Senaste inläggen

Efterlyses.

Jag har en bra idé och en sjujäkla motivation.

Jag efterlyser kapital.

Jag efterlyster folk som har stor kunskap inom hälsa,

(ex. sjuksköterska, läkare, dietist, sjukgymnast).

Jag efterlyser folk som är beredda att satsa och kämpa för

att tillsammans med mig skapa och bygga upp...

Kategori: Affärsidéer

Ekonomichef eller redovisningsbyrå?

Jag har just tagit över som VD i ett litet bolag. Bolagets administration och ekonomi (löner, bokföring, etc) har tidigare skötts av en person lite på sidan av och behöver nu struktureras upp.

Som jag ser det står mitt val mellan att antingen anställa en ekonomiansvarig eller använda mig av en redovisningsbyrå.

...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Import; tullproblem?

Hej.

Ibland måste man hålla med om att Svenska lagen är allt bra konstig ibland. Jag håller på och startar ett företag som importerar effektbegränsade vapen (soft air guns) från Kina och säljer i Sverige.

Grejen är att jag är 17 år gammal och enligt svensk lag måste man vara 18 år för att inneha/transportera/skjuta/os...

Kategori: Företagande över gränserna

Försäkringar - vilka behöver man?

Hade lite svårt att välja forum för denna fråga, men Juridik passar väl bra?

Vilka försäkringar bör jag som privatperson och företagare (delägare i handelsbolag) ha? Vilka försäkringar bör man ha för barn?

Hittar massor information om detta, men till stor del från företag som säljer försäkringar. Finns det...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Kontor i hemmet

Oj vad jag har missat nyttiga saker och info här på sidan, under tiden jag var borta

:!

Man kan väl göra avdrag för kontor i hemmet om man har arbetat med företaget minst 800 timmar. Jag som har enskild firma och också en anställning deklarerar via inkomsdeklaration.

Jag undrar om det räcker att dra av su...

Vad kan man förvänta sig?

Hej!

För ca 1 månad sedan startade jag mitt företag, en firma med hemstädning och hushållstjänster. Jag har varit med i en artikel i lokaltidningen, satt ut en annons, samt satt upp lappar med information och visitkort på ett flertal ställen. Jag har fått en kund som jag ska besöka denna veckan, men i övrigt har ingen hört av sig.
<...

Kategori: Allmänt

Bokföra lön i enmansföretag

Har sökt - tycker jag - överallt efter en lätt manual för hur jag tar fram och räknar ut samt bokför min lön i mitt aktiebolag. Kan inte någon vänlig själ skriva hur man gör punkt för punkt.

T ex om jag vill ta ut 20000 kr brutto. HAr AB, tillhör Partille kommun.

´Tusen tack på förhand o Glad Påsk!!

Deklarationsfrågor (smått och gott)

Jag är 50% delägare i ett handelsbolag som omsatt kring 25-30.000 på ett år. Nu närmar vi oss deklarationen och vi undrar vad vi ska göra med våran vinst på 10.000.

> Ska vi periodisera den ?

> Ska vi välja att ta upp den som överskott i våra privata dekl. ? (måste man då ta ut dem från firm...

Får man använda fonter från tex Fonts.com?

Tjenare!

Jag har fått som uppdrag att designa en ny dryck, dvs själva burken / flaskans utseende och i framtiden all reklam.

Är ganska ny i gemet och behöver darför lite hjälp med en fråga.

*Får man använda fonter från tex Fonts.com / Free fonts etc?

Tack på förhand!

Oj sorry fler inlägg...

Ja då undrar jag nog hur man tar bort ett inlägg också? :oops:

Lite frågor om bokföring så här i början. Mina första verif.

Har ganska nyss hittat hit och bara i stort sätt hunnit skumma igenom dom olika sidorna här men gillar det redan. Jag är precis i uppstarten av en egen firma som kommer att handla med firmor nere i andra EU länder och sen sälja vidare dessa här i Sverige via min/mina Webshoppar.

Så nu till min lilla fundering så jag får allt d...

Har ganska nyss hittat hit och bara i stort sätt hunnit skumma igenom dom olika sidorna här men gillar det redan. Jag är precis i uppstarten av en egen firma som kommer att handla med firmor nere i andra EU länder och sen sälja vidare dessa här i Sverige via min/mina Webshoppar.

Ingående balans

Efter att jag gjort enligt konstens alla regler när det gäller bokslut i min enskilda firma så har jag två konton med summor kvar på.

Den ena är 2010 eget kapital, på denna ligger all moms. I mitt fall bara utgående moms.

Och den andra är 2019 årets resultat, på ligger mitt resultat.

Ef...

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat....

[color=brown]Hejhej... :o

Jag börjar få lite panik nu och försöker att testa att få hjälp via denna sidan... Jag har innan drivit företag men aldrig under något riktigt namn.

Nu ska jag dra igång ett nytt företag som går ut på att jag i princip ska sälja hemsidor.

Jag kommer inte att tillverka hemsidorna...

Kategori: Affärsidéer

Deklaration - få den ordnad av någon -nu-?

Okej, nu blev det såhär att jag fick ett orealistiskt bra högskoleprovsresultat (håller på lägga ned mitt företag för att satsa på studier istället) och har därmed chans att bli antagen till läkarprogrammet redan till hösten. För att bli det behöver jag dn dock snabbläsa in en behörighetsgivande kurs. Samtidigt som jag ska deklarera för första gång...

Behöver hjälp! texter/skriva och webdesign

Hej!

Jag är en 21 årig tjej

Jag söker följande:

1. Någon som har ett företag eller ska starta ett som man kan snacka med. Har inga sådana vänner och det kan ibland kännas bra att snacka med någon om olika ider man har mm eller du kanske vet någon slags organisation man kan gå med i eller liknande?...

Kategori: Söker/eftersöker

Hobbyföretag, ingen inkomst.

Hej.

Jag jobbar heltid och kommer att fortsätta med detta.

Jag funderar på att starta eget, enskilt företag.

Jag vill kunna hyra ut prylar, måste dessa köpas in i företagets namn eller kan jag hyra ut egna personliga prylar eftersom Jag är mitt bolag så att säga.

Tanken är...

Missat 6% momsen..

Hej!

Har precis börjat med att hjälpa en kompis redovsa för sitt företag..

Det har visat sig att det var några papper som inte var med som nu har resulterat i att den 6% momsen inte är inregistrerad!!! har pratat med skatteverket och det var bara att betala in mer den här månaden men vi måste ju ordna till...

Upplåtelse av lägenhetsyta för handelsbolag

Hej!

Jag och min kompanjon delar ett handelsbolag, och vi jobbar båda från hemmet.

Jag har hört att man kan göra en upplåtelse av en del av ytan och låta företaget betala hyran om man har kontor i hemmet.

Jag har räknat ut att jag använder ca 7 kvm av mina 20 som kontor (ja, jag bor rätt litet 🙂 ), och att...