Senaste inläggen

Vad krävs av mig för att bli återförsäljare?

Jag har några planer på försäljning av hemelektronik, vi pratar ingen stor omsättning här men iaf.

Vilka företagsformer är smartast att välja och är det bättre att placera företaget utomlands?

Tror ni att det bara är att kontakta företagen och ansöka om att få bli återförsäljare. Stora seriösa företag krä...

Kategori: Allmänt

Fora premier

Hej

Jag har en enskild firma med 1st anställd. Jag sköter redovisningen själv och har en fråga om hur jag på rätt sätt bokför räkningarna från Fora/Afa. Min anställd har jag anslutit till Fora/Afa som arbetare och bokför helt enkelt de fakturor jag får från Fora genom att kreditera 2440 och debitera 7570. Jag gör ingen uppdelni...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Nytt nätverk för Unga Entreprenörer startas i februari 2007

Det pratas mycket om entreprenörskap just nu, både i tidningar, hos regeringen, och bland mina vänner. Men det finns för få nätverk i Sverige för unga entreprenörer som lämnat skolan. Därför bestämde jag mig för att starta, med hjälp av Stockholms Handelskammare, nätverket "Unga Entreprenörer". Första mötet kommer att hållas i Stockholms Handelskam...

Kategori: Nyheter

Företaget i ett annat län?

Kan man regga sitt företag i ett annat län än det län man är folkbokförd i?

enligt Nuteks startaegetlinje så kan man inte det.. låter väldigt skumt!! någon som har koll hur man kan göra

Beräkna skatter och avgifter

Hejsan. Registrerade mig här eftersom jag funderar på att starta eget och det här stället verkade vara rätt forum för att ställa en liten fråga. Vet inte om den redan ställts här, men jag hittade ingen sökfunktion för ert forum så jag stället den igen(?):

Finns det någon bra sida där jag kan beräkna hur mycket skatter och avgi...

Kostnader innan start avdragsgilla?

Tjena!

Jag har i dagarna skickat in min Skatte och avgiftanmälan samt min registrering till Bolagsverket (HB). Saken är dock den att jag måste påbörja verksamheten lite i förväg eftersom jag redan har firmans huvuduppdrag på gång. Kan jag göra det?

Dvs. är mina utgifter före dess att bolaget registrerats a...

Vänta på skatteverket?

Hej!

Jag har skickat in anmälan för FA-skatt och registrering av namn på bolagsverket.

har fått bekräftat från bolagsverket med registreringsbevis osv

Men skatteverket mailade mig veckan innan jul och ville ha lite kompletterande uppgifter och skrev svar senast 5 januari.

Har...

Skriva F-skatten till 0

Jag håller precis på att starta enskildfirma. Jag håller på med idrott på elitnivå och har tänkt att ta in sponsor- och prispengar i firman. Jag bedriver även annan vinstbringande verksamhet i liten skala.

Jag tror att jag kommer dra in ca 50.000 under första året men detta är en siffra på en höft och det kommer inte komma i en...

Webbhotel?

Hur startar man egentligen ett webbhotel?

Hur ta in privata inköp och hjäpmedel i företaget/bokföringe

Tjena ! :roll:

Intresant forum !

Jag håller på att planera min företagstart, tänkte testa med lite frågor på detta forum.

1. Jag har en hel del varor som jag köpt in privat genom åren och tänkte nu att dessa varor skulle ingå i mitt till salu sortiment. Jag har bara ett fåtal kvitton och jag har köpt in va...

Angående utlandsmoms/tull

Jo! Normalt när jag får fakturor på utlandsmoms/tull via posten (skickar med EMS) brukar det se ut exempelvis såhär:

Totalt: 196 kr

Moms: 181 kr

Tull: 15 kr

Tullvärde: 712 kr

Momsgrund: 727 kr

Min sista faktura hade samma "totalvärde" som "grund"...

Årsskifte med kontantmetoden.

Hej

Jag får inte till det med hur jag ska göra med mina levfakturor som kom i dec och betalas i januari. Jag vet att när man använder kontantmetoden så skall allting som kommer i dec skall bokföras även där fastan man har kontantmet..men jag betalar ju inte dom fören i januari?? short

Prostitution företag f-skatt

Det slog mig att för några år sedan var det ett fall upp, där en tjej som

var prostituerad hade F-skattsedel och betalade sin moms och skatt på de

inkomsterna som hon hade som hora. Skattemyndigheten tackade och tog

emot pengarna och då ansåg flickan att hennes verksamhet var legal.

Kategori: Off Topic

Eget uttag och skatt i januari, vilket bokföringsår?

hej!

Jag har enskild firma och betalat skatt månadsvis. Den 17:e januari skall skatten vara inbetald, men som jag förstått det hör den skatten till 2006. Jag skall också göra ett eget uttag i januari, det brukar jag göra samtidigt som jag betalar skatten.

Vilket bokföringsår hamnar dessa två transaktioner p...

Företag etablerat i Sverige, men..

Hej alla,

Är student och läser just nu avtalsregler som gäller i samband med e-handel. Har fastnat lite i en fråga och vänder mig till er experter för råd.

Om jag startar en webbutik för försäljning av en, eller flera produkter. Företaget kommer att vara etablerat i Sverige men den tekniska driften av själv...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Avsluta året, vad behöver vi egentligen göra ?

Vi är ett handelsbolag med två fysiska människor som delägare (50/50).

Har haft affärsverksamhet sedan feb 2006 och funderar nu över våra skyldigheter inför bokslut / årsredovisning / deklaration etc. Vad behöver vi göra och vad behöver vi inte göra ?

Jag tycker personligen att det låter lite väl...

Moms utanför EU

Hej igen!

Jag har en fråga rörande inköp av produkter från USA till vårt företag. I detta fall rör det sig dels om CD skivor, och även inköp av webdomäner.

Dessa varor har direkt anknytning till vår verksamhet - dvs de ska inte säljas vidare.

Vilken/vilka momssatser ska jag använda i bo...

Avskrivning telefon?

Jag har köpt ny mobiltelefon i företaget, måste jag göra avskrivning på den? Om det beror på procent i förhållande till omsättning eller något, var går gränsen då?

Ean-kod

Hejsan!

Jag behöver lära mig mer om hur man skaffar ean-koder till produkter. Är det någon som vet hur det går till? :?

Extra knäck ?

Tjenare !

Jag är lite halft ny eller jag har inte skrivit så många inlägg här. Men skitsamma. Trevligt forum måste jag säga.

Jag har en rad olika idéer dock vet jag inte riktigt rättigheterna.

Den ena idén är att sälja musik via nätet i MP3-form och då undrar jag lite vad det är för rä...

Kategori: Affärsidéer