Senaste inläggen

Registrera min EF på min fru?

Hej

Jag står precis i begrepp att starta upp en egen rörelse vid sidan om mitt vanliga jobb. Jag har redan passerat brytpunkten för statlig skatt och funderar därför på om det är möjligt och att rekomendera att jag istället registerar en EF på min fru som tjänar betydligt mindre än mig. På detta sätt blir ju totala skattetrycke...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hjälp med prisfilter till Spcs Administration 2000

Hej !! Har ett par nya prislistor med ca: 30000 artiklar jag skulle vilja ha hjälp med ett nytt flt filter till dessa. den ena är en excelfil och den andra en textfil. Betalning erhålls givetvis inom "rimliga gränser"

Tackar på förhand :lol:

Kategori: Söker/eftersöker

Plocka ut lön?

Hej jag har precis startat nytt företag och har lite frågor gällande hur mycket pengar man kan plocka ut i lön.

Fråga 1

Om vi tar ett exempel att jag fakturerar en kund 20.000 inkl. moms.

När dessa pengar kommer på mitt företagskonto, hur mycket kan jag då plocka ut i lön (till mitt privata kontot) utan att...

Kategori: Allmänt

Skapa ny loga

Är det nån som har nåt bra tips om hur man skapar sin egen loga?

Jag tänker inte betala nån dyr designfirma för att de ska ta fram en.

Finns det nåt bra program där man kan laborera lite själv?

Tacksam för alla tips!

ångra/ändra en verifikation

Hej, nu är det så att jag slarvat! :o

jag har skrivit fel i en verifikation och undrar hur man kan "gå tillbaka" och göra detta rätt? jag hoppas att det finns någon/några goda själar som kan förklara detta :roll:

det märks att jag är ny va? :oops:

Bingoberra

söker Investerare till att driva www.bingoberra.com

hör gärna av er

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Antal uppdragsgivare?

Jag är 16 år och funderar på att starta ett eget företag. Jag vet dock inte om skatteverket skulle anse att jag var anställd. I korta drag skulle företaget bedriva lokalvård, och försäljning av lokalvårdsprodukter etc, men med endast 2 kunder. Är detta möjligt, eller anser skatteverket att jag då egentligen är anställd?

Kategori: Affärsidéer

Bokföringsfrågor fakturametoden

Hej!

Jag har några frågor om bokföring.

Jag har startat mitt företag nu den 1 januari och jag ska bokföra med fakturametoden. Tyvärr verkar alla guider där ute på nätet bara gälla kontantmetoden så jag är lite vilsen just nu.

Fråga 1

Med fakturametoden ska man ju bokföra dels när man få...

Vilka regler är det igentligen som gäller vid import?

Vilka regler är det som igentligen gäller vid import? Jag funderar på att börja importera i rätt så liten utstreckning men är osäker på vilka regler som igentligen gäller.

Jag skulle vilja veta vilka regler som gäller och vad som ska betalas när jag importerar som företag respektive privatperson. Vilket blir billigast?
...

Kategori: Företagande över gränserna

IHM

Hej,

Jag är ni på forumet här som ni ser. Just nu arbetar jag som säljare. Men jag har börjat fundera på att vidareutbilda mig på IHM och deras Företagssäljar program. Jag undrar om någon har erfarenheter från den utbildningen eller har kommit i kontakt med personal som har gått den.

Tack på förhand

Kategori: Feedback

Utan att ta ut lön?

jag behöver lite hjälp. Har en liten verksamhet men planerar på att starta nån form av firma för att kunna bygga kapital. Så vad jagundrar är. hur fixar jag så smidigt som möjligt att konto där jag kan sätta in ca 500.000 under ett pars års tid utan att behöva betala skatt på detta tills det är dags att börja ta ut vinsten?

H...

Lite allmänfrågor om starta eget

Hej!

Jag går i funderingar på att starta eget företag. Jag är dessvärre helt ute på okänd mark och vet inte så mycket om att starta eget. Skulle nu uppskatta och behöver alla tips och råd jag kan få, både från vana och mindre vana företagare. Jag håller för tillfället på att knåpa ihop en marknadsplan vilket inte är så lätt :w...

Kategori: Affärsidéer

ang BAS-kontoplanen

BAS-kontoplanen, är den ett måste att följa? Om jag köpt en domänadress tex mittföretag.se hur bokför jag den enl bas-kontoplanen?

Nytt år

Jag har precis köpt programmet Vismaspcs enskildfirma och ska börja bokföra med det från 1/1 men då ska jag fylla i vad företaget har på bankkontot vid årets början. Är det inte så att jag får skatta för hela vinsten 2006 och egentligen då inte har något kapital vid årets början?

Jag har dålig kolla på hur mycket jag har på kontot efters...

Hjälp mig att avsluta år 2006!

Jag startade min EF 1november 2006 och har förkortat verksamhetsår 0611-0612. Eftersom det är många enskilda näringsidkare på detta forum som också måste avsluta räkenskapsåret 2006 nu så hoppas jag någon kan hjälpa en nybörjare! Nu är det alltså dags att avsluta året (igår egentligen...). Har trots en hel del läsning inte riktigt fått klart för mi...

Första bokföringen

Hej, jag är ganska ny på detta. jag har precis börjat bokföra. Jag har köpt in en dator till företaget, för mer pengar än jag har på mitt checkkonto i företaget. Då måste jag väl först bokföra att jag lägger över pengar på företaget som jag sen köper datorn för. Hur blir det då, och vilka konton ska jag använda? en riktig nybörjarfråga...

Hur bokför jag detta?

Hej!

Jag bedriver ett eget företag som sysslar med försäljning av fruktlådor etc, som mina kunder får prenumerera på. Nu hoppas jag kunna växa ytterligare och därför tänker jag för de kunder jag redan har i dagsläget erbjuda en extra bonus om de lyckas värva minst två nya prenumeranter.

Om de "lyckas" så bjuder jag...

Boktips.

Hej,

Jag har lite olika affärsidéer i huvet, men ingen erfarenhet av företagande.

Därför undrar jag om ni kan ge tips på bra böcker där jag kan lära mig lite mer om att driva företag. Böcker som gör att jag kanske inser att vissa idéer inte är bra och att jag ska bygga vidare på andra.

avkastningsskatt

hej alla, jag är på väg att ta över en enskild firma och gör en beräkning av företaget avkastningsvärdet, jag tror att man vid beräkning av avkastningsvärdet för en enskild fira skall göra en marknadsmässig lön för den tidigare ägaren och dra av denna som en kostnad för att få fram en relevant vinst för beräkning av avkastningsvärdet, är detta rikt...

Momsregistreringsnummer

Jag har precis fått fa-skattsedel för mitt nystartade företag och registrering hos bolagsverket är på gång.

Jag har en liten fundering om när jag får mitt momsregistreringsnummer. Jag vet att det blir SEXXXXXXXXXX01, men ska man inte få någon bekräftelse på detta.

Har provat att hitta mitt företag via numret på http://europa.e...