemsida att om man inte uppnår 3miljoner kronor i omsättning så kan man få upprätta en förenklat årbokslut. Och sen läser jag även att alla som får göra en förenklat årsbokslut får använda kontantmetoden.

skulle jag kunna skicka fakturor och använda mig av kontantmetoden?

att jag skrive...

Registrera min EF på min fru?

Hej

Jag står precis i begrepp att starta upp en egen rörelse vid sidan om mitt vanliga jobb. Jag har redan passerat brytpunkten för statlig skatt och funderar därför på om det är möjligt och att rekomendera att jag istället registerar en EF på min fru som tjänar betydligt mindre än mig. På detta sätt blir ju totala skattetrycke...

Hjälp med prisfilter till Spcs Administration 2000

Hej !! Har ett par nya prislistor med ca: 30000 artiklar jag skulle vilja ha hjälp med ett nytt flt filter till dessa. den ena är en excelfil och den andra en textfil. Betalning erhålls givetvis inom "rimliga gränser"

Tackar på förhand :lol:

Kategori: Söker/eftersöker

Plocka ut lön?

Hej jag har precis startat nytt företag och har lite frågor gällande hur mycket pengar man kan plocka ut i lön.

Fråga 1

Om vi tar ett exempel att jag fakturerar en kund 20.000 inkl. moms.

När dessa pengar kommer på mitt företagskonto, hur mycket kan jag då plocka ut i lön (till mitt privata kontot) utan att...

Kategori: Allmänt

Skapa ny loga

Är det nån som har nåt bra tips om hur man skapar sin egen loga?

Jag tänker inte betala nån dyr designfirma för att de ska ta fram en.

Finns det nåt bra program där man kan laborera lite själv?

Tacksam för alla tips!

Kategori: Allmänt

ångra/ändra en verifikation

Hej, nu är det så att jag slarvat! :o

jag har skrivit fel i en verifikation och undrar hur man kan "gå tillbaka" och göra detta rätt? jag hoppas att det finns någon/några goda själar som kan förklara detta :roll:

det märks att jag är ny va? :oops:

Bingoberra

söker Investerare till att driva www.bingoberra.com

hör gärna av er

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Antal uppdragsgivare?

Jag är 16 år och funderar på att starta ett eget företag. Jag vet dock inte om skatteverket skulle anse att jag var anställd. I korta drag skulle företaget bedriva lokalvård, och försäljning av lokalvårdsprodukter etc, men med endast 2 kunder. Är detta möjligt, eller anser skatteverket att jag då egentligen är anställd?

Kategori: Affärsidéer

Bokföringsfrågor fakturametoden

Hej!

Jag har några frågor om bokföring.

Jag har startat mitt företag nu den 1 januari och jag ska bokföra med fakturametoden. Tyvärr verkar alla guider där ute på nätet bara gälla kontantmetoden så jag är lite vilsen just nu.

Fråga 1

Med fakturametoden ska man ju bokföra dels när man få...

Vilka regler är det igentligen som gäller vid import?

Vilka regler är det som igentligen gäller vid import? Jag funderar på att börja importera i rätt så liten utstreckning men är osäker på vilka regler som igentligen gäller.

Jag skulle vilja veta vilka regler som gäller och vad som ska betalas när jag importerar som företag respektive privatperson. Vilket blir billigast?
...

Kategori: Företagande över gränserna

IHM

Hej,

Jag är ni på forumet här som ni ser. Just nu arbetar jag som säljare. Men jag har börjat fundera på att vidareutbilda mig på IHM och deras Företagssäljar program. Jag undrar om någon har erfarenheter från den utbildningen eller har kommit i kontakt med personal som har gått den.

Tack på förhand

Kategori: Feedback