Senaste inläggen

Faktura mall för excel? (för papper med inbetalningskort)

Hej!Är det någon som har en fakturamall för excel som är anpassad för att skriva ut på papper med ett inbetalningskort längst ner, och då även fylla i inbetalningskortet?Skulle verkligen uppskatta en sådan mall då jag letat "över allt" efter en...Blir jäkligt pilligt att själv anpassa var texten ska stå för att hamna rätt!Ska använda den för att ti...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

bidrag vid köp av programvara

Hej,

Jag har hört talas om att man som (hyfsat) ny företagare kan få bidrag vid köp av programvara. Har ett företag som är ett år, och är precis på väg att skaffa ett fakturerings- och/eller bokföringsprogram. Vet någon om (och i såna fall hur) jag kan söka bidrag för det?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Skulle behöva ett "bollplank"!

Hej

För 3 år sen började jag utveckla det som i dag blivit mitt företag. Det består av en hemsida som beskriver var man kan äta, bo och göra längs Göta Kanal med omnejd.

Idén är att slippa klicka runt i kartprogram, andra hemsidor, titta i databaser utan på ett och samma ställe hitta kontaktuppgifter, öppettider och information...

Kategori: Feedback

Ang. bokföring av försäljning till Norge.

Hejsan!

Jag har sålt en vara till Norge och då fått betalt 96 kr kontant. Jag vet dels inte hur jag skall redovisa att jag sålt en vara utanför Sverige; vilka konton och hur?

Sen vet jag inte heller hur jag bokför om jag fått betalt kontant? Tänkte ta kronorna till egen ficka (eget uttag) för att slippa stu...

Emballage

Tips på sidor på nätet man kan köpa emballage?

Mvh Tess07

Kategori: E-handel

Kontering av kaffefika

Hej,

undrar hur man konterar inköp av kaffe. Min erfarenhet skriver sig från Norge, så jag vill vara säker på att jag gör rätt från brjan,

Hälsningar Kristin

Standardisering av tjänster och stöd till småföretagare

Tjänster och stöd som erbjuds småföretagare måste svara mot de verkliga behov som varje enskild företagare kan ha. För att underlätta bedömning och behov av innehållet i sådana tjänster och stöd kommer nu europeiska riktlinjer att tas fram.

Du eller din organisation är välkommen att vara med och påverka dess innehåll genom att delta i en...

Kategori: Allmänt

Tjänster och stöd som erbjuds småföretagare måste svara mot de verkliga behov som varje enskild företagare kan ha. För att underlätta bedömning och behov av innehållet i sådana tjänster och stöd kommer nu europeiska riktlinjer att tas fram.

Du eller din organis...

Kontering av arbetsgivaravgifter

Jag har fått intrycket att man ska bokföra alla kostnader för en lön under månaden kostnaden uppstår, dvs när lönen betalas ut, även arbetsgivaravgifter. Hur är det möjligt att innan man gör lönedeklarationen beräkna soc avgifter? Det hade ju gått om det varit 32,28% rakt av, men nu är det ett avdrag på 5% och det avrundas till hela kronor. Min påä...

Företagskonto

Måste man regga sitt konto på bolagsverket för att få öppna företagskonto på banken?

Kontering av preliminärskatt

Jag bokför kontoutdraget från Skatteverket. Vilket konto sätter jag den preliminära skatten som dras varje månad? 2518, betald preliminär skatt?

Kursavgift, kan man redovisa moms på konto 2641?

Hej! Det ligger en faktura framför mig, utbildningskursavgift av min kollega. Kan jag bokföra moms på konto 2641, debiterad ingående moms? Trodde att kuravgifter var momsfria, men så är inte fallet...

Tacksam för tips!

Karina

postförskott med bankgiro

Om man ska skickar varor mot postförskott, måste man ha ett postgiro då när de ska hämta ut varorna och betala eller man kan ha bankgiro??

Vart skickar jag

Vart skickar jag min skatte och moms anmälan är det till solna eller?

Smidigt förfarande vid flera försäljningar per dag

Hej alla på forumet!

Om jag säljer varor till flera olika kunder per dag via internet (kunderna beställer via internet, varan skickas mot postförskott) hur kan jag då göra för att inte behöva boka varje enskild försäljning som ett eget verifikat. Kontantmetoden används, handelsbolag.

Som jag tänker kan jag...

Smidigt förfarande vid flera försäljningar per dag

Hej alla på forumet!

Om jag säljer varor till flera olika kunder per dag via internet (kunderna beställer via internet, varan skickas mot postförskott) hur kan jag då göra för att inte behöva boka varje enskild försäljning som ett eget verifikat. Kontantmetoden används, handelsbolag.

Som jag tänker kan jag...

Intresserad av en hemsida?

Hej!

Jag har precis startat upp min verksamhet, jag hoppas att jag inte lägger in detta på fel ställe!

Jag kommer att erbjuda mina tjänster när det gäller web och multimedia.

Jag har arbetat med web och multimedia i nästan 12år, nu startar jag eget.

Om du är intresserad av att...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Säljer varor på Ebay

Jag har en enskild firma och har börjat sälja lite hobbyprodukter på Ebay.com. Jag är dock lite fundersam över vilka regler som gäller för mig som företagare?

Bör jag ha med någon speciell information i min auktion? Ångerrätten, specifiera momsen?

Priset för varan står inklusive moms på Ebay om jag har fö...

En bra idé är inte alltid en bra idé

Sen är det inte alltid så att en bra affärsidé gör en automatiskt förmögen.

Viktiga är vad du gör av affärsidén, jobba hårt och ha en hel del flyt.

Sen av erfarenhet vet jag att det finns folk här i Sverige som tjänar riktigt grova pengar på vissa tjänster på nätet...men även där man får slita =)

...

Kategori: Affärsidéer

Vilken kontoplan

Hej.

Nu är frågan

Jag har SPCS Adminstration 2000 och där kan jag välja vilken kontoplan jag ska köra med bas2005, 2007 etc

Vill ju ha en baskontoplan där de flesta förstår mig här på forumet om jag skulle behöva hjälp med någon bokföring.

Vilken ska jag välja tycke...