Göra egen e-butik?

7
Hej



Har ett par frågor gällande webshoppar.



Jag har bara enkla kunskaper när det gäller dreamweaver och html-kodning.



Men jag är hyfsat lättlärd och har inte bråttom (dvs har inte råd att köpa en färdig hemsida :wink: )



Finns det någon "genväg" det vill säga någon form av plattform att ta hem som man själv kan spinna vidare på i något skapligt lätt program för webdesign?



Eller finns det någon guide för kodningen av en e-butik?



Tacksam för all hjälp!



/Robin
obin Dubitzkij
FörsäljningsAkademien: Marknadsföring&Försäljning
Examen juni 2005
355
1
lära sig. [br][b]Cubecart är ganska enkel att konfigurera eller ladda upp varor till[/b]. Problemet med denna kan vara att du måste ha kvar deras logga uppe i vänstra hörnet. [br]Ett annat kunde vara oscommerce. Denna är lite tuffare och jag skulle föreslå att du började designa ett phpBB2 forum innan du försöker dig på design med oscommerce. [br]Sedan har du Mambo, Joomla och ett helt gäng till men alla tar tid att lära sig. [br]Det är helt upp till dig hur mycket tid du vill lägga ner. [br]Ett ännu enklare sätt kunde vara att starta en blogg och sälja varor härifrån. Du kanske inte behöver en varukorg i din första e-butik. I wordpress och php-nuke redigerar du direkt i webbläsaren. Bloggar har den fördelen att väldigt många webbläsare upptäcker dina varor på grund av ett automatiskt RSS flöde.
20
Hej! [br]Jag gjorde en e-butik i cubecart vilket var mycket enkelt och gick fort. Men cubecart har stora begränsingar så om du vill ha något att växa i bör du välja oscommerce, vilket jag byggt min senaste butik i. [br] [br]bra tips och mycket hjälp hittar du på www.oscforum.se [br] [br]MVH [br]Stefan [br]www.spastugan.se
355
1
Tycker jag känner igen lite kod från oscommerce här. Är det spastugan du byggt upp i oscommerce? [br]Har provat lite med oscommerce och fick upp en hygglig butik där jag gjorde om bredden, bakgrunder och lite annat. Fick även de svenska språkfilerna att funka(minns inte hur nu). [br]Problemet kom när jag skulle köra databas över en annan domän. [br]Jag körde alltså oscommerce i en subdomän som jag pekade om till en annan domän. Hittade aldrig en riktigt bra lösning på detta problem. [br]Varför jag ville köra över en annan domän är på grund av att jag använder mycket semi-dedicated hosting. D.v.s. det är många domäner som delar på samma ip-adress.
7
Tack för alla svar. [br] [br]Jag ska kika runt och se om jag hittar något som är lämpligt. [br] [br]En annan fråga dock, är dessa freeware?
obin Dubitzkij
FörsäljningsAkademien: Marknadsföring&Försäljning
Examen juni 2005
355
1
[quote]En annan fråga dock, är dessa freeware?[/quote] [br]Det är inte riktigt samma sak men du får använda open source enligt GPL licens. Det vill säga, du kan aldrig påstå att detta är ditt verk och du är skyldig att tala om varifrån du fick denna kod om någon frågar o.s.v. [br]Tycker du skall börja med cube cart. [br]Börja sedan experimentera lite med ett PHPBB2 forum. Ändra lite på utseendet med de tpl-filerna som ingår. [br]Gå sedan över till oscommerce. [br]Kan även ge dig en del att plugga lite ctylesheets med div-taggar innan du börjar med oscommerce. [br]Kör på och glöm inte posta din kreation efteråt.
22
Glöm inte heller att om man gör modifieringar på en GPL programvara (som är helt ok) så kan din konkurrent komma och begära din källkod....dvs en gång GPL, alltid GPL
/ Jocke
1
[quote="webbgbg.se"]lära sig. [br][b]Cubecart är ganska enkel att konfigurera eller ladda upp varor till[/b]. Problemet med denna kan vara att du måste ha kvar deras logga uppe i vänstra hörnet. [br][/quote] [br] [br]En rättelse där.. Loggan uppe i vänstra hörnet får du ändra. Däremot texten längst ner på sidan får du INTE ta bort. Den är dock inte vidare störande .. Det står med liten text: [br]Powered by CubeCart™ [br]Copyright Devellion Limited 2006. All rights reserved. [br] [br]Vill du ta bort texten får du regga CubeCart till en avgift av 69,95$ ..
355
1
Det står numera såhär på deras hemsida [br][quote]How much does it cost? [br]To edit or remove our copyright we charge $89.95 $69.95 per domain* and you will be issued with a License Key. More Information [br]CubeCart can be used at no cost if this information is NOT modified or removed. Please read our License Agreement which applies to both version 2 and 3 for futher information. [br] [br]CubeCart is not open source software and may not be redistributed. [br] [br][/quote] [br]Har för mig att det stod, när du installerade cubecart, att du inte får ändra loggan. [br]O.K, bra, detta ger mer e-butiker.. Det skall jag se till att sprida. Tck för tipset.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.