Senaste inläggen

Restvärdeavskrivning

Hej!

Jag har en dator och en bil köpta vid olika tillfällen år 2006. Företaget har ett brutet räkenskapsår 0604-0612. Jag är inte skyldig att lämna in bokslut och därmed gäller restvärdeavskrivning vad jag har förstått.

Men jag har svårt att hitta info om detta. Hur bokför man restvärdeavskrivning?

Ex Bilen:

...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Restvärdeavskrivning

Det vart visst dubbla inlägg :grin:

F-skatt i EF

Hej!

Jag undrar vilka konton som bös användas vid bokföring av f-skatt i enskild firma?

ex. om jag betalar 5000kr varje månad från företagets bankkonto. Och hur man sedan bokför när slutskatten kommer och man betalar även den från företagets konto.

Tack så mycket på förhand! :roll:

Vem vill byta banners?

Jag är ute efter att skapa en "allmän medvetenhet" om mitt företag och vill således ha mina banners ute lite överallt.

Rimligen borde det finnas fler företagare där ute som är i behov av samma sak.

Så:

[color=green]Vem vill vara med och byta bannerreklam?[/color] :mrgreen:

Jag h...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Starta eget-bidrag... Hjälp!!!

Hej.

Jag har en fråga om starta eget-bidrag.

Förutom de andra kraven som ska uppfyllas, finns det något krav om att företaget måste vara "fysiskt" eller kan man få bidrag för att starta ett internetföretag också? Kan man t.ex. vara berättigad bidrag för en webbutik?

Kategori: Allmänt

Underlag för bokföring av skattekonto

Vad ska jag använda som underlag/verifikation i bokföringen för när skattesumman dras från skattekontot (dvs. D:8910, K:1630)?

Måste jag vänta en månad för att t.ex. kopiera kontoutdraget?

Hur bokföra provisionsförsäljning?

Hej.

Jag har sålt en grej på provision och det är inte något jag brukar göra så jag vet inte riktigt hur jag ska bokföra det.

Dels är det böcker det är frågan om och då är ju momsen en annan än vanligt,

Men sedan vet jag inte riktigt vilka konton som blir inblandade.

Om boken jag sålt såldes för...

Avdrag för förlust i nystartad verksamhet

Min lilla enskilda firma som jag driver vid sidan om studierna gick första året med förlust varför jag planerar att utnyttja möjligheten till avdrag för förlust i nystartad verksamhet. Skattetekniskt skulle det vara en fördel för mig att bara göra avdrag för en del av förlusten i år och resterande del (plus eventuell förlust nästa år) i nästa dekla...

Skattedeklarera faktura från utlandet

Jag har fått en faktura från ett annat EU-land, utan moms. Men jag har förstått det som att jag ändå ska deklarera skatten till Skatteverket på skattedeklarationen.

Stämmer det att jag ska fylla i (om vi säger att fakturan var på 1000 kr):

1000 kr i ruta 21 (Inköp av tjänster från annat EG-land),

Inventarier och kapital

Hej! Jag har tre frågor om bokföring.

1) Jag har startat ett musikföretag (handelsbolag) tillsammans med en vän. Huvuddelen av våra inköp kommer att röra ljudinspelningsapparater. Eftersom det inte finns något konto för detta i baskontoplanen, bör jag använda kontot 1225 Verktyg? Eller är det bättre med kontot 1221 Inventarier...

Avdrag för utveckling

Jag har eget bolag där jag har några få uppdrag. Samtidigt lägger jag ner mycket tid på att utveckla ett eget koncept – en applikation. Finns möjligheten att göra några avdrag för det? Mycket tid har förstås gått till eget lärande, som gjort att jag kan utveckla det så som jag vill.

Två korta frågor

Tjena!

Eftersom jag är relativt oerfaren på bokföringsområdet så dyker det upp frågor titt som tätt, just nu är det två saker som jag funderar på.

1. Får man verkligen göra direkta avdrag för summor så stora som 10 000 ex. moms bara man har ett HB? I mitt fall skulle det i sådanna fall gälla en dator som ko...

Inredning för barn

Funderar på att öppna en affär med möbler och inredningsprylar för barn. Har hittat ett företag i Danmark som har intressanta saker. Efterfrågade en prislista men fick till svar att de arbetar enligt JIT-principen och enbart säljer större kvantiteter, minst en 20 fots container. Först när jag kan beställa en sådan kan jag få en prislista.

Kategori: Affärsidéer

Missad avskrivning?

Hej alla!

Har haft mycket användning av detta forum tidigare utan att ha varit medlem. Men nu måste jag ställa en fråga som jag inte kunnat hitta svaret på, så här kommer min första fråga/inlägg som jag hoppas någon kan svara på. =)

Jag köpte en dator till mitt företag för två år sedan. Jag glömde sedan att göra avsk...

Regler vid distansköp under 300:-

Tja, titeln säger väl det mesta.

Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) gäller ju enbart vid köp över 300:-, men vilka regler gäller för köp under det beloppet?

Tacksam för svar

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

HJÄLP! Fakturanummer

Hej!

JAg hoppas någon vänlig själ här kan hjälpa mig för nu har jag nog strulat till det rejält!

Jag har haft försäljning på nätet sen den första mars och har under den tiden fått in 9 styck order. Nu är det så att jag har missförstått det här med fakturanummer och trott att bara fakturor skall ha fakturanummer och at...

Hur skyddar jag mina offerter?

Finns det någon paragraf eller någonting jag kan skriva i mina anbud som skyddar idéerna i min offert från att spridas vidare till en konkurrent som prisar sig in hos kunden.

Jag vill förhindra att kunden använder mina utförliga och genomtänkta offerter som uppdragsbeskrivning till en billigare konkurrent.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

fler frågor

Hej igen,

har några frågor till och tack för hjälpen med den tidigare;)

Om man köper tjänster och material från utlandet hur bokför man det?

Hur blir det med momsen? Även om man fakturerar utlandet?

det gäller en enskild firma.

mvh c

Vad kan detta kosta?

Startade en enskild firma i Juli förra året.

På mitt registreringsbevis står det "Bokslutsdatum 31 december", vilket jag tolkar som att det första räkenskapsåret slutar då.

Jag skall alltså redovisa i inkomstdeklarationen från juli 2006 till årsskiftet 2006/07 som jag fattat det?

Hade enbart lagerinköp och a...

Vad behöver redovisas?

Startade en enskild firma i Juli förra året.

På mitt registreringsbevis står det "Bokslutsdatum 31 december", vilket jag tolkar som att det första räkenskapsåret slutar då.

Jag skall alltså redovisa i inkomstdeklarationen från juli 2006 till årsskiftet 2006/07 som jag fattat det?

Hade enbart lagerinköp och a...