Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 18 år sedan

Preliminär självdeklaration

Hej

Jag vet att detta är ett återkommande ämne. Tänkte berätta hur jag gör med den preliminär självdeklarationen!

Det står så här i Upplysningar till preliminär självdeklaration

Vem ska lämna preliminär självdeklaration?

Den som har F-skatt eller särskild A-skatt är i nedanstående fall

skyldig att lämna preliminär självdeklaration.

1. Om den slutliga skatten vid taxeringen året efter inkomståret

beräknas överstiga den slutliga skatten vid taxeringen året före

inkomståret med 30 %, dock lägst ett prisbasbelopp.

2. Om den slutliga skatten vid taxeringen året efter inkomståret

beräknas överstiga den skatt som beräknats enligt en tidigare

lämnad preliminär självdeklaration med 30 %, dock lägst ett

prisbasbelopp.

Redan nu (2007-02-22) vet jag att den slutliga skatten kommer att överstiga med 30% enl punkt 1 OM JAG INTE GÖR NÅGOT FÖR ATT MINSKA SKATTEN!

Och det kommer jag givetvis att göra så småningom i år, kanske!! Och i och med att jag INTE vet om jag kommer att överstiga den slutliga skatten med 30%. Så lämnar jag INGEN preliminär självdeklaration. :vissla

En sak är i alla fall säkert. Jag kommer under inga omständigheter att betala in någon preliminär skatt om jag kan undvika det. Varför ska jag som jobbar och kämpar urholka likviditeten i mitt lilla handelsbolag och kanske missa en bra affär bara för att skattemyndigheten ska vara säkra på att få SINA skattepengar :evil:

Företagare gör som jag - strunta i att lämna preliminär självdeklaration. Behåll Era surt tjänade pengar så länge Ni kan. Låt skattepengarna arbeta i rörelsen så länge det går!

Lycka till med affärerna :roll:
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: