Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 18 år sedan

Import. Blanketter?


Hejsan,



jag har startat en enskild firma och ska nu importera varor från USA.



Jag kommer att få varorna levererade med USPS från USA. Vilka blanketter måste/bör jag fylla i i förväg? Vad lämnar jag till tullen? Ska jag lämna några uppgifter till speditören så att de lämnar uppgifter i tullen?



Jag lär ju göra just denna transport ett antal gånger, så ju enklare procedur, desto bättre.



Tacksam för hjälp från erfarna!
Jag har aldrig lämnat några papper till tullen, på den tiden då jag handlade med USA. Däremot så fyllde säkert min grossist i papper, han jag handlade av. Så mitt svar är att du inte behöver fylla i några papper :grin:
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
Anlitar du en paketdistributör behöver du normalt inte göra någonting - en faktura med tull + moms kommer på posten. Har själv bra erfarenhet av UPS, DHL och FedEx, men skulle tro att det fungerar på liknande sätt med USPS. Mitt råd är att du ringer dem och frågar för säkerhets skull.
Hejsan, [br] [br]Jag rekommenderar dig att ringa till Tullverkets "tullsvar", de kan svara på det mesta och är alltid trevliga och hjälpsamma. [br] [br]Good luck! [br] [br]Mvh, [br]Mikael Hansson
you only live twice
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: