När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag ska starta en liten firma för hemstäd och hushållstjänster och undrar lite över hur man beräknar hur lång tid det tar att utföra ett uppdrag, t ex veckostäda ett helt hus, storstädning osv. Man måste ju kunna lämna en offert till kunden.
Hur mycket extra får det kosta när man lämnat en offert?
Behöver man någon speciell försäkring, om något skulle gå sönder t ex?
En ansvarsförsäkring kan vara lämpligt att ha för alla eventualiteter.
[br]Kolla med försäkringsbolagen, vad som är lämpligt.
[br]När det gäller städning i hemmen, så går man oftast på ett fast pris.
[br]Kolla med andra städbolag vad dom tar för städningen.
[br]Mycket information hittar du på deras hemsidor.
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
Jag har sett att det finns fasta timpriser eller också att man tar ett fast pris per kvadratmeter, men det sistnämnda blir krångligt känner jag.
[br]Men även om man har ett fast timpris så vill ju kunden få ett hum om vad dom ska betala när allt är utfört och om dom är nöjda med det pris man anger.
[br]Jag har försökt nå olika städfirmor för att få svar på hur de går tillväga, men ingen har svarat....
[br]
[br]Solaris
Hur lång tid tror du att det tar att städa en "normalstor" 4-rumslägenhet? 3-4 timmar kanske... En större villa tar kanske då ca 6 timmar. En del hänger ju på hur mycket som skall ingå i veckostädningen tex, dammsuga, damma, tvätta golv (tar ju kanske inte så lång tid om du inte behöver plocka upp efter innehavaren först), skall du därtill byta sängkläder, tvätta och diska är detta saker som tar mer tid, skall du vid storstädning även tvätta fönster och skura mattor...
[br]
[br]Berätta tex för kunden att du har ett fast timpris och att du beräknar att arbetet kommer att ta ca .. timmar, då finns möjligheten att både justera upp eller ner någon timme, justerar du neråt är det sällan någon som klagar, men jag tror inte att du bör justera uppåt mer än en timme om inte det är stor skillnad på vad kunden uppgett och faktiska förhållanden på plats.
[br]
[br]Då du inte får svar av någon av de städfirmor du frågat kanske du skulle be några kompisar att ringa åt dig och utge sig att vara kunder. Du kan också testa dig fram lite, säg att du hos en mindre familj med en 3:a beräknar 2.5-3 timmar på ett tillfälligt jobb, hur lång tid tog det faktiskt? vid nästa förfrågan om liknande uppdrag justera uppåt/neråt...
[br]Erbjud några vänner/bekanta (med olika förutsättningar) en teststädning till lågt pris, kolla hur lång tid det tog och beräkna efter det (du är välkommen hit när du vill :wink:.
Hej!
[br]Tack för svar! :)
[br]Ja, det låter som bra förslag tycker jag.
[br]Jag tänkte också att det blir så svårt att beräkna när det är så olika hur folk har det, och om man måste plocka undan en massa saker först.
[br]
[br]Jag har skrivit och frågat en städfirma här där jag bor bla, och då utgav jag mig för att vara kund. jag frågade vad de tar i timpris för att göra hemstädning. Märkligt nog fick jag inget svar.... :o
[br]Men sedan har jag skrivit till ett flertal andra firmor på andra orter, men har inte fått svar där heller.
[br]Jag kan ju även ta tiden hemma i vår egen villa, för olika städuppdrag. Faktum är ju att man inte kollar tiden när man städar åt sig själv, men det kan ju också vara en variant....
[br]
[br]Tack för hjälpen!
[br]
[br]Solaris
Jag tror att det är bättre att ringa och fråga... är kanske inte så många idag som vill eller hinner lägga tiden på ett skriftligt svar på ett brev, men som kanske svarar med en skriftlig offert efter ett telefonsamtal...
Så är det nog förmodligen, även om det ju finns en e-postadress om man vill kontakta dem.
[br]Men telefonsamtal undviker de kanske inte i alla fall.
[br]
[br]Solaris
På Skatteverkets blankett för registrering ska man ange beräknad momspliktig årlig försäljning av tjänst, och då undrar jag hur man ska kunna beräkna inkomsten när man inte har en aning om hur mycket jobb man kommer att få?
[br]
[br] :? Solaris
Beräkna lågt från början, använd rutan skjut fram skatten 3 månader, och redovisa moms månadsvis, när du ser hur det ser ut och hur mycket jobb du får in så gör en ny beräkning och skicka in en ändringsanmälan till skatteverket på det nya beloppet.
Jag kan inte se någon ruta där det står att man ska skjuta fram skatten tre månader.
[br]Det finns bara en ruta där man ska skriva i beräknad momspliktig inkomst, på denna sida: https://www.foretagsregistrering.se/
[br]
[br]Solaris
Tack, nu ser jag det, men det verkar inte som att jag gör rätt när jag fyller i blanketten om moms, för när man fyllt i den och klickar på bekräfta, så kommer man bara tillbaks till samma sida. Vet inte vad som är fel.
[br]Startdatum blir 18 mars, vilket ju inte är för nära. Jag skrev lågt på den momspliktiga årliga inkomsten ( 10 000 ), och att det blir handel inom EG.
[br]Jag har fyllt i bokslutsmetoden.
[br]
[br]Eller ska man fylla i om förskjuten skatt innan man går in på momssidan....?
[br]
[br]Krångel krångel...suck...
Det finns ingen rödmarkering heller, utan det enda jag ser är att startdatumet för verksamheten är blåmarkerat, men det är inget fel på hur jag skrivit det.
[br]Jag får nog gå till skattemyndigheterna och fylla i blanketten där, så får de hjälpa mig att fylla i den...
[br]
[br]Solaris
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.