Senaste inläggen

Utbetalning av upplupna semlöner - sociala avgifter.

Hej på er!

Är väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig.

Vid varje löneutbetalning till mig som företagsledare bokar jag kostnaden för semesterlön upp. Det ser ut så här:

Debet: 7220: 20000 kr

Kredit: 2710: 5000 kr

Kredit: 1940: 15000 kr

Debet: 7510: 5984 kr

Kredit:...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Expansionsfond

Nu blev det annat med uträkningen till x-fonden.

fick nu till kapitalunderlag 73207

73207#138,89%= 101677

ska jag nu när det är allra första gången jag använder mig av detta skriva nån summa på raderna

865-

879-

864-

866-

N1-?

Notis om f-skattsedel på engelska?

Ibland har jag det problemet, att en faktura inom Sverige ändå skall vara på engelska, varpå "f-skattsedel finnes!" blir lite dumt att skriva.

Vad använder man för översättning av detta, som accepteras av skatteverket?

Tack på förhand!

Hur bokför jag detta?

Hej på er!

Jag har nyligen startat upp en enskild firma och det är dags att bokföra. Är helt grön och skulle uppskatta all hjälp jag kan få.

- Jag hade beställt böcker av ett tryckeri i slutet av februari.

- Jag fick böckerna i början av mars och sålde en del av dem på ett konvent.

- Jag...

Bokföring av moms vid importerad vara från Spanien

Hej!

Jag har ett handelsbolag där jag importerar detaljer från Spanien. Jag betalar ingen moms på fakturan till spanien då VAT nummer är med på fakturan. Min fråga är hur jag skall göra då jag säljer prylen i sverige med moms på? Detta innebär ju att jag måste betala in momsen på prylen till staten? Har för mig nånstans att när man skriv...

Hjälp med villkor

Hej (ny på forumet, men måste ju testa...)

Jag håller på att göra en webbutik och har börjat fundera på hur jag ska skriva i informationen om frakt, returer, villkor etc.

Kanske någon av er som har en färdig mall? Vore så skönt att ha något färdigt att bara justera, man vill ju inte gärna missa nån viktig detalj.

Kategori: E-handel

Kläder?!

Hej

Säljer du kläder?

jag är ute efter shysta kläder att ha på min webshop,

min målgrupp är folk i åldern 15-30 som gillar snygga kläder

med lite skate´stuk i det hela. . typ DC,Skin industries osv. .

Maila på info@freeminds.se

ifall du kan...

Kategori: Söker/eftersöker

Snabbtextning & kalligrafi

Dags för trottoarpratare samt div ifo- och reklam grejer. Jag har hyfsad koll på textning men skulle vilja lära mig mer. Har någon bra tips på böcker, nätkurser eller annat... inga skolbänkskurser - det har jag inte tid med :wink:

Tacksam för hjälp!

Tjingeling /Michelle

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

köpa in, men osäker

Jag har hittat en sida där det finns kända märkes väskor, skor, klockor, och kläder. sidan är frán kina och har tänkt mig köpa in de o sälja de här i sverige priserna pá de e ganska billiga än den orginala priset, men problemet är att deras produkt är inte fake och inte orginal men det är exakt samma varumärke och äkta grejer. Orginalet menas med a...

Kategori: E-handel

Jag lär mig alla marknadsförings tekniker från två gurus

Jag har precis avslutat en kurs på marknadsförings universitet där jag kan få 1000 unika besökare till min sida utan att betala ett öre. Tekniken heter bum-marketing och är utvecklad för dem som har ont om pengar.

Klicka länken längst ner för att komma till e-universitetet för marknadsförare och lär dig mer om tekniken.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Avskrivning i enskilt firma

Hej

Har en fråga till som jag skulle behöva lite svar på...

Skall man man ta upp avskrivningar i bokföringen eller skall man göra avskrivning i deklaration? Har läst nånstans att det sista går också att göra så länge man håller koll på vilka och hur stora avskrivningar som man har gjort? Det är helt nytt f...

Dunder tabbe med moms på tjänst till EU

Glad Påsk 🙂

Jag hoppas det finns en vänlig själ som kan hjälpa mig lösa mitt dumma problem.

Jag har sålt varor tidigare till företag inom EU och har då inte lagt på moms eftersom dem visade upp sina VAT nummer. Helt OK.

Men nu fakturerade jag en tjänst till ett företag inom EU och ang...

Redovisningen av momsen, månadsvis

Hej, jag har en liten fråga angående hur momsen kommer att redovisas.. Nu i dagarna så fick jag hem skatteinbetalningskorten där man ska ta upp diverse skatter å moms och liknande..

Nu när jag surfade runt på skatteverkets hemsida såg jag detta:

När ska jag redovisa moms?

Har du lämnat redovisni...

Blankett N6

Har nu försökt att läsa på om avsättning expansionsfond och räntefördelning N6- blanketten.

Expansionsfond= 939 övriga tillgångar, undrar om det är som på räntefördelning 924? att man ska ta upp bankmedel+ kundfodringar+ tillgångar

940-skulder, att jag ska ta upp som man ska göra på räntefördel...

Hur bokföra vid förskottsbetalning?

Jag säljer mot förskottsbetalning dvs. först när jag fått in pengar till BG eller Payson har jag en "beställning".

Jag bokför enligt kontantmetoden och bokför ju då bara själva inbetalningen. Räcker BG-utdraget eller Payson-kvittot som verifikation? Eller måste jag skriva ut en numrerad faktura också?

Hur bokföra införselmoms

Hej!

Jag har en enskildfirma och undrar lite över på vilka konton jag ska bokföra införselmoms. Rimligen bör det varken vara ing. eller utg. moms eller?

Hade uppskattat ett svar 🙂

Kan du språk, mycket bra

Hej, är du bra på språk, typ de som finns innom EU, o att du kan skriva texter och översätta, samt kan svenska o engelska bra. Om du då har eller tänker skaffa dig ett företag samt några timmar i veckan att avvara, så har jag en sak, en affärside till dig.

Jag sitter i Indien, per.oberg@dragonstarpro.com

Kategori: Affärsidéer

Vara anställd eller hyra in mig?

Tjenare, jag har nu startat eget och gått ner på timanställning men idag fick jag erbjudande av min arbetsgivare att han skulle hyra in mig istället..

Enligt honom så kostade jag honom som anställd ca 140kr/tim och fick nu ett "erbjudande" där kan skulle betala 150kr exl. moms men då får jag stå för socialaavgifterna själv och...

Det slutliga egna uttaget.

Nu börjar det dra ihop sig och jag har arbetat på det slutliga egna uttaget idag. Har lite problem med precis vad jag "behöver" ha med i verifkationen med mera. Listar några av varorna som skall tas ut och frågar separat:

1) Tänger, 20 st. Dessa har jag tidigare inte sålt och köpt in för $1,5/st+frakt. De enda jag sett i Sverig...

Handelsbolaget använder våra lägenheter som lokaler

Hej!

Jag och min kompanjon delar ett handelsbolag och bedriver vårt arbete ifrån hemmet.

Jag har räknat ut att jag använder ca 7/20 kvm till företaget, vilket i runda slängar borde innebära att 1/3 av hyran borde betalas av företaget.

Använder mitt bredband minst 50% i arbetssyfte.

För v...